|
Werking remschoenen
|
Remmen Traction Avant
Hydraulisch werkend op de voor- en achterwielen waarbij de handrem
mechanisch, door middel van kabels, is gekoppeld op de achterwielen.
|
|
Werking trommelrem
De remtrommel is vast met het wiel verbonden en draait daarom met
het wiel mee. De remschoenen met bevestigingen en bediening zijn op
een ankerplaat gemonteerd en staan dus stil. De remschoenen zijn
voorzien van een laag frictiemateriaal die erop is geklonken of
gelijmd. Bij het remmen worden deze tegen de remtrommel gedrukt en
produceren zo de wrijving, waardoor er afgeremd wordt. De kracht die
nodig is om de bedrijfsrem in werking te stellen wordt hydraulisch
via wielremcilinders op de remschoenen overgebracht. De mechanische
rem (parkeerrem-handrem) werkt via kabels op de wielremcilinders van
de achterwielremmen. Wanneer er geen remwerking nodig is, moeten de
remschoenen met het frictiemateriaal van de remtrommel loskomen. Dit
wordt verzorgd door veren, die de remschoenen weer in de
oorspronkelijke positie terugbrengen. De dan aanwezige spleet tussen
de laag frictiemateriaal (remvoering) van de remschoen en de trommel
wordt luchtspleet genoemd. Deze luchtspleet wordt groter naarmate de
remvoering verder afslijt. Aangezien daardoor het rempedaal verder
moet worden ingetrapt en het daarom langer duurt voordat de rem
geactiveerd wordt, moeten de remmen regelmatig worden bijgesteld.
Trommelrem
De trommelrem bestaat uit de volgende onderdelen:
- remschoenen (voor en achter).
- remtrommel.
- ankerplaat (met centreerinrichting en
remschoengeleiding).
- spaninrichting (veer).
- remcilinder (dubbel werkend).
|

Remankerplaat
met remschoenen van een Traction Avant. De rode pijl geeft de
draairichting van de trommel aan. Op de afbeelding is deze
weggelaten evenals de remcilinder.
Belangrijke kenmerken
Dit remsysteem kenmerkt zich door een dubbelwerkende remcilinder
(simplex systeem). Het kent een linker primaire remschoen en een
rechter secundaire remschoen oftewel een bekrachtigde en een
onbekrachtigde remschoen in beide rijrichtingen. De primaire
remschoen duwt volgens de draairichting (zie rode pijl) van de
trommel tegen de remtrommel. De secundaire remschoen drukt zich
tegen de trommeldraairichting. Op die manier werkt de primaire
remschoen zelfbekrachtigend bij het remmen en vooruitrijden. De
secundaire remschoen werkt daarentegen lossend. Wordt er achteruit
gereden dan draaien deze effecten om.
|
Technische gegevens remvoering:
- Voorste wielen: Lengte remvoering voor
287mm en lengte achter 170mm.
Breedte remvoering 35mm.
Dikte remvoering 5mm.
- Achterste wielen: Lengte remvoering voor
142mm en lengte achter 127mm.
Breedte remvoering 35mm.
Dikte remvoering 5mm.
|
Piepende en trillende remmen!
Op de laatste cursusdag in februari 2013 "cursus voor
gevorderden georganiseerd door TAN " is maar weer gebleken dat
er veel waarheden maar ook veel onwaarheden circuleren over
constructie, montage en gebruik van diverse onderdelen. Het is er
door de jaren heen een beetje ingeslopen. Sommige hobbyisten onder
ons nemen het niet altijd zo nauw en dat zien we terug als we een
auto kopen en opnieuw aan een restauratie beginnen. Dan blijken
onderdelen van andere types Traction geplaatst te zijn of verkeerd
gemonteerd enz.. Zo kan het zomaar gebeuren dat de remschoenen zijn
omgewisseld. Zoals we weten hebben we te maken met een lange- en een
korte remschoenvoering. Welke zit dan voor, de lange- of de korte
remvoering?
Remmen doen het altijd, ook als deze verkeerd gemonteerd zijn,
alleen gaan we aan het doel voorbij als we het niet weten waarvoor
dit gedaan is en dat is zoals eerder gezegd om het piepen of
vibreren van de remmen tegen te gaan.
Door proeven te nemen was men er achter gekomen dat het grootste
effect, het niet meer vibreren van de remmen, verkregen werd door de
oppervlakte van de remvoering aan de achterzijde te verkleinen. Dus
achter de remvoering klein en voor de lange remvoering te monteren
in de rijrichting van de auto gezien. Dit even ter verduidelijking.
Door deze constructieve toepassing werd een soort balans verkregen,
minder bekrachtiging, waarbij de remwerking optimaal bleef zonder
dat vibratie optrad.
Je zou nu zeggen probleem opgelost voor alle Citroëns!
Niets is minder waar want bij de Citroën Break is dat net andersom
gedaan. Daar is om onduidelijke redenen de korte remvoering voor
geplaatst en de lange achter. Hier was dus het piepen van de remmen
minder belangrijk. De remvertraging is dan wel groter! Zo wordt er wel twijfel gezaaid en
laaien de discussies op als er over dit onderwerp gesproken wordt.
|
|
Naar
boven |
|
|