Home                  Wielen overzicht       
Wielen en banden enz. (Restauratie)

Bandenspanning

Willen we lang plezier van onze banden hebben is het belangrijk om ze goed te verzorgen. Het verzorgen houdt in dat we de banden op spanning houden. Belangrijk is verder dat de voorwieluitlijning in orde is. Een rustig rijgedrag geeft minder slijtage en zorg dat bij langdurige stilstand in zonlicht (UV licht) de banden worden afgeschermd. 

Oude binnenbanden hoeven niet per definitie slecht te zijn. Wel moet er nog rek  in het rubber zitten  en niet “droog” aanvoelen, dan kan de oude binnenband met wasbenzine en een lap schoongemaakt worden. Het resultaat is weer een bijna nieuwe binnenband. Als laatste behandeling de binnenband met talkpoeder inwrijven en zie het resultaat, weer als nieuw. Verder kan het ventiel nog nagekeken worden en eventueel het binnenventiel worden vervangen. In de handel is een stukje multifunctioneel gereedschap verkrijgbaar waarmee men onder andere het ventiel, dus het binnen- en buitendraad kan opzuiveren.

Een optie is om de velg te laten zandstralen en poedercoaten. Hiermee wordt veel werk uit handen genomen. Er komen steeds meer bedrijven die dit voor je kunnen doen en de prijzen zijn redelijk. De kleur kan men bepalen wanneer de buitenband is verwijderd. Aan de binnenzijde van de velg is dan meestal de originele kleur nog waarneembaar en kan men door een stalenvergelijk de kleur vaststellen.

Bandenspanning:
De juiste bandspanning bespaart je dus onderhoudskosten en bevordert de veiligheid. Wil je de bandenspanning controleren, dan moet je die met een bandenspanningsmeter meten als de autobanden koud zijn. Met een te lage bandenspanning slijten je autobanden sneller aan de zijkanten van het loopvlak. Bovendien verbruikt je auto meer brandstof en is de wagen minder stabiel. Bij een te hoge bandenspanning vermindert het rijcomfort: de banden veren dan minder. Daarbij slijten de banden sneller, met name in het midden van het loopvlak. En dan nu de juiste bandenspanning voor onze Traction Avant: Voor en achter kunnen we een bandspanning aanhouden van 2,2 atm. Eventueel kan er achter wat minder in de band gedaan worden, bijvoorbeeld 2 Atm. wat afhankelijk is van de belading van de auto. Dat is een druk die voor de meeste automobielen geldt. De maximale druk die onze Michelins mogen hebben is 36 Psi ofwel 2,48 Bar. Een vuistregel is dat 14,5 Psi = 1 Bar.,
wat op onze band staat komt dan overeen met 2,48 Bar.                 
De bandenspanning die in het instructieboekje staat is niet meer gangbaar gezien de slogan  van “het nieuwe rijden”. De wegen waren vroeger van dien aard dat de banden ook moesten bijdragen aan het veercomfort van de auto. Met onze moderne wegen is die te lage bandenspanning niet meer nodig en kan er meer lucht in de band worden gedaan. Een bijkomend voordeel is een beter stuurgedrag wat dus minder vermoeiend is tijdens het rijden.



4 Functies in een:

  1. Buitenschroefdraad ventiel opzuiveren
  2. Binnenschroefdraad ventiel opzuiveren
  3. Ventiel demonteren 
  4. Verwijderen beschadigd ventiel

Het ventieldopje met bandenspanningcontrole:
De werking van dit product is uiterst simpel en doeltreffend, nadat (met een bandenspanningmeter) is vastgesteld dat de band in koude toestand de juiste druk heeft kan de pressure protector gemonteerd worden in plaats van het standaard gemonteerde ventieldopje. De pressure protector zal zich nu instellen op de druk in de band en een groene indicator zal zichtbaar worden. Als de druk in de band met meer dan 0,14 bar afneemt zal de rode indicator zichtbaar worden en is het raadzaam de band opnieuw op druk te brengen. De pressure protector heeft een bereik van 1,5 tot 3,0 bar en is universeel bruikbaar en voor bijna elke toepassing geschikt.

Statistieken:
Volgens de statistieken rijdt 85% van de automobilisten met een te lage bandenspanning en door uitgebreid onderzoek is aangetoond dat dit de gemiddelde automobilist 140 euro per jaar kost aan verhoogde bandenslijtage en verhoogd brandstofverbruik, om nog maar niet te spreken over uw veiligheid. 

Bron: Gezien op verschillende websites als ook bij AMT (Auto & Motor Techniek).

Wel diefstalgevoelig zo'n ventieldopje!

Naar boven

                    Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015