Home               motor overzicht
 

  Werking oliepomp 

De oliepomp zorgt dat diverse onderdelen van de motor van smering worden voorzien. Belangrijk is dan ook dat de oliedruk binnen bepaalde waarde blijft. Ook de gekozen oliesoort kan hierbij helpen.



Oliepomp en werking

Voor smering van diverse onderdelen zoals hoofdlagers, zuigerveren, kleppen enz. met verse olie is een druksmering door de motor aangedreven oliepomp noodzakelijk. De aandrijving gebeurt door de nokkenas welke de halve snelheid heeft dan de krukas.
De tandwieloliepomp zoals hij genoemd wordt heeft een huis met daarin twee nauw passende tandwielen met rechte vertanding. De tanden grijpen in elkaar en draaien in tegengestelde richting. De olie wordt van de zuigkant in de tandholten opgesloten en langs de wand van het huis naar de perskant getransporteerd. Doordat de tanden in het centrum van de pomp in elkaar grijpen, kan de olie niet terugstromen. Omdat de aanvoer van de olie groter is dan het verbruik, bouwt zich na de pomp een druk op die voldoende is om de gehele motor van smering te voorzien. Bij een nieuwe pomp is voldoende reserve aanwezig om bij motorslijtage of later bij oliepompslijtage drukverlies op te vangen.

Constante oliedruk
Een oliedrukventiel (ontlastklep) op de oliepomp zorgt er voor dat de oliedruk niet te hoog op kan lopen bij koude motor. Een klein gaatje (bypass) aan de drukzijde van de pomp zorgt, in samenweking met de ontlastklep, voor een konstantere druk dus voorkomt sterke fluctuaties tijdens de werking van het overdrukventiel.
Deze kleine opening zien we op de foto rechts, rechtsboven van de pomp.
De oliedruk zelf kan ingesteld worden door de schroef van het oliedrukventiel in- (drukverhogend) of uit (druk verlagend) te draaien. Dit laatste gegeven is niet op alle type oliepompen, die voor de Tractions gebruikt worden, van toepassing. Er is ook een type die gebruik maakt van een zuigertje in plaats van een kogeltje. Deze uitvoering met het zuigertje is niet instelbaar en heeft dus een vaste instelling waarbij ook hier de werkdruk bepaald wordt door de kracht van de veer. Bij vervuiling of bij lange stilstand  van de motor kan dit zuigertje vast gaan zitten of stroef gaan bewegen waarbij de oliedruk behoorlijk hoog op kan lopen of oliedruk fluktuatie laat zien. Ook kan hierdoor olielekkage optreden.

Drukverlies
Niet alleen door grotere speling op lagers enz. kan drukverlies optreden maar ook door speling van de oliepomp zelf zoals tussen de deksel en de tandwielen.
Ook de tanden van de tandwielen kunnen het zwaar te verduren hebben gehad waardoor de aanrakingsvlakken beschadigingen hebben opgelopen. Deze beschadigingen worden in de hand gewerkt bij sterke motorolievervuiling of het niet op tijd verversen van de motorolie.


D
rukverlies door hoge olietemperaturen of verkeerde olie
Ook als de oliepomp in topconditie verkeerd kan door verhoging van de olietemperatuur, door bijvoorbeeld het zwaarder belasten van de motor, de olieviscisiteit veranderen. De olie wordt dan dunner dan gebruikelijk waardoor er ook drukverlies op kan treden. Dit effect wordt groter bij een verkeerd gekozen oliesoort. Dit kan bijvoorbeeld een oliesoort zijn die eigenlijk voor moderne auto's bedoeld is zoals een 14W40.


Oorzaken drukverlies 

  • Motor versleten (te weinig tegendruk, teveel speling hoofdlagers).
  • Slijtage oliepomp (speling grondplaat tandwielen enz).
  • Verkeerde olie (te lage viscositeit).
  • Overbelasting (motor te heet).

Gangbare oliedrukwaarden
Wanneer de motor nog in goede conditie verkeerd moet de oliedruk, bij ongeveer 1000 toeren, tussen de 2 en 2,5 kg/cm2 zijn bij een olietemperatuur van ongeveer 65 graden Celcius. Je ziet dat het allemaal ongeveer gegevens zijn en het dus iets meer of iets minder kan zijn. De olietemperatuur kan varieren door extra belasting van de motor waardoor ook de oliedruk kan veranderen. Ook de viscositeit van de olie heeft invloed op de oliedruk. Daarom zeker een olie toepassen die voor klassieke auto's gebruikelijk is.
Zie ook het hoofdstuk "
Oliepomp"

Oliepomponderdelen
Een overzicht van alle oliepomp onderdelen kan je
hier downloaden. het formulier is in het gebruikelijk pdf formaat.
Zelfs met dit overzicht kunnen er verschillen in uitvoering van de oliepomp in de praktijk voorkomen. Het is typisch Frans of moeten we Citroën zeggen!


Tandwieloliepomp. De blauwe kleur is de olie die vanuit de carterpan wordt opgezogen via een grove zeef. Na de tandwielen gepasseerd te zijn is de olie op een druk gebracht van ongeveer 2,5 kg/cm2.

Oliepomp met afgenomen deksel  met aanzuigfilter.

Tandwiel met slijtageplekken op de tanden.

Schematische opbouw van de oliepomp.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 15-12-2018