Slijtage
en aanschaf zuigers
Ook de zuigers zijn aan slijtage onderhevig net zoals de
cilinderbussen. Bij
vervanging van de cilinderbussen worden gelijktijdig de zuigers
vervangen evenals de pistonpennen. Bij aanschaf van deze
onderdelen wordt een compleet pakket geleverd inclusief de
zuigerveren en een gebruikaanwijzing. Bij het uit laten boren
(kotteren) van de cilinderbussen kun je ook overmaatse zuigers
nemen met de bijbehorende zuigerveren. Dit is een optie wanneer je
moeilijk aan nieuwe cilinderbussen kunt komen.
Drijfstangen
en lagerschalen
Meestal zijn de drijfstangen en de lagerschalen nog te gebruiken.
Merk deze bij demontage zodat ze op dezelfde plaats weer terugkomen bij montage. Het schoonmaken van deze drijfstangen is
natuurlijk vanzelfsprekend. Er zit meestal behoorlijk wat
koolaanslag op deze drijfstangen en dat zorgt alleen maar voor
onbalans. Bij de Perfo motoren zijn de drijfstangen voorzien van
vaste lagerschalen. Deze lagerschalen zijn van een loodachtige
legering gemaakt hetgeen vrij zacht is. Draaistrepen in dit materiaal
wil nog niet zeggen dat deze onbruikbaar zijn. Alleen krassen of
gelijkwaardige beschadigingen zijn een reden voor afkeuring. In veel
gevallen worden bij revisie drijfstangen van de D-motor toegepast.
Deze drijfstangen zijn wel voorzien van losse lagerschalen. Let
wel op de pasvorm van de krukas en lagerschalen. Er kunnen
twee problemen optreden: Precies passend betekent geen of
onvoldoende smering, te ruim oliedrukverlies. Om zekerheid hierin
te hebben kun je deze handelingen beter door een gespecialiseerd
bedrijf laten uitvoeren. Die hebben ook het specialistische
gereedschap hiervoor in huis.
Montage
van de zuigers
Gebruik altijd motorolie om de montage van de zuigers te vergemakkelijken
en het juiste gereedschap wat hiervoor gemaakt
is.
(zie cilinderbussen). Een conserveblik kan ook maar
gebruik dat dan alleen in noodgevallen. De zuigerveren zijn dan natuurlijk
al geplaatst.
|
|
|
|
Een eenvoudige
compressiemeter die bij een beetje doe het zelver
"Tractionist" niet mag ontbreken.
Gebruik:
Sluit de plug van de compressiemeter aan op een bougiegat en start
de motor. (ontsteking uitgeschakeld).
Laat de motor een paar omwentelingen maken en lees daarna de waarde
af op de meter. Met het drukknopje, onder aan de meter, kan de meter weer gereset worden. Leg
de meter nooit op druk weg!
|
Deze zuiger heeft al een
lang leven achter de rug getuige de koolaanslag hierop.
We zien hier dat de zuiger twee compressieveren en een
olieschraapveer heeft.
Het slot van de zuigerveren moet bij montage niet te dicht bij elkaar zitten
vanwege compressieverlies. Een stelregel is dat de openingen van de
zuigerveren een ster vormen (120º). Met de sloten In deze stand spreken we ook wel eens van een Mercedesster.
|
Om de olieschraapveer
van voldoende olie te voorzien zijn in de zuigerwand gleuven
aangebracht. De olie kan er alleen maar komen bij voldoende
spatsmering van binnenuit in de zuiger. We begrijpen dan meteen dat
voldoende oliedruk essentieel is voor deze
spatsmering.
Slotspeling compressieveren: 0,15 - 0,20 mm
Slotspeling olieschraapveer: 0,07 - 0,10 mm
Speling in de groef voor compressie en olieschraapveer maximaal 0,02
mm. Dit zijn de belangrijkste gegevens.
|
|
|
|
Op
de zuigerveren staat meestal ook een merkteken en “top” betekent
dat dit teken naar boven moet wijzen.
Zie het topteken boven de
pistonpen op de zuigerveer staan.
|
Topteken op de
zuigerveer.
Voor de duidelijkheid op de foto wat uitvergroot.
|
Bij desaxatie, dus wanneer de pistonpen niet in het midden van de zuiger zit, moet het
slot van de bovenste veer aan de leizijde zitten. Ook op dit type
zuiger kun je een merkteken vinden, die bij montage een bepaalde
richting op moet wijzen. Het een en ander wordt meestal
verduidelijkt in een gebruiksaanwijzing. Op de foto hierboven zit de
pistonpen in het midden.
|
Montage van de
zuigerveren
Bij montage van de zuigerveren kunnen we niet zonder speciaal
gereedschap. De zuigerveren zijn in de meeste gevallen gemaakt van
gietijzer en
kunnen daardoor gemakkelijk bij het openbuigen breken. Ook hebben de
zuigerveren een bepaalde voorspanning die ook bij verhitting
behouden blijft. Dit geldt niet alleen voor de compressieveren maar
ook voor de olieschraapveer. Bij het te ver
openbuigen of verdraaien van de veeruiteinden zal de elasticiteit
verloren gaan. Er zijn zuigerveren van verschillende kwaliteit
verkrijgbaar, maar niet alle zijn geschikt voor de Traction. Zo zijn
er ook zuigerveren van hard staal met een oppervlaktelaag van
bijvoorbeeld hardchroom, molybdeen of ook wel van een keramisch
materiaal voorzien. Wij kunnen volstaan met de gietijzeren
uitvoeringen
Leg de zuigerveer in de tang zoals op de foto wordt aangegeven en
buig deze niet meer dan noodzakelijk open. Schuif hem dan
voorzichtig over de zuiger heen en ontspan de tang op het moment dat
de veer in de sponning komt. Oefen eerst eens met wat oude veren
!
|
|
Schade aan
zuigers en bougies voorkomen
Monteer bougies die een klasse kouder zijn om thermische reserve in
te bouwen. Dit is zeker belangrijk wanneer je een caravan gaat
trekken of de motor wat zwaarder gaat belasten.
Zet nieuwe bougies bij voorkeur vast met een momentsleutel.
Controleer de voorontsteking bij alle cilinders, ook wanneer je
elektronische ontsteking gebruikt. Ook hier kunnen we te maken
hebben met strooïng van het ontstekingmoment.
Tank bij voorkeur Euro95 brandstof of een merk waarbij je
goede ervaring hebt en blijf hierbij.
Luister ook goed naar de motor, geluiden die
"knikkerachtig" klinken zijn altijd verdacht.
|
|
Naar
boven
|