|
Werking Hoofdremcilinder
In het
hoofdremcilinderhuis bevindt zich de zuiger met de op de
remvloeistof afgestemde afdichtringen, de primaire afdichtring (los
voor de zuiger) en de secundaire afdichtring (om de zuiger). De
zuiger wordt door de zuigerdrukveer in rusttoestand gehouden en bij
teruggaande slag in de oorspronkelijke ruststand gedrukt. De
zuigerdrukveer zit tussen de primaire afdichtring en het
bodemventiel.
Verder is er de aansluiting op het hoofdremcilinderhuis voor het
remvloeistof-reservoir. Met de kleine navulboring vóór de primaire
afdichtring en één grotere boring bij de zuiger, is de toegang van
de remvloeistof tussen het reservoir en het druksysteem geregeld.
Nadat het rempedaal is ingetrapt wordt de kleine navulboring
afgesloten door de primaire afdichtring en is het systeem
"gesloten". De in het druksysteem aanwezige remvloeistof
kan nu de hydraulische druk in de remleidingen voortplanten naar de
remcilinders. Om met geringe pedaaluitslag al snel een grote kracht
te kunnen uitoefenen op de remschoenen wordt het bodemventiel
gebruikt. Met dit bodemventiel, in combinatie met de zuigerdrukveer,
wordt een zekere voordruk in het systeem gehouden.
|
 |
Om het
binnendringen van lucht in het systeem te voorkomen is bij de zuiger
een ruimte gemaakt die enerzijds in verbinding staat met het
remvloeistof reservoir en aan de andere kant via kleine boringen in de
zuiger in verbinding staat met het hydrauliche systeem.
Bij het snel terugkomen van het rempedaal ontstaat er een onderdruk
in het systeem. Via de primaire afdichtring en de openingen van de
zuiger wordt deze onderdruk aangevuld met remvloeistof uit het
reservoir.
De remvloeistof neemt de volgende weg: de navulboringen, de messing
ring (niet altijd aanwezig) en de openingen bij de primaire
afdichtring. Als de zuiger in de ruststand staat, zal de
remvloeistof via de navulopeningen in balans worden gebracht. De
messing ring heeft de functie om de gaatjes in ruststand af te
dichten en om beschadiging van de primaire afdichting te voorkomen.
De primaire afdichting heeft niet alleen de functie om het
hydraulische systeem af te dichten, maar zorgt er ook voor dat er
geen lucht in het remsysteem kan binnendringen. Eenvoudig gezien
heeft deze primaire afdichting dezelfde werking als de zuiger van
een fietspomp. In plaats van lucht wordt het dan olie.
|

Situatie bij loslaten
van het rempedaal. |
Bodemventiel
of klepje.
Het bodemventiel, wat op een rubberen ring ligt, zorgt ervoor dat in de leiding naar de remcilinders
toe een bepaalde voordruk aanwezig blijft. Bij opbouwende remdruk
zal het bodemventiel openen en de remcilinder laten werken. Als het
rempedaal wordt losgelaten zorgt het bodemventiel ook voor
compensatie bij de optredende over- of onderdruk in de
leiding.
Kort samengevat: De olie stroomt dan, bij loslaten van het
rempedaal, in de leiding langs de rubberen ring, waar het
bodemventiel op ligt, weer terug.
|
|
|
Naar
boven |
|