Boven 10 graden Celsius laden!
Juist onder deze omstandigheden vraagt de accu extra aandacht. Wie
denkt dat de accu onder winterse omstandigheden het wel overleeft,
heeft het mis. Wanneer de temperatuur onder het vriespunt daalt
wordt de opgenomen lading van de acculader nihil terwijl de
zelfontlading gewoon doorgaat. De zelfontlading is bij een normale
accu ongeveer 10% per maand. Bij moderne accu's zal dat wat minder
zijn maar toch zal deze zelfontlading op lange termijn gevolgen
hebben. Vooral bij oldtimers die lange tijd stil staan ergens in een
onverwarmde ruimte, is het belangrijk hier aandacht aan te besteden.
Bij lange stilstand is het beter de accu mee naar huis te nemen en
zeker te zorgen dat de temperatuur bij het laden van de accu boven
de 10 graden Celsius is. Wanneer de accu te ver ontladen is, (door
zelfontlading) is er ook kans op bevriezing. Alleen een geladen accu
is vorstbestendig!
Startproblemen bij
lage temperaturen
Ook het starten kan
problemen geven wanneer de temperatuur onder het vriespunt is
gedaald. Ook als de accu nog nieuw en pas geladen is, zal de
capaciteit dalen. Dit capaciteitverlies kan makkelijk oplopen tot
30% en meer en is afhankelijk van de temperatuur. Een moderne auto
zal hier niet zo veel hinder van ondervinden omdat het inspuiten van
brandstof en luchtregeling automatisch geregeld wordt. Ook de
ontsteking wordt hierbij betrokken. Het wordt anders bij onze
Traction, daar moet het starten onder normale omstandigheden al met
gevoel gebeuren en is voor elke Tractionist weer ietsje anders. Bij
winterse omstandigheden kunnen we niet terugvallen op moderne elektronica, maar wel op een vol geladen accu. Hij moet dan wel
onder warme omstandigheden geladen, bewaard en natuurlijk niet te
oud zijn. Vergeet niet dat ondanks onze goede zorgen voor de accu de
viscositeit van de motorolie ook is toegenomen en dus ook de
weerstand die de startmotor moet overwinnen groter is. Een 20W50
motorolie wordt bij temperaturen lager dan 15 graden Celsius onder
nul net stroop en is niet vloeibaar meer te noemen. Een 15W40
motorolie is onder deze extreme omstandigheden dan aan te bevelen.
Moderne
acculaders
Alleen moderne acculaders kunnen tijdens
de wintermaanden aangesloten blijven. Deze maken gebruik van hoogfrequent technieken en
worden microprocessor gestuurd zodat de accu altijd op de juiste manier
wordt geladen en onderhouden. Ook voor 6 Volt accu's zijn er tegenwoordig die moderne acculaders te
krijgen zodat dit een zorg
minder is tijdens winterse omstandigheden.
|

De temperatuur moet
minstens 10 graden Celsius boven nul zijn anders accepteert de accu
weinig of geen lading.

Alleen een micro-processor gestuurde acculader kan continu
aangesloten blijven.
|