Wielbouten en
moeren
Hoe vast is vast en soms met geen mogelijk los te krijgen, dat zijn
de wielmoeren waarmee het wiel wordt vastgezet aan de trommel of
remschijf of soms alleen een flens.
Wanneer de wielen regelmatig worden verwijderd voor bijvoorbeeld
onderhoud aan de carrosserie of gewoon voor een bandenwissel dan
valt het losdraaien van de wielmoeren nog wel mee. Wordt het wiel
alleen gewisseld wanneer er een lekke band is dan moet je soms met
veel kracht en soms met je gewicht op de kruissleutel gaan staan om
deze los te krijgen. Door roest kunnen deze wielmoeren behoorlijk
vast gaan zitten.
Vastzetten van
de wielmoeren
De wielmoeren worden met een momentsleutel op de juiste kracht
vastgezet (zie
lijst "Aanhaalmomenten Traction"). Dit om er zeker van te zijn dat de wielbouten niet
overbelast worden. Deze bouten hebben meestal een veiligheidsmarge
en door de fabrikant met zeker een factor drie over gedimensioneerd.
Wielbouten wel
of niet invetten
Door veel deskundigen wordt het invetten van de wielbouten ontraden
omdat de moeren dan makkelijker los zouden kunnen draaien en
daardoor het wiel los kan gaan zitten. Het is een redelijk
argument maar als je met je eigen gewicht op de kruissleutel moet
gaan staan om deze wielmoer los te krijgen brengt dat zeker schade
toe aan het schroefdraad.
Om beschadiging van het schroefdraad door roest te voorkomen en het
losdraaien van de wielmoeren te vergemakkelijken voor de meeste
Tractionisten, zou het zinvol zijn deze toch in te vetten met een
beetje kopervet en dan alleen het schroefdraad! Het aanhaalmoment
voor deze wielmoeren blijft hetzelfde.
Kort
samengevat
Dus met de momentsleutel de wielmoeren met 8 kgm vastzetten en het
schroefdraad van de wielbout lichtjes invetten met kopervet. Op deze
manier zijn de wielmoeren met een kruissleutel makkelijker los te
krijgen zonder dat er buitensporige kracht moet worden toegepast.
Na het vastzetten van de wielmoeren deze na een rit nogmaals
controleren met de momentsleutel.
Lees ook het verhaal over het "Belasten
van bouten en moeren".
|
De bevestigingbouten
licht invetten met kopervet.
Wielmoer van de Traction.
Alleen het schroefdraad van wat kopervet voorzien.
|