Home           Wielen overzicht            Remsysteem overzicht
 

      Werking remschoenen

Remmen Traction Avant
Hydraulisch werkend op de voor- en achterwielen waarbij de handrem mechanisch, door middel van kabels, is gekoppeld op de achterwielen.


Werking trommelrem

De remtrommel is vast met het wiel verbonden en draait daarom met het wiel mee. De remschoenen met bevestigingen en bediening zijn op een ankerplaat gemonteerd en staan dus stil. De remschoenen zijn voorzien van een laag frictiemateriaal die erop is geklonken of gelijmd. Bij het remmen worden deze tegen de remtrommel gedrukt en produceren zo de wrijving, waardoor er afgeremd wordt. De kracht die nodig is om de bedrijfsrem in werking te stellen wordt hydraulisch via wielremcilinders op de remschoenen overgebracht. De mechanische rem (parkeerrem-handrem) werkt via kabels op de wielremcilinders van de achterwielremmen. Wanneer er geen remwerking nodig is, moeten de remschoenen met het frictiemateriaal van de remtrommel loskomen. Dit wordt verzorgd door veren, die de remschoenen weer in de oorspronkelijke positie terugbrengen. De dan aanwezige spleet tussen de laag frictiemateriaal (remvoering) van de remschoen en de trommel wordt luchtspleet genoemd. Deze luchtspleet wordt groter naarmate de remvoering verder afslijt. Aangezien daardoor het rempedaal verder moet worden ingetrapt en het daarom langer duurt voordat de rem geactiveerd wordt, moeten de remmen regelmatig worden bijgesteld.

Trommelrem
De trommelrem bestaat uit de volgende onderdelen:
  • remschoenen (voor en achter).
  • remtrommel.
  • ankerplaat (met centreerinrichting en remschoengeleiding).
  • spaninrichting (veer).
  • remcilinder (dubbel werkend).

Remankerplaat met remschoenen van een Traction Avant. De rode pijl geeft de draairichting van de trommel aan. Op de afbeelding is deze weggelaten evenals de remcilinder.

Belangrijke kenmerken
Dit remsysteem kenmerkt zich door een dubbelwerkende remcilinder (simplex systeem). Het kent een linker primaire remschoen en een rechter secundaire remschoen oftewel een bekrachtigde en een onbekrachtigde remschoen in beide rijrichtingen. De primaire remschoen duwt volgens de draairichting (zie rode pijl) van de trommel tegen de remtrommel. De secundaire remschoen drukt zich tegen de trommeldraairichting. Op die manier werkt de primaire remschoen zelfbekrachtigend bij het remmen en vooruitrijden. De secundaire remschoen werkt daarentegen lossend. Wordt er achteruit gereden dan draaien deze effecten om.

Technische gegevens remvoering:

  • Voorste wielen: Lengte remvoering voor 287mm en lengte achter 170mm.
    Breedte remvoering 35mm.
    Dikte remvoering 5mm.
  • Achterste wielen: Lengte remvoering voor 142mm en lengte achter 127mm.
    Breedte remvoering 35mm.
    Dikte remvoering 5mm.
Piepende en trillende remmen!
Op de laatste cursusdag in februari 2013 "cursus voor gevorderden georganiseerd door TAN " is maar weer gebleken dat er veel waarheden maar ook veel onwaarheden circuleren over constructie, montage en gebruik van diverse onderdelen. Het is er door de jaren heen een beetje ingeslopen. Sommige hobbyisten onder ons nemen het niet altijd zo nauw en dat zien we terug als we een auto kopen en opnieuw aan een restauratie beginnen. Dan blijken onderdelen van andere types Traction geplaatst te zijn of verkeerd gemonteerd enz.. Zo kan het zomaar gebeuren dat de remschoenen zijn omgewisseld. Zoals we weten hebben we te maken met een lange- en een korte remschoenvoering. Welke zit dan voor, de lange- of de korte remvoering?
Remmen doen het altijd, ook als deze verkeerd gemonteerd zijn, alleen gaan we aan het doel voorbij als we het niet weten waarvoor dit gedaan is en dat is zoals eerder gezegd om het piepen of vibreren van de remmen tegen te gaan.
Door proeven te nemen was men er achter gekomen dat het grootste effect, het niet meer vibreren van de remmen, verkregen werd door de oppervlakte van de remvoering aan de achterzijde te verkleinen. Dus achter de remvoering klein en voor de lange remvoering te monteren in de rijrichting van de auto gezien. Dit even ter verduidelijking. Door deze constructieve toepassing werd een soort balans verkregen, minder bekrachtiging, waarbij de remwerking optimaal bleef zonder dat vibratie optrad.
Je zou nu zeggen probleem opgelost voor alle Citroëns!
Niets is minder waar want bij de Citroën Break is dat net andersom gedaan. Daar is om onduidelijke redenen de korte remvoering voor geplaatst en de lange achter. Hier was dus het piepen van de remmen minder belangrijk. De remvertraging is dan wel groter!  Zo wordt er wel twijfel gezaaid en laaien de discussies op als er over dit onderwerp gesproken wordt.

Naar boven

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015