|
Werking
spanningsregelaar en aansluiting
|
Problematiek van de
spanningsregelaars vooral de mechanische, waaronder ook het goed aansluiten van de spanningsregelaar, kan soms voor verwarring
zorgen.
|
Wisselstroomdynamo
aansluiten
Werking Ampéremeter
|
|
|
Spanningsregelaar
algemeen.
De spanningsregelaar is een complexe schakeling die er voor moet
zorgen dat de laadspanning en stromen binnen bepaalde grenzen blijft. Er zijn twee types
laadregelaars en dat zijn de mechanische en elektronische met
allebei hetzelfde doel, het aansturen van de dynamo. Gebeurde dat
met de mechanische spanningsregelaar met relais, met de elektronische
spanningsregelaar gebeurt dat met
vaste elektronische componenten. Om
bij de mechanische te beginnen zien we dat de sturing plaatst vindt
door middel van twee relais, soms ook met drie. Deze twee of drie relais
worden ingesteld op spanning- en stroombegrenzing en/of beveiliging. We weten dat een
6 Volt accu tot maximaal 7,2 Volt geladen mag worden en daar zorgt
het spanningsrelais voor dat deze waarde niet overschreden wordt.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de stromen waarmee de accu
geladen wordt. Bij het bereiken van de eindspanning van de accu zal
automatisch ook de stroom terug geregeld worden.
Mechanische- als zowel elektronische spanningsregelaars kunnen voor
gelijkstroom en voor wisselstroomdynamo's worden toegepast. Daarbij
vindt je spanningsregelaars in diverse vormen en afmetingen.
Functie
spanningsregelaar:
Voorkomt overladen van de accu.
Voorkomt doorbranden lampen
enz.
Zorgt dat de dynamo niet
verbrand.
Gaat het leeglopen van de accu
tegen via dynamo bij stilstand van de motor.
( Het laatste is afhankelijk
van het type spanningsregelaar).
Werking spanningsregelaar.
Spanning
of stroom te hoog:
Verlaag het magnetisme van de veldspoel
Of verlaag de veldstroom
Of door verhogen van de veldweerstand
Spanning
of stroom te laag:
Verhoog het magnetisme van de veldspoel
Of door het verlagen of weglaten van de veldweerstand
Onderhoud
Spanningsregelaar.
In principe hebben beide types, dus de mechanische als ook de
elektronische spanningsregelaar geen onderhoud nodig. Na verloop van
tijd zal de elektronische spanningsregelaar toch bedrijfszekerder
blijken te zijn ook gezien de constructie (niet vochtgevoelig).
|
Spanningsregelaar zonder
bescherm kap die er niet altijd afgenomen kan worden omdat deze vaak
vastgeklonken is. Het
afstellen is dan niet mogelijk waarbij gezegd moet worden dat dit
meestal specialistisch werk is.
De achterzijde
van de spanningsregelaar met geklonken verbindingen. Roestgevoelig
met kans op overgangsweerstand op de klinknagels. |
|
|
|
Zoals
we hier zien is vocht de grootste vijand gezien de roest die hier toch wel behoorlijke verwoesting heeft achtergelaten ondanks de gesloten
behuizing. |
Het
schakelklepje boven de spoel kan om deze redenen bijna niet meer bewegen
zodat het stabiliseren van de spanning in gevaar kan komen. De
spanning varieerde onder deze omstandigheden dan ook behoorlijk en dat was dan ook het
duidelijkst te zien met de verlichting aan.
|
Hier
zien we het schakelcontact onder aan het relais die een beetje te vergelijken is met de
contactpuntjes van de verdeler.
Dit contact is in te stellen voor een bepaalde contactdruk en
afstand. |
|
Wisselstroomdynamo
aansluiten.
Bij het omschakelen van gelijkstroom- naar wisselstroomdynamo wordt
dan ook de spanningregelaar vervangen die wat aansluiting betreft
voor wat verwarring kan zorgen. Om dat te verduidelijken kijken we
naar het onderstaand schema. |
|
Hier
zien we op de linker schakeling de oude 6Volt schakeling. Op het
rechter schema de nieuwe met wisselstroomdynamo en
spanningsregelaar. Dit schema kan zowel voor 6- als voor 12 Volt
installaties dienen. Het grote verschil tussen beide schakelingen is
de aansluiting van de rode draad die vanaf de dynamo rechtstreeks
naar het klemmenstrookje gaat op het schutboard van de Traction. De
spanning aansturing D+ spanningsregelaar gaat naar het contactslot
als beveiliging om ontlading van de accu te voorkomen. In de D+
draad kan ook een lampje opgenomen worden die als laadstroom
controlelampje dienst kan doen.
|
Naar
boven |
Werking Ampéremeter.
Wanneer aan de linkerzijde aansluiting klemmenstrook dus dynamo plus
aansluiting, spanning wordt geleverd zal de ampèremeter laden
(charger) aangeven omdat de rechter aansluiting van de klemmenstrook
aan de accu vast zit waar het spanningsniveau lager is. Omgekeerd
wanneer de dynamo geen vermogen levert dan komt de ampèremeter in
het ontladen gebied te staan (décharger). Aan de linker aansluiting
van de klemmenstrook zitten ook de verbruikers, die indien
ingeschakeld de ampèremeter negatief (décharger) uit laat slaan
wanneer er niet geladen wordt. Pas als er gas gegeven wordt stijgt
de spanning op de linker aansluitklem en gaat de ampèremeter laden
(charger) aanwijzen. Immers de rechter aansluitklem is van de plus
accu en dit spannings- niveau is tijdens het laden lager. Wanneer de
accu geladen is zal de Ampére- meteraanwijzing zich in de
middenstand begeven. Doordat er altijd stroom afgenomen wordt,
door bijvoorbeeld de ontsteking, zal de Ampéremeteraanwijzer altijd
enigzins om het nulpunt schommelen. |
Deze
klemmenaansluitstrook bevindt zich op de rechterzijde van het
schutboard en de aansluitingen zijn van crusiaal belang voor de werking van de
ampéremeter.
|
Bosch elektronische
spanningsregelaar voor een 12Volt gelijkstroomdynamo. Moderne inhoud
in een oud jasje. |
Orginaliteit uiterlijk spanningsregelaar
Er valt bijna niet aan te ontkomen wanneer voor een
wisselstroomdynamo wordt gekozen dat we dan automatisch een moderne
spanningsregelaar er bij krijgen. Soms kan deze moderne
spanningsregelaar verborgen worden in een oude spanningsregelaarbehuizing wat weer afhankelijk is van je eigen inventiviteit
en handigheid.
De Firma Bosch levert nieuwe elektronische spanningsregelaars in een
oud jasje. Het heeft wel beperkingen wat de toepassing betreft. Zo
kan deze spanningsregelaar wel voor gelijkstroomdynamo's worden gebruikt als het maar 12 Volt typen zijn en daar ligt dan het probleem
voor ons. De gelijkstroomdynamo's die in de Traction toegepast
worden zijn namelijk van het 6 Volt type, jammer dus.
|
|
Voordeel
wisselstroomdynamo.
Het
grote voordeel van een wisselstroomdynamo is dat ook bij lage
toerentallen van de motor nog geladen wordt wat bij een
gelijkstroomdynamo niet het geval is. Door toepassing van moderne
constructies en technieken kunnen wisselstroomdynamo's een veelvoud
aan vermogen leveren ten opzichte van de gelijkstroomdynamo.
Wisselstroomdynamo's kunnen ook voorzien zijn van een ingebouwde
spanningsregelaar. Het grote voordeel geen losse kastjes meer en
eenvoudig om aan te sluiten.
|
|
|
Naar
boven |
|