Loodaccu:
Een
loodzwavelzuur accu bestaat uit loodplaten waarvan de positieve
platen van looddioxide
(PbO2)
en de negatieve platen van zuiver lood
(Pb)
zijn
gemaakt. Verder zijn er nog veredelingsstoffen aan toegevoegd (bv
Antimoon) die
bepalend zijn voor de levensduur van de accu. Bij normaal gebruik
en onderhoud kan een accu wel 6 jaar meegaan.
Bij opslag zoals het stallen van de auto in de wintermaanden,
hebben we te maken met zelfontlading van de accu die per maand op
kan lopen tot wel 15 procent van de capaciteit. Er gaat dus lading
verloren wat zich uit in sulfateren van de loodaccuplaten.
Wanneer de accu dus ontladen wordt vormt zich op de platen een
fijnkorrelige homogene laag loodsulfaat. Dit gebeurt ook bij
normaal gebruik van de accu en hoort bij het werkingsprincipe.
Zodra een accu weer wordt geladen, wordt het loodsulfaat weer
omgezet in looddioxide (ook wel loodperoxide genoemd) op de positieve platen en zuiver lood op de
negatieve.
Blijft herlading achterwege, zoals bij een winterstalling, dan
vormen zich grote sulfaatkristallen. Die verstoppen de porieen van
de platen en kunnen door hun grootte bij het laden heel
slecht of helemaal niet meer worden omgezet in looddioxide en
zuiver lood.
Vorming van sulfaatkristallen treedt ook op bij diepe ontlading
zoals het langdurig doorstarten van de motor.
Sulfatatie is dus een slijtagevorm en heeft dus blijvend
capaciteitsverlies tot gevolg.
Belangrijk is dan ook de accu goed geladen te houden!!
Langdurige opslag van de accu:
Wanneer een accu geruime tijd niet gebruikt wordt hebben we niet
alleen te maken met sulfatatie maar ook met verzuring van de
vloeistof. De concentratie van het accuzuur (zuurgradiënt) is
onder in de accu groter dan boven in. Het ontstaan van zo'n
gradiënt leidt tot een vermindering van de capaciteit en
corrosieschade. Nomaal wordt tijdens het rijden het zuur in de
accu vodoende in beweging gebracht maar bij langdurige opslag zal
een goede acculader hier voor moeten zorgen. Het regelmatig met de
hand de accu een beetje schudden is voldoende als we alleen een
druppellader gebruiken. Je hoort dan meestal de gasbelletjes die
aan de platen kleven naar boven stijgen.
De beste manier
bij langdurige opslag:
De beste manier om de accu in topconditie te houden is eigelijk om
met een normale ouderwetse acculader, een keer per maand, de accu
in de gastoestand te brengen tot een spanning van 15.6 Volt. De
ladingstoestand wordt hierna bepaald door de zuurdichtheid bij 25
graden Celcius en dat is 1.26 kg/l. De accu krijgt dan ook de kans
werkelijk 100% geladen te worden wat bij normaal laden of
druppelen niet mogelijk is. Bij dit ladingsproces moet je wel
aanwezig blijven en tevens de ruimte goed ventileren. Een
mechanische afzuiging voor de accugassen kan ook toegepast worden.
Goede automatische meertraps acculaders hebben meestal deze
functie (het in gastoestand brengen) in zich maar zijn dan
meestal voor 12 Volt accu's geschikt.
Nieuwe type accu's:
Tegenwoordig zien we een
ontwikkelijk van startaccu's (12 Volt) waarbij de zelfontlading
stukken minder is als dat van het antimoon type. De nieuwe generatie
wordt dan ook verkocht onder de naam Calcium Lood accu en is beter
bestand tegen opslag zoals bij oldtimers het geval is en bovendien
onderhoudsvrij. Dat betekent dat er geen gedisteleerd water meer
bijgevuld behoeft te worden tijdens zijn levensduur. Een controleoog
geeft een globale ladingsstatus aan waar je niet blind op moet
vertrouwen. Deze controleert maar één cel en geeft dus geen
indicatie van de overige cellen. Een spanningsmeting na een bepaalde rustperiode geeft
een beter resultaat over de conditie van de accu. Het laden van dit
type accu kan het beste gebeuren met een meertrapslader van
bijvoorbeeld het merk CTEC. Deze heeft diverse controle- en
ladingsfuncties om de accu in optimale conditie te houden waaronder
een recondition funtie die het accuzuur weer laat rondcirculeren.
Opmerking:
Er zijn veel meer soorten accu's als hierboven genoemd zoals
Calium-Calcium accu's, Gel accu's, Tractieaccu's enz. Deze zijn
ongeschikt voor de Traction Avant. Let bij aankoop van een accu op hoelang deze bij een leverancier heeft gestaan. Deze opslagtijd mag
voor een normale accu niet langer zijn dan een half jaar. Voor
de onderhoudsvrije mag dat het dubbele zijn, dus een jaar.
Tip: Houd de accu geladen vooral in de winter.
Bevriezingsgevaar!
|

Loodaccu’s
zijn uitgevonden door de Franse natuurkundige Gaston Planté in 1859.
De loodaccu was de eerste oplaadbare elektrische batterij die op
grote schaal commercieel gebruikt werd.

In
geladen toestand bestaat de positieve plaat uit loodperoxide PbO2
(donker bruin) en de negatieve plaat uit lood Pb (donker grijs).
In ontladen toestand gaan de positieve en de negatieve platen over
in loodsulfaat PbSO4.
De vloeistof H2SO4 is zwavelzuur en wordt verdunt met water H2O.

Nieuwe ontwikkelingen
van startaccu's zorgen voor minder zelfontlading en ook minder
onderhoud. Dit komt deels door verbeterde constructies en deels
door gebruik van andere en betere materialen.
|