Balanceren
vroeger
Dat je niet ongestraft kon gaan rijden met een
auto zonder iets te balanceren dat wisten ze bij Citroën ook wel.
Daarom werden alleen de velgen uitgebalanceerd door middel van
laspuntjes, daar waar nodig, aan te brengen aan de binnenzijde van
de velg. Hierdoor werd een redelijke statische balans verkregen die
voor die tijd ruim voldoende was. Het wegennet was in die tijd ook
niet bepaald uitnodigend en geschikt om met een auto hoge snelheden
te behalen.
Eenvoudige balanceerinrichting
Na de oorlog is er veel veranderd en dat zien
we terug aan de Citroën 2CV, de Citroën HY en de latere type
Citroëns waar wel balanceren werd toegepast. Dat balanceren kon
dan gebeuren met een bandenbalanceerapparaat zoals op de
nevenstaande foto te zien is. Hier kon een velg opgelegd worden
inclusief band door middel van een bijpassende tussenring waarna het
balanceren kon plaatsvinden. Voor de juiste balancering kon gebruik
gemaakt worden van een klein waterpasje in het midden van deze
balanceerinrichting. Door loodjes in de rand van de velg te leggen
kon een juiste balans verkregen worden. De libel van het
waterpasje moest zich dan wel in het midden van een merkteken
bevinden.
Na dit alles werd er definitief met een speciale tang-hamer het loodje
aangebracht.
Kruissnelheid 80
km per uur
Bij een Traction Avant is het eigenlijk niet nodig om de wielen te
balanceren omdat als we de kruissnelheid aanhouden, de snelheid
zodanig is dat er bijna geen onbalans is. De kruissnelheid
voor een Traction Avant is ongeveer 80 kilometer per uur. Dit is ook
de grens waarbij onbelans zich kan manifesteren of nog net niet. Het
is afhankelijk van de mate van onbalans en is bij elke auto
verschillend ook als de auto's gelijk zijn aan elkaar.
Moderne
balanceerinrichting
Als we toch de wielen van een Traction Avant
willen balanceren is dat niet zo eenvoudig. De meeste moderne
bandenbalanceerapparatuur kunnen niet overweg met de beugel die op
de velg is gelast ten behoeve van de wieldop. Een speciale
aanpassing hiervoor is dan noodzakelijk.
Als we toch voor balanceren kiezen met het doel hogere snelheden te behalen met de Traction kan dat in sommige
gevallen teleurstellend zijn voor wat het resultaat betreft. Er
kunnen ondanks het balanceren trillingen onstaan die eigenlijk zijn
terug te voeren naar de aandrijfunit. Denk hierbij aan bijvoorbeeld
smeernippels. Onder deze omstandigheden is het dan verstandig de
aandrijfinrichting mee te nemen bij het proces van balanceren. Deze
oplossing wordt ook bij moderne auto's toegepast.
|

Klasieke bandenbalanceerinrichting.

Bandenbalanceerinrichting met in het midden een waterpasje.
|