Home              Remsysteem overzicht
 

  Werking remlichtschakelaar     

Een remlichtschakelaar kan zomaar dienst weigeren zonder aanwijsbare oorzaak. Na een inspectie in het inwendige van de schakelaar kunnen  we vaststellen dat oxidatie een vaak voorkomende oorzaak kan zijn.


Werking

De remlichtschakelaar zorgt ervoor dat wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, de remlichten gaan branden. De schakelaar staat in rusttoestand opengedrukt en dat gebeurt weer door een stangetje die met het rempedaal is verbonden. Het stangetje geeft de mogelijkheid, dit open houden van de contacten, af te stellen door middel van twee moertjes.
Wanneer dit niet toereikend is kan ook nog de schakelaar zelf verschoven worden door middel van gleufgaten in de bevestiging.
Voor een beter lichtopbrengst van de achterlichten zie ook "
achterlichten". 
 

Constructie 
De constructie van de schakelaar is simpel en doeltreffend en bijna onverwoestbaar, maar bij demontage is oplettendheid geboden hoe alles gezeten heeft want anders wordt het een gepuzzel. In de meeste gevallen kunnen we spreken van oxidatie van de contacten waardoor de remlichten niet meer willen branden. Door deze contacten schoon te maken kan er weer contact gemaakt worden. Contactspray kan hierbij helpen om de contacten langdurige bescherming mee te geven.

Stroomvoorziening
De spanning die nodig is voor de remlichten wordt afgetakt van de bobine. Je ziet dan ook twee draden op de plusaansluiting van de bobine zitten waarvan een dus voor de remlichten dienst doet.

Eenvoudige remlichtentest
Wanneer alle twee de remlichten niet meer willen branden bij het indrukken van het rempedaal is dat verdacht omdat het praktisch nooit voorkomt dat twee lampjes tegelijk defect zijn. Door de contacten van de remlichtschakelaar kort te sluiten kunnen we er op een eenvoudige manier achter komen of de  remlichtschakelaar daadwerkelijk de schuldige is
.

Foto rechts
De complete remlichtschakelaar met bevestigingsbeugel. Het pertinaxplaatje zorgt er voor dat we geen kortsluiting krijgen bij de montage van de draden.


   Remlichtschakelaar


Het pertinax beschermplaatje is hier afgenomen zodat verdere demontage kan plaatsvinden. Let op want hier kan het makkelijk fout gaan zodat we straks bij montage niet meer weten hoe het heeft gezeten.

Hier zien we het binnenwerk en het messingstripje ligt gewoon los in de uitsparing met daaronder nog een klein pertinax plaatje  met een gat erin om verschuiven tegen te gaan. Onderin zit nog een veertje.

Dit pertinaxplaatje met de contacten ligt op de constructie van de vorige foto. Aan de onderzijde van deze contacten zitten de schroefbevestigingen voor de aansluitdraden. Met een stukje schuurpapier of schoonkrabben kunnen de contacten weer bruikbaar worden gemaakt.

Naar boven

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 26-05-2018