Banden
kruislings verwisselen
Lange tijd heeft men geprobeerd de bandenslijtage te verminderen
door de banden periodiek kruiselings te verwisselen eventueel met
inbegrip van de reserveband. Deze toepassing had te maken met het
type band wat toen verkrijgbaar was en dan spreken we over de
diagonaalband. Maar nu er tegenwoordig uitsluitend
radiaalbanden worden toegepast is deze methode verouderd. Het
heeft dan ook geen zin meer omdat wanneer een radiaalband in een
bepaalde vorm is afgesleten deze daarmee gewoon doorgaat ondanks
het verwisselen. Willen we de slijtage van de banden een beetje
gelijk houden dan kunnen we deze wel wisselen van voor naar
achteren mits deze maar aan een zijde van de auto blijft.
Diagonaalband die op
dezelfde manier doorslijt ook al wordt hij gewisseld naar een
andere plaats.
Bandenslijtage
beperken Bandenslijtage kunnen we ook
beperken door de banden op druk te houden en daarom is een regelmatige
controle hiervan noodzakelijk. Ook het rijgedrag kan er toe bijdragen of
je lang of kort met je banden kunt doen. Bij een normaal rijgedrag gaat
een gemiddelde autoband ongeveer 40 000 km mee. Doe je het wat rustiger
aan dan is het zelfs mogelijk het dubbele aantal kilometers te maken en
dat is niet overdreven. Zelf heb ik dat kunnen vergelijken met een
Morris Mini waarbij een
pittige rijstijl de banden nog geen 30 000 km haalden terwijl dat bij een
rustig rijgedrag bijna het drievoudige was geworden.
.
Fietspomp die ook als
autobandenpomp dienst kan doen.
luchtdruk,
stikstof, onderhoud, ventiel en ...
Kruissnelheid
en balanceren
Ook al kan een Traction best met het hedendaagse verkeer mee dan is het
toch raadzaam de kruissnelheid van ongeveer 80 km per uur aan te houden. Het heeft niet alleen voordelen tov de bandenslijtage
maar ook nog voor het brandstofverbruik. We gaan nog een
stukje verder want de voordelen houden niet op. Bij kruissnelheid hoeven
we de wielen ook niet uit te laten balanceren en dat wisten ze bij Citroën
ook vandaar dat we ook geen loodjes op de velg zullen aantreffen. De
velgen werden wel uitgebalanceerd door middel van laspuntjes waardoor
een statische balans werd verkregen en dat was voor die tijd ruim
voldoende.
Gebruikte bandenloodjes.
Nieuwe bandenloodjes zijn er in verschillende gewichtaanduidingen
verkrijgbaar en worden vaak onderling gecombineerd om aan het juiste gewicht te
komen.