Gebruikssporen
Bij een restauratie komen we automatisch bij de zonneklep terecht.
Gebruiksporen of niet, zoiets kunnen we natuurlijk niet zo laten
zitten. Bij bepaalde dingen kun je er nog over heen stappen maar als
iets stuk is moet het gemaakt worden. De zonneklep is zo'n
voorbeeld en om deze weer in de oorspronkelijke staat weer terug te
krijgen is niet zo eenvoudig. De meest gangbare onderdelen zijn
nog wel verkrijgbaar voor de Traction maar hier moet je zelf iets
verzinnen en dat is ook een beetje afhankelijk van je eigen fantasie
en het materiaal wat je kunt krijgen en hiervoor geschikt is.
Materiaalkeuze
Het gebruikte materiaal voor de zonneklep is wel van een behoorlijke inferieure kwaliteit en
het lijkt er op dat het van een soort karton is gemaakt. Niet bepaald een materiaal wat een
lang leven beschoren is en dat is dan ook duidelijk te zien. Wel
heel simpel en goedkoop maar dat zie je wel vaker bij een Traction.
Welk
materiaal voor de zonneklep gebruiken?
Het was een hele zoektocht om iets geschikts te vinden als
vervanger voor de zonneklep maar uiteindelijk toch gevonden bij "Ikea
Wooninspiratie" in de vorm van een dienblad. Het dienblad was
van een soort formica gemaakt met een dikte die enigszins overeen kwam
met het materiaal wat gebruikt was bij de oude zonneklep. De afmetingen
van de oude zonneklep bleek dusdanig dat er twee nieuwe
zonnekleppen uit het dienblad van Ikea gehaald konden worden.
Zelfs de aluminium omlijsting van de zonneklep kon weer gebruikt
worden zij het met een kleine aanpassing. De omlijsting moest
iets worden open gebogen waarna deze om het materiaal van de
zonneklep aangedrukt kon worden. Dit laatste kan voorzichtig in
een bankschroef worden gedaan om rimpeling in het aluminium te
voorkomen
Zonneklep
bevestigen nadat de hemelbekleding is aangebracht
Het is nog best een lastig klusje om de juiste plaats van de
bevestigingsschroefgaten van de zonneklep te vinden. Met een speld
kun je de omgeving in het doek aftasten en wanneer je de centrale ronding hebt
gevonden of een schroefgat kan daar met een klein schaartje een
kleine opening gemaakt worden. Door je vinger in het gemaakte
gat te steken kun je de omgeving achter de hemelbekleding verder
aftasten om op deze manier de overige schroefgaten te vinden.
Eenmaal gevonden, kun je de gaatjes maken in de bekleding. Ook is
het nu mogelijk om met wat poetskatoen de hemel in de hoek iets op
te vullen voor een plooivrij plafond. Van oorsprong was dit ook
aanwezig, ook als er geen plooien aanwezig zijn dan is het nodig
voor een betere aansluiting van de sierlijst.
Welke
zonneklep waar bevestigen?
Hier zien we de bevestiging van de zonneklep. Het probleem is
wanneer er wat tijd verstreken is tussen demontage en montage, het
moeilijk is om te achterhalen wat de linker- en rechter
zonnekleparm is. Om dit te voorkomen is het raadzaam aantekeningen
te maken of om deze te merken zodat ook later gezien kan worden
wat de linker- of rechter zonneklep is..
Het
resultaat
Het uiteindelijke resultaat is een mooie afwerking die niet onder
hoeft te doen voor iemand met veel ervaring. Belangrijk is wel dat
je zorgvuldig en met wat geduld te werk gaat.
Opmerking
Een zonneklep hoort een nuttig hulpmiddel te zijn bij het gebruik
tegen verblinding van de zon. Het opmerkelijke is dat wanneer de
zonneklep werkelijk nodig is, omdat anders de zon direct in je
gezicht schijnt, deze wel zijn werk doet maar dat er via de motorkap alsnog verblinding optreedt wat je normaal gesproken niet zou
verwachten..
|

Zonneklep oud er
doorgeleefd.

Zonneklepbevestiging.

Na het aanbrengen van de hemelbekleding is het wel
even zoeken waar
de schroefbevestigingen van de
zonneklep zitten.

Zonneklepbevestiging.

Als laatste de zonneklep op de ronde staaf geschoven.
|