Wielen en
banden enz. (Restauratie)
Bandenspanning |
Willen
we lang plezier van onze banden hebben is het belangrijk om ze goed
te verzorgen. Het verzorgen houdt in dat we de banden op spanning
houden. Belangrijk is verder dat de voorwieluitlijning in orde is.
Een rustig rijgedrag geeft minder slijtage en zorg dat bij
langdurige stilstand in zonlicht (UV licht) de banden worden
afgeschermd. |
|
|
 |
 |

|
Oude binnenbanden hoeven niet per definitie slecht te zijn. Wel moet er
nog rek in het rubber
zitten en niet
“droog” aanvoelen, dan kan de oude binnenband met wasbenzine
en een lap schoongemaakt worden. Het resultaat is weer een bijna
nieuwe binnenband. |
Als laatste behandeling de binnenband met talkpoeder inwrijven en zie het
resultaat, weer als nieuw. Verder kan het ventiel nog nagekeken
worden en eventueel het binnenventiel worden vervangen. In de
handel is een stukje multifunctioneel gereedschap verkrijgbaar
waarmee men onder andere het ventiel, dus het binnen- en
buitendraad kan opzuiveren.
|
Een
optie is om de velg te laten zandstralen en poedercoaten. Hiermee
wordt veel werk uit handen genomen. Er komen steeds meer bedrijven
die dit voor je kunnen doen en de prijzen zijn redelijk. De kleur
kan men bepalen wanneer de buitenband is verwijderd. Aan de
binnenzijde van de velg is dan meestal de originele kleur nog
waarneembaar en kan men door een stalenvergelijk de kleur
vaststellen. |

|
 |
Bandenspanning:
De
juiste bandspanning bespaart je dus onderhoudskosten en bevordert
de veiligheid. Wil je de bandenspanning controleren, dan moet je
die met een bandenspanningsmeter meten als de autobanden koud
zijn. Met een te lage bandenspanning slijten je autobanden sneller
aan de zijkanten van het loopvlak. Bovendien verbruikt je auto meer
brandstof en is de wagen minder stabiel. Bij een te hoge
bandenspanning vermindert het rijcomfort: de banden veren dan
minder. Daarbij slijten de banden sneller, met name in het midden
van het loopvlak. En
dan nu de juiste bandenspanning voor onze Traction Avant: Voor en
achter kunnen we een bandspanning aanhouden van 2,2 atm. Eventueel
kan er achter wat minder in de band gedaan worden, bijvoorbeeld 2
Atm. wat afhankelijk is van de belading van de auto. Dat is een
druk die voor de meeste automobielen geldt. De maximale druk die
onze Michelins mogen hebben is 36 Psi ofwel 2,48 Bar. Een
vuistregel is dat 14,5 Psi = 1 Bar.,wat op
onze band staat komt dan overeen met 2,48 Bar. |
De bandenspanning die in het instructieboekje staat is niet meer gangbaar
gezien de slogan van
“het nieuwe rijden”. De wegen waren vroeger van dien aard dat
de banden ook moesten bijdragen aan het veercomfort van de auto.
Met onze moderne wegen is die te lage bandenspanning niet meer
nodig en kan er meer lucht in de band worden gedaan. Een bijkomend
voordeel is een beter stuurgedrag wat dus minder vermoeiend is
tijdens het rijden.
|
4
Functies in een:
- Buitenschroefdraad ventiel
opzuiveren
- Binnenschroefdraad ventiel
opzuiveren
- Ventiel demonteren
- Verwijderen beschadigd ventiel
|
|
|
|
|
Het ventieldopje met
bandenspanningcontrole:
De werking van
dit product is uiterst simpel en doeltreffend, nadat (met een
bandenspanningmeter) is vastgesteld dat de band in koude toestand
de juiste druk heeft kan de pressure protector gemonteerd worden
in plaats van het standaard gemonteerde ventieldopje. De pressure
protector zal zich nu instellen op de druk in de band en een
groene indicator zal zichtbaar worden. Als de druk in de band met
meer dan 0,14 bar afneemt zal de rode indicator zichtbaar worden
en is het raadzaam de band opnieuw op druk te brengen. De pressure
protector heeft een bereik van 1,5 tot 3,0 bar en is universeel
bruikbaar en voor bijna elke toepassing geschikt.
|
|
|
|
Statistieken:
Volgens de
statistieken rijdt 85% van de automobilisten met een te lage
bandenspanning en door uitgebreid onderzoek is aangetoond dat
dit de gemiddelde automobilist 140 euro per jaar kost aan
verhoogde bandenslijtage en verhoogd brandstofverbruik, om nog
maar niet te spreken over uw veiligheid.
Bron: Gezien op
verschillende websites als ook bij AMT (Auto & Motor Techniek).
|
|

Wel diefstalgevoelig
zo'n ventieldopje!
|
Naar
boven
|