Werking
De remlichtschakelaar zorgt ervoor dat wanneer het rempedaal wordt
ingedrukt, de remlichten gaan branden. De schakelaar staat in
rusttoestand opengedrukt en dat gebeurt weer door een stangetje die
met het rempedaal is verbonden. Het stangetje geeft de mogelijkheid,
dit open houden van de contacten, af te stellen door middel van twee
moertjes.
Wanneer dit niet toereikend is kan ook nog de schakelaar zelf
verschoven worden door middel van gleufgaten in de bevestiging.
Voor een beter lichtopbrengst van de achterlichten zie ook "achterlichten".
Constructie
De constructie van de schakelaar is simpel en doeltreffend en bijna
onverwoestbaar, maar bij demontage is oplettendheid geboden
hoe alles gezeten heeft want anders wordt het een gepuzzel. In de
meeste gevallen kunnen we spreken van oxidatie van de contacten
waardoor de remlichten niet meer willen branden. Door deze contacten
schoon te maken kan er weer contact gemaakt worden. Contactspray kan
hierbij helpen om de contacten langdurige bescherming mee te geven.
Stroomvoorziening
De spanning
die nodig is voor de remlichten wordt afgetakt van de bobine. Je
ziet dan ook twee draden op de plusaansluiting van de bobine zitten
waarvan een dus voor de remlichten dienst doet.
Eenvoudige
remlichtentest
Wanneer alle twee de remlichten niet meer willen branden bij het
indrukken van het rempedaal is dat verdacht omdat het praktisch
nooit voorkomt dat twee lampjes tegelijk defect zijn. Door de
contacten van de remlichtschakelaar kort te sluiten kunnen we er op een
eenvoudige manier achter komen of de remlichtschakelaar
daadwerkelijk de schuldige is.
Foto rechts
De complete remlichtschakelaar met bevestigingsbeugel. Het
pertinaxplaatje zorgt er voor dat we geen kortsluiting krijgen bij
de montage van de draden.
|

Remlichtschakelaar
|

Het pertinax
beschermplaatje is hier afgenomen zodat verdere demontage kan
plaatsvinden. Let op want hier kan het makkelijk fout gaan zodat we
straks bij montage niet meer weten hoe het heeft gezeten.
|

Hier zien we het
binnenwerk en het messingstripje ligt gewoon los in de uitsparing
met daaronder nog een klein pertinax plaatje met een gat
erin om verschuiven tegen te gaan. Onderin zit nog een veertje.
|

Dit pertinaxplaatje met
de contacten ligt op de constructie van de vorige foto. Aan de
onderzijde van deze contacten zitten de schroefbevestigingen voor de
aansluitdraden. Met een stukje schuurpapier of schoonkrabben kunnen
de contacten weer bruikbaar worden gemaakt.
|