Home                  Algemeen overzicht
 

Winterse omstandigheden 

In de wintermaanden moeten we extra voorzorgmaatregelen treffen om de accu te beschermen. 


Boven 10 graden Celsius laden!
Juist onder deze omstandigheden vraagt de accu extra aandacht. Wie denkt dat de accu onder winterse omstandigheden het wel overleeft, heeft het mis. Wanneer de temperatuur onder het vriespunt daalt wordt de opgenomen lading van de acculader nihil terwijl de zelfontlading gewoon doorgaat. De zelfontlading is bij een normale accu ongeveer 10% per maand. Bij moderne accu's zal dat wat minder zijn maar toch zal deze zelfontlading op lange termijn gevolgen hebben. Vooral bij oldtimers die lange tijd stil staan ergens in een onverwarmde ruimte, is het belangrijk hier aandacht aan te besteden. Bij lange stilstand is het beter de accu mee naar huis te nemen en zeker te zorgen dat de temperatuur bij het laden van de accu boven de 10 graden Celsius is. Wanneer de accu te ver ontladen is, (door zelfontlading) is er ook kans op bevriezing. Alleen een geladen accu is vorstbestendig!

Startproblemen bij lage temperaturen
Ook het starten kan problemen geven wanneer de temperatuur onder het vriespunt is gedaald. Ook als de accu nog nieuw en pas geladen is, zal de capaciteit dalen. Dit capaciteitverlies kan makkelijk oplopen tot 30% en meer en is afhankelijk van de temperatuur. Een moderne auto zal hier niet zo veel hinder van ondervinden omdat het inspuiten van brandstof en luchtregeling automatisch geregeld wordt. Ook de ontsteking wordt hierbij betrokken. Het wordt anders bij onze Traction, daar moet het starten onder normale omstandigheden al met gevoel gebeuren en is voor elke Tractionist weer ietsje anders. Bij winterse omstandigheden kunnen we niet terugvallen op moderne elektronica, maar wel op een vol geladen accu. Hij moet dan wel onder warme omstandigheden geladen, bewaard en natuurlijk niet te oud zijn. Vergeet niet dat ondanks onze goede zorgen voor de accu de viscositeit van de motorolie ook is toegenomen en dus ook de weerstand die de startmotor moet overwinnen groter is. Een 20W50 motorolie wordt bij temperaturen lager dan 15 graden Celsius onder nul net stroop en is niet vloeibaar meer te noemen. Een 15W40 motorolie is onder deze extreme omstandigheden dan aan te bevelen.

Moderne acculaders
Alleen moderne acculaders kunnen tijdens de wintermaanden aangesloten blijven. Deze maken gebruik van hoogfrequent technieken en worden microprocessor gestuurd zodat de accu altijd op de juiste manier wordt geladen en onderhouden. Ook voor 6 Volt accu's zijn  er tegenwoordig die moderne acculaders te krijgen zodat dit een zorg minder is tijdens winterse omstandigheden.


De temperatuur moet minstens 10 graden Celsius boven nul zijn anders accepteert de accu weinig of geen lading.


Alleen een micro-processor gestuurde acculader kan continu aangesloten blijven.


 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015