Werking
algemeen
De synchromesch-onderdelen moeten er voor zorgen dat tijdens het schakelen de
tandwielen dezelfde snelheid krijgen als het aandrijvende
deel. Op deze manier zal het schakelen in de versnellingen
geruisloos plaatsvinden. Het synchromesh- principe berust op
wrijvings-koppeling. Als de schakelvork in de richting van het
tandwiel geduwd wordt waarmee moet worden gekoppeld, komt een conische
ring voor de klauwen in contact met eenzelfde conisch
oppervlak binnen de schakelmof. De wrijving tussen de beide
conische oppervlakken voert de snelheid van het vrijdraaiende
gedeelte van de ingaande as op of terug tot de snelheid van
het tandwiel dat op dat moment door de wielen wordt
aangedreven. De schakelvork schuift vervolgens verder langs de
as en de klauwen op de schuifmof en die op het tandwiel
schuiven geruisloos ineen.
Foto 1
A
geeft de conische vlakken aan waarmee het rechter tandwiel tot
stilstand wordt gebracht. Eenmaal tot stilstand gekomen
schuift schakelmof B
verder naar rechts en wordt daardoor het tandwiel vastgekoppeld. Het linker tandwiel is ter verduidelijking
weggelaten omdat deze dezelfde constructie heeft als het
rechterdeel.
Revisie versnellingsbak
Door gebruik of verkeerde afstelling kan slijtage optreden
die vervanging van verschillende onderdelen noodzakelijk
maakt. In de meeste gevallen betreft het de lagering die
beschadigd kan raken door zwevende metaaldeeltjes in de olie.
Belangrijk is dan ook om in dit geval een magnetische aftapplug te
plaatsen.
Een revisie van een versnellingsbak moet worden
overgelaten aan specialisten omdat er over bepaalde
afstellingen te weinig wordt vermeld in de handboeken. De gegevens
in dit verhaal moeten dan ook worden gezien als
informatief.
Foto 2
Het omcirkelde deel vormt het hart van de synchromesh. Dit
deel wordt bediend door de schakelvork die in de linker groef
zit en kan deze naar links of naar rechts laten verschuiven. De
pijl geeft een stalen band aan die zes veertjes en evenzoveel
kogeltjes op de plaats houdt. Ze zorgen er voor dat als we de
versnellingspook in de ruststandzetten, dat ook de
synchromesh in de middenstand gelockt wordt. Er is daarom wat
kracht nodig om deze uit de lock te trekken.
We zien dat de stalen band is gecenterd om afschuiven te
voorkomen.
Foto 3
De synchromesh zoals die op foto te 2 is te zien is hier uit
elkaar gehaald en bestaat uit twee delen. Links de buitenring
of schuifmof die door de vork wordt bediend en in het midden
het deel dat vast op de as is gekoppeld. Hier hoort ook nog
een spie bij die tussen de as en ring wordt geschoven. Dit is
binnen in de ring te zien door het ontbreken van twee tanden.
Het rechter deel op de foto is het tandwiel met het conische
gedeelte die we ook weer zien op de aandrijfas onder op de
foto. Beide tandwielen vormen de tweede en de derde
versnelling van de Traction Avant.
Foto 4
De synchromesh buitenring die voorzien is van een soort
vergrendeling dient er voor om de standen neutraal en tweede en derde
gekozen versnelling zeker te stellen. Hiervoor zijn zes
veertjes en even zoveel kogeltjes aangebracht. Bij de montage
van de synchromesh worden als laatste de kogeltjes en veertjes
aangebracht en daarna de stalen band.
Bronzen
aanrakingsvlakken (foto 5)
Hier zijn duidelijk de groefjes te zien die er tijdens het
koppelen voor moet
zorgen dat de olie makkelijk zijn weg kan vinden tussen de
bronzen ring en het tapse gedeelte van het tandwiel. We spreken hier dan ook over wrijvingskoppeling
waarbij de olie op een makkelijke manier, tijdens het contact
met het tapse gedeelte van het tandwiel, kan verdwijnen.
In de binnenring die op de het aandrijfgedeelte wordt
geschoven missen we twee tanden. Hiervoor in de plaats komt
één spie.
Conische
vlakken (Foto 6)
De conische vlakken van de tandwielen zijn van hetzelfde
materiaal gemaakt als van de tandwielen. Ook hier
kunnen de aanrakingsvlakken beschadigd raken door
metaaldeeltjes die in de olie zweven ondanks dat
deze oppervlakten gehard zijn. Hierdoor kunnen de bronzen
tapse ringen in het schuifmechanisme van de schuifmof ook
beschadigd raken. Zelfs een verkeerde afstelling van de
bedieningsvork voor de synchromesh kan dus ook voor slijtage
zorgen voor zowel de vork als voor de bronzen
aanrakingsvlakken.
Werking synchromesh in de praktijk
Om enigszins een indruk te krijgen over de werking van de
synchromesh in het algemeen kijk dan hier op
YouTube
van Educational
Mechanics "Synchromesh
How it Work".
Hier zien we dat losse bronzen ringen
voor de synchromesh worden toegepast terwijl ze van de
Traction vast in de behuizing zitten zie figuur 5. Wat we te zien krijgen is dus een moderne versie waarbij de werking
in principe gelijk blijft.
Opmerking
Wanneer de synchromesh van de Traction versleten is zal deze
in totaliteit vervangen moeten worden.
|

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6
|