Home               Verhalen over techniek
 

Het losmaken of vastzetten van wielmoeren

Wielmoeren kunnen behoorlijk vastzitten en daar kom je pas achter wanneer je het wiel wilt verwisselen. Soms moet je op de kruissleutel gaan staan om deze los te krijgen.



Wielbouten en moeren
Hoe vast is vast en soms met geen mogelijk los te krijgen, dat zijn de wielmoeren waarmee het wiel wordt vastgezet aan de trommel of remschijf of soms alleen een flens.
Wanneer de wielen regelmatig worden verwijderd voor bijvoorbeeld onderhoud aan de carrosserie of gewoon voor een bandenwissel dan valt het losdraaien van de wielmoeren nog wel mee. Wordt het wiel alleen gewisseld wanneer er een lekke band is dan moet je soms met veel kracht en soms met je gewicht op de kruissleutel gaan staan om deze los te krijgen. Door roest kunnen deze wielmoeren behoorlijk vast gaan zitten.

Vastzetten van de wielmoeren
De wielmoeren worden met een momentsleutel op de juiste kracht vastgezet (zie lijst "Aanhaalmomenten Traction"). Dit om er zeker van te zijn dat de wielbouten niet overbelast worden. Deze bouten hebben meestal een veiligheidsmarge en door de fabrikant met zeker een factor drie over gedimensioneerd.

Wielbouten wel of niet invetten
Door veel deskundigen wordt het invetten van de wielbouten ontraden omdat de moeren dan makkelijker los zouden kunnen draaien en daardoor het wiel los kan gaan zitten. Het is een redelijk argument maar als je met je eigen gewicht op de kruissleutel moet gaan staan om deze wielmoer los te krijgen brengt dat zeker schade toe aan het schroefdraad.
Om beschadiging van het schroefdraad door roest te voorkomen en het losdraaien van de wielmoeren te vergemakkelijken voor de meeste Tractionisten, zou het zinvol zijn deze toch in te vetten met een beetje kopervet en dan alleen het schroefdraad! Het aanhaalmoment voor deze wielmoeren blijft hetzelfde.

Kort samengevat
Dus met de momentsleutel de wielmoeren met 8 kgm vastzetten en het schroefdraad van de wielbout lichtjes invetten met kopervet. Op deze manier zijn de wielmoeren met een kruissleutel makkelijker los te krijgen zonder dat er buitensporige kracht moet worden toegepast.
Na het vastzetten van de wielmoeren deze na een rit nogmaals controleren met de momentsleutel. 
Lees ook het verhaal over het "Belasten van bouten en moeren".






De bevestigingbouten licht invetten met kopervet.


Wielmoer van de Traction. Alleen het schroefdraad van wat kopervet voorzien.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 09-08-2020