Home          Remsysteem overzicht          Verhalen over techniek     


 
Werking Hoofdremcilinder


In het hoofdremcilinderhuis bevindt zich de zuiger met de op de remvloeistof afgestemde afdichtringen, de primaire afdichtring (los voor de zuiger) en de secundaire afdichtring (om de zuiger). De zuiger wordt door de zuigerdrukveer in rusttoestand gehouden en bij teruggaande slag in de oorspronkelijke ruststand gedrukt. De zuigerdrukveer zit tussen de primaire afdichtring en het bodemventiel.
Verder is er de aansluiting op het hoofdremcilinderhuis voor het remvloeistof-reservoir. Met de kleine navulboring vr de primaire afdichtring en n grotere boring bij de zuiger, is de toegang van de remvloeistof tussen het reservoir en het druksysteem geregeld. Nadat het rempedaal is ingetrapt wordt de kleine navulboring afgesloten door de primaire afdichtring en is het systeem "gesloten". De in het druksysteem aanwezige remvloeistof kan nu de hydraulische druk in de remleidingen voortplanten naar de remcilinders. Om met geringe pedaaluitslag al snel een grote kracht te kunnen uitoefenen op de remschoenen wordt het bodemventiel gebruikt. Met dit bodemventiel, in combinatie met de zuigerdrukveer, wordt een zekere voordruk in het systeem gehouden.
Om het binnendringen van lucht in het systeem te voorkomen is bij de zuiger een ruimte gemaakt die enerzijds in verbinding staat met het remvloeistof reservoir en aan de andere kant via kleine boringen in de zuiger in verbinding staat met het hydrauliche systeem.
Bij het snel terugkomen van het rempedaal ontstaat er een onderdruk in het systeem. Via de primaire afdichtring en de openingen van de zuiger wordt deze onderdruk aangevuld met remvloeistof uit het reservoir.
De remvloeistof neemt de volgende weg: de navulboringen, de messing ring (niet altijd aanwezig) en de openingen bij de primaire afdichtring. Als de zuiger in de ruststand staat, zal de remvloeistof via de navulopeningen in balans worden gebracht. De messing ring heeft de functie om de gaatjes in ruststand af te dichten en om beschadiging van de primaire afdichting te voorkomen.
De primaire afdichting heeft niet alleen de functie om het hydraulische systeem af te dichten, maar zorgt er ook voor dat er geen lucht in het remsysteem kan binnendringen. Eenvoudig gezien heeft deze primaire afdichting dezelfde werking als de zuiger van een fietspomp. In plaats van lucht wordt het dan olie.

Situatie bij loslaten van het rempedaal.


Bodemventiel of klepje.
 
Het bodemventiel, wat op een rubberen ring ligt, zorgt ervoor dat in de leiding naar de remcilinders toe een bepaalde voordruk aanwezig blijft. Bij opbouwende remdruk zal het bodemventiel openen en de remcilinder laten werken. Als het rempedaal wordt losgelaten zorgt het bodemventiel ook voor compensatie bij de optredende over- of onderdruk in de leiding.
Kort samengevat: De olie stroomt dan, bij loslaten van het rempedaal, in de leiding langs de rubberen ring, waar het bodemventiel op ligt,  weer terug.

Naar boven 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015