Werking
Koelsysteem
|
De Traction Avant is voorzien
van een radiator- constructie die nog verbeterd kan worden. Hoe het allemaal met de motorkoeling
begon lezen we hieronder.
|
|
Laag
rendement:
De werking van een automotor is niet bepaald ideaal te noemen en
produceert behoorlijk wat restwarmte. Dit heeft te maken met het
lage rendement van de motorconstructie. Veel energie
wordt dus omgezet in warmte waar we dus niets aan hebben. Een heel
klein beetje kunnen we eventueel gebruiken voor interieurverwarming
maar dan blijft er nog behoorlijk veel over. Een groot deel
verdwijnt er nog door de uitlaat en wat er overblijft zal dus op de
een of andere manier afgevoerd moeten worden. Er zijn twee
mogelijkheden om te koelen en dat is met lucht of met water. Dit
laatste heeft meer voordelen wat warmteoverdracht betreft omdat de
moleculaire dichtheid van water groter is.
Waterkoeling:
Vroeger werd dit gedaan door een bak met water op de cilinder te
plaatsen. Veel stationair motoren zijn hier nog mee uitgerust. Door
het opvoeren van het motorvermogen was deze constructie niet meer
toereikend en moest er wat anders bedacht worden.
|
|
Thermo-sifon
constructie:
Om toch de motor te kunnen koelen werd een radiatorconstructie
bedacht die een groot koeloppervlakte moest vertegenwoordigen. We
zien dit dan ook terug bij oudere Citroëns die eigenlijk werkte met
het thermo-sifon koelingprincipe. De
cilinders van de motor werden in contact gebracht en omsloten met
water die met slangen werd verbonden met een radiator. Door gebruik te maken van natuurkundige wetten kon de
koeling plaatsvinden zonder waterpomp. Warm water stijgt immers naar
boven waardoor het koelere water van onderen werd aangevoerd vanuit
de motor. Ook aan deze constructie kleven beperkingen vooral als het
motorvermogen blijft groeien.
Bij deze thermo-sifon constructie stroomt het water eigenlijk te
langzaam om de motor bij grotere vermogens te koelen.
|
|
Radiatorconstructie:
Ook de radiator onderging een verandering en hier werd de constructie
aangepast om een nog groter koeloppervlak te krijgen. Door voor
een soort honinggraatconstructie te kiezen kon de koeloppervlakte
behoorlijk worden vergroot zonder de afmetingen te
veranderen. Deze constructie bestond uit smalle pijpjes met
daardussen lamellen. Als extra koeling werd een ventilator achter de
radiator geplaatst om ook bij weinig rijwind voldoende koeling te
krijgen.
Door dit enorm verkregen koeloppervlakte is het mogelijk de warmte,
overgebleven als restwarmte, weg te werken. Door voor een
buizenconstructie te kiezen kunnen we de afmetingen binnen bepaalde
grenzen houden en is er ook rekening gehouden met een reserve zodat,
wanneer er een groter warmte-aanbod is, deze ook weggewerkt kan
worden. Omdat de Traction bepaalde afmetingen heeft zal onze
radiator hierin moeten passen. De hieraan gebonden afmetingen zorgen
voor een bepaalde oppervlakte die eigenlijk te klein is om als
totale koeling te dienen. Om deze redenen worden er meerdere
honinggraatconstructies op elkaar gelegd en met elkaar verbonden.
Het aantal lagen dat hierdoor ontstaat kunnen we niet eindeloos
vermeerderen omdat dit niet bijdraagt tot extra koelend vermogen. Om
deze redenen hebben constructeurs hieraan een bepaald maximum
gesteld.
|
Werking
radiator:
Zoals op de foto rechts te zien is verplaatst de te koelen vloeistof,
zich van boven naar beneden zoals aangegeven door de rode pijl door platte buisjes. Door de rijwind en
geholpen door de ventilator stroomt de lucht door de lamellen en neemt de warmte mee (groenen pijl). Het te koelen water koelt
hierna af en verlaat de radiator (blauwe pijl) aan de onderzijde om
gekoeld de motor weer in te gaan. Het aantal platte buisjes kunnen
we niet onbeperkt blijven stapelen om zodoende meer koelend vermogen
te verkrijgen. Wel kunnen we het koelend vermogen vergroten door het
radiatoroppervlak te vergroten. Door een extra ventilator te plaatsen aan de voorzijde van de radiator
kunnen we het koelend vermogen iets vergroten.
|
|
Te weinig koeling:
Ondanks de ingebouwde koelreserve komt bij sommige
Tractiongebruikers een eind aan het koelend vermogen van de radiator
door
vervuiling. Dit komt doordat men vroeger water gebruikte als
koelmiddel en in de loop der jaren kan zo een
behoorlijke interne vervuiling ontstaan. Alleen het vervangen van de
radiator of het plaatsen van een extra ventilator heeft geen
zin omdat het inwendige van de motor net zo vervuild is.
Druksysteem:
Hoe heter het koelwater des te groter is het temperatuursverschil
met de buitenlucht en des te groter het koelend vermogen. Het
koelwater mag natuurlijk niet aan de kook raken en daarom wordt het
koelsysteem onder druk gezet. Het kookpunt ligt nu hoger en er kan
door verdamping geen koelwater verloren gaan. Als de druk toch te
hoog wordt, zorgt een veiligheidsventiel in de radiateurdop dat de
stoom wordt afgeblazen. Dat gebeurt alleen als er iets aan de hand
is. Onder normale omstandigheden verdwijnt de overtollige vloeistof
in een expansievaatje welke bij afkoeling van de motor weer
terugvloeit in de radiator.
|
|
|
Naar
boven |