Home         Motor overzicht                 

 
         
Zuigers


Slijtage en aanschaf zuigers
Ook de zuigers zijn aan slijtage onderhevig net zoals de cilinderbussen. Bij vervanging van de cilinderbussen worden gelijktijdig de zuigers vervangen evenals de pistonpennen. Bij aanschaf van deze onderdelen wordt een compleet pakket geleverd inclusief de zuigerveren en een gebruikaanwijzing. Bij het uit laten boren (kotteren) van de cilinderbussen kun je ook overmaatse zuigers nemen met de bijbehorende zuigerveren. Dit is een optie wanneer je moeilijk aan nieuwe cilinderbussen kunt komen. 

Drijfstangen en lagerschalen
Meestal zijn de drijfstangen en de lagerschalen nog te gebruiken. Merk deze bij demontage zodat ze op dezelfde plaats weer terugkomen bij montage. Het schoonmaken van deze drijfstangen is natuurlijk vanzelfsprekend. Er zit meestal behoorlijk wat koolaanslag op deze drijfstangen en dat zorgt alleen maar voor onbalans. Bij de Perfo motoren zijn de drijfstangen voorzien van vaste lagerschalen. Deze lagerschalen zijn van een loodachtige legering gemaakt hetgeen vrij zacht is. Draaistrepen in dit materiaal wil nog niet zeggen dat deze onbruikbaar zijn. Alleen krassen of gelijkwaardige beschadigingen zijn een reden voor afkeuring. In veel gevallen worden bij revisie drijfstangen van de D-motor toegepast. Deze drijfstangen zijn wel voorzien van losse lagerschalen. Let wel op de pasvorm van de krukas en lagerschalen. Er kunnen twee problemen optreden: Precies passend betekent geen of onvoldoende smering, te ruim oliedrukverlies. Om zekerheid hierin te hebben kun je deze handelingen beter door een gespecialiseerd bedrijf  laten uitvoeren. Die hebben ook het specialistische gereedschap hiervoor in huis.

Montage van de zuigers
Gebruik altijd motorolie om de montage van de zuigers te vergemakkelijken en het juiste gereedschap wat hiervoor gemaakt is. 
(zie cilinderbussen). Een conserveblik kan ook maar gebruik dat dan alleen in noodgevallen. De zuigerveren zijn dan natuurlijk al geplaatst.   

Een eenvoudige compressiemeter die bij een beetje doe het zelver "Tractionist" niet mag ontbreken. 
Gebruik:
Sluit de plug van de compressiemeter aan op een bougiegat en start de motor. (ontsteking uitgeschakeld
). Laat de motor een paar omwentelingen maken en lees daarna de waarde af op de meter. Met het drukknopje, onder aan de meter, kan de meter weer gereset worden. Leg de meter nooit op druk weg!
Deze zuiger heeft al een lang leven achter de rug getuige de koolaanslag hierop. 
We zien hier dat de zuiger twee compressieveren en een olieschraapveer heeft.

Het slot van de zuigerveren moet bij montage niet te dicht bij elkaar zitten vanwege compressieverlies. Een stelregel is dat de openingen van de zuigerveren een ster vormen (120º).  Met de sloten In deze stand spreken we ook wel eens van een Mercedesster.
Om de olieschraapveer van voldoende olie te voorzien zijn in de zuigerwand gleuven aangebracht. De olie kan er alleen maar komen bij voldoende spatsmering van binnenuit in de zuiger. We begrijpen dan meteen dat voldoende oliedruk essentieel is voor deze spatsmering. 
Slotspeling compressieveren: 0,15 - 0,20 mm
Slotspeling olieschraapveer: 0,07 - 0,10 mm
Speling in de groef voor compressie en olieschraapveer maximaal 0,02 mm. Dit zijn de belangrijkste gegevens.
Op de zuigerveren staat meestal ook een merkteken en “top” betekent dat dit teken naar boven moet wijzen. 
Zie het topteken boven de pistonpen op de zuigerveer staan. 
Topteken op de zuigerveer.
Voor de duidelijkheid op de foto wat uitvergroot.
Bij desaxatie, dus wanneer de pistonpen niet in het midden van de zuiger zit, moet het slot van de bovenste veer aan de leizijde zitten. Ook op dit type zuiger kun je een merkteken vinden, die bij montage een bepaalde richting op moet wijzen. Het een en ander wordt meestal verduidelijkt in een gebruiksaanwijzing. Op de foto hierboven zit de pistonpen in het midden.
Montage van de zuigerveren
Bij montage van de zuigerveren kunnen we niet zonder speciaal gereedschap. De zuigerveren zijn in de meeste gevallen gemaakt van gietijzer
en kunnen daardoor gemakkelijk bij het openbuigen breken. Ook hebben de zuigerveren een bepaalde voorspanning die ook bij verhitting behouden blijft. Dit geldt niet alleen voor de compressieveren maar ook voor de olieschraapveer. Bij het te ver openbuigen of verdraaien van de veeruiteinden zal de elasticiteit verloren gaan. Er zijn zuigerveren van verschillende kwaliteit verkrijgbaar, maar niet alle zijn geschikt voor de Traction. Zo zijn er ook zuigerveren van hard staal met een oppervlaktelaag van bijvoorbeeld hardchroom, molybdeen of ook wel van een keramisch materiaal voorzien. Wij kunnen volstaan met de gietijzeren uitvoeringen
Leg de zuigerveer in de tang zoals op de foto wordt aangegeven en buig deze niet meer dan noodzakelijk open. Schuif hem dan voorzichtig over de zuiger heen en ontspan de tang op het moment dat de veer in de sponning komt. Oefen eerst eens met wat oude veren
!


Schade aan zuigers en bougies voorkomen
Monteer bougies die een klasse kouder zijn om thermische reserve in te bouwen. Dit is zeker belangrijk wanneer je een caravan gaat trekken of de motor wat zwaarder gaat belasten. 
Zet nieuwe bougies bij voorkeur vast met een momentsleutel. 
Controleer de voorontsteking bij alle cilinders, ook wanneer je elektronische ontsteking gebruikt. Ook hier kunnen we te maken hebben met strooïng van het ontstekingmoment. 
Tank bij voorkeur Euro95 brandstof of een merk waarbij je goede ervaring hebt en blijf hierbij.
Luister ook goed naar de motor, geluiden die "knikkerachtig" klinken zijn altijd verdacht.

Naar boven

                    Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015