Home  





Banden
Banden onderhoud
Gewoon lucht of stikstof
 
Werking remschoenen
Wielen balanceren
Wielen banden
(restauratie)
Banden kruislings verwisselen
Lange tijd heeft men geprobeerd de bandenslijtage te verminderen door de banden periodiek kruiselings te verwisselen eventueel met inbegrip van de reserveband. Deze toepassing had te maken met het type band wat toen verkrijgbaar was en dan spreken we over de diagonaalband. Maar nu er tegenwoordig  uitsluitend radiaalbanden worden toegepast is deze methode verouderd. Het heeft dan ook geen zin meer omdat wanneer een radiaalband in een bepaalde vorm is afgesleten deze daarmee gewoon doorgaat ondanks het verwisselen. Willen we de slijtage van de banden een beetje gelijk houden dan kunnen we deze wel wisselen van voor naar achteren mits deze maar aan een zijde van de auto blijft
.

Diagonaalband die op dezelfde manier doorslijt ook al wordt hij gewisseld naar een andere plaats.
Wielen   banden, balanceren, kruissnelheid, slijtage, 
Schokdempers

         

Bandenslijtage beperken
Bandenslijtage kunnen we ook beperken door de banden op druk te houden en daarom is een regelmatige controle hiervan noodzakelijk. Ook het rijgedrag kan er toe bijdragen of je lang of kort met je banden kunt doen. Bij een normaal rijgedrag gaat een gemiddelde autoband ongeveer 40 000 km mee. Doe je het wat rustiger aan dan is het zelfs mogelijk het dubbele aantal kilometers te maken en dat is niet overdreven. Zelf heb ik dat kunnen vergelijken met een Morris Mini waarbij een pittige rijstijl de banden nog geen 30 000 km haalden terwijl dat bij een rustig rijgedrag bijna het drievoudige was geworden. 
.
Fietspomp die ook als autobandenpomp dienst kan doen.

luchtdruk, stikstof, onderhoud, ventiel en ...

Kruissnelheid en balanceren
Ook al kan een Traction best met het hedendaagse verkeer mee dan is het toch raadzaam de kruissnelheid van ongeveer 80 km per uur aan te houden. Het heeft niet alleen voordelen tov de bandenslijtage maar ook nog voor het brandstofverbruik. We gaan nog een stukje verder want de voordelen houden niet op. Bij kruissnelheid hoeven we de wielen ook niet uit te laten balanceren en dat wisten ze bij Citroën ook vandaar dat we ook geen loodjes op de velg zullen aantreffen. De velgen werden wel uitgebalanceerd door middel van laspuntjes waardoor een statische balans werd verkregen en dat was voor die tijd ruim voldoende.

Gebruikte bandenloodjes. Nieuwe bandenloodjes zijn er in verschillende gewichtaanduidingen verkrijgbaar en worden vaak onderling gecombineerd om aan het juiste gewicht te komen. 

                       Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 25-09-2015