Home                Algemeen overzicht
 

Werking smeersysteem

Het smeersysteem stelt hoge eisen aan de smeerolie die onder alle omstandigheden motorslijtage moet tegen gaan.


Hoge eisen
Het smeersysteem heeft als hoofdtaak diverse onderdelen te smeren om motorslijtage tegen te gaan. De viscositeit van de olie is daarbij een belangrijke factor. De olie moet onder alle omstandigheden diverse plaatsen kunnen bereiken en dat betekent dat de olie op druk en temperatuur gebracht moet worden. Hij moet immers door kleine kanalen kunnen en daarbij ook nog goed vernevelbaar zijn. Het zijn eisen die vaak moeilijk te verwezenlijken zijn. Oliefabrikanten hebben dan ook hun best gedaan oliesoorten te ontwikkelen die aan deze voorwaarden voldoen zoals goed verpompbaar bij elke temperatuur, bestand tegen hoge temperaturen met behoud van smering zelfs onder hoge belasting.
Olievoorraad
Een olievoorraad is nodig om het tekort tegen te gaan wanneer door een pomp de olie naar diverse te smeren plaatsen is gebracht. Een bepaalde voorraad is ook nodig om gekoeld te kunnen worden door de rijwind. Soms is aan de drijfstang een soort lepel bevestigd die door de olie slingert om voor spatsmering te zorgen en dat kan alleen wanneer de olie een bepaald niveau heeft.

Druksmering
De olie wordt vanuit het carter door de oliepomp omhoog gevoerd naar de oliegalerij in het motorblok en van daaruit gedistribueerd naar de nokkenaslagers en de hoofdlagers. Vanuit de hoofdlagers worden via oliekanalen in de krukas de drijfstangen gevoed. De zuigerpen of zuigerpistonpen en de zuigerveren krijgen hun smering door de olie die weggeslingerd wordt uit de drijfstanglagers. Deze olie moet door nevelwerking de zuigers bereiken. Deze nevel ontstaat, zodra de olie onder voldoende druk en temperatuur het lager verlaat en in de krukkast terecht komt. De olieschraapveer op de zuiger zorgt er  voor dat de olie na gedane arbeid terugkeert naar het carter. Vanuit de oliegalerij worden tevens de distributietandwielen en het kleppenmechanisme gesmeerd. Alle olie die aan deze circulatie heeft meegedaan, is dan inmiddels in temperatuur opgelopen. Wanneer de olie teruggekeerd is in het carter, wordt deze daarna gekoeld door de rijwind en bereikt hierdoor, wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, een temperatuur die tussen de 80 en 150 graden Celcius ligt.

Schematisch overzicht van het smeersysteem van de Traction Avant. De olievoorraad in het carter moet een bepaald niveau hebben wat valt tussen de inkeping die op de pijlstok is aangebracht.
Op de oliegalerij kan zelfs een oliedrukmeter aangesloten worden die een indicatie geeft over de juiste oliedruk in het systeem.
Hoge temperaturen
We hebben gezien dat de olie niet alleen verschillende onderdelen smeert maar ook een koelende functie heeft waarbij de olie bij de zuigerveren ook nog voor afdichting moet zorgen tijdens de compressieslag. De temperatuur bij de zuigertopveren kan dan wel oplopen tot 300 graden Celcius omdat hier het contact met de verbrandingsgassen het grootst is.
Lees ook het verhaal over "
Olietemperaturen".

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 27-06-2016