Omdat
de tijd niet stilstaat en de ontwikkelingen dus ook niet, komen er
regelmatig verbeteringen van olie, remolie en smeervetten. Soms zijn
de verbeteringen klein maar kunnen soms ook vervangen worden door
geheel nieuwe producten. Het probleem komt naar voren als je ziet
dat het rempotje een te laag niveau bezit. Hij moet dan bijgevuld
worden, maar met welke remolie? Niet iedere fabrikant of winkelier
heeft nog DOT3 in voorraad dus moet er een vervanger gevonden worden
en dat zou een DOT4 kunnen zijn. In de meeste gevallen gaat dit goed
als er maar aan de specificaties van de fabrikant wordt voldaan maar
het kan ook fout gaan ondanks het gegeven dat de specificaties
overeen komen.
Daarom is het raadzaam altijd hetzelfde product van dezelfde
fabrikant te gebruiken. Als dat niet mogelijk is wordt er risico
genomen die niet groot hoeft te zijn, maar je weet maar
nooit.
Meestal wordt er een moderne remoliesoort gekozen bij een remrevisie
omdat je mee wilt gaan met de ontwikkeling. Een nieuw remolieproduct
hoeft niet per definitie beter te zijn en dat is zeker voor een
oldtimer van toepassing. Sommige remoliesoorten dienen een bepaald
doel en moeten ze bijvoorbeeld tegen extreem hoge temperaturen
bestand zijn zoals dat in de racerij voorkomt. Hier is de DOT5.1 een
voorbeeld van. Natuurlijk kunnen we deze in de Traction gebruiken,
maar waarom zouden we dat willen doen? Extreem hoge temperaturen
komen immers bij een Traction niet voor! En als je het toch van plan
bent, doe het dan na een remrevisie dan heb je in ieder geval minder
risico dat er iets met de remcupjes gebeurt zoals het opzwellen
ervan.
Gebruik dus altijd dezelfde remvloeistof als in het remsysteem
aanwezig is en let, als het een ander merk is, op de
specificaties.
Remvloeistof
en vocht
Het vocht in het remsysteem komt er alleen maar in als er geremd
wordt want dan treedt er een wisselwerking op van lucht in het
rempotje. Het niveau van de remolie daalt dus tijdens het remmen en
daar komt lucht voor in de plaats. In deze lucht zit dus ook vocht
en dat komt dan weer in de remvloeistof omdat deze vocht aantrekt.
Wanneer er weinig van de remmen gebruikt wordt gemaakt, zoals in een
stallingsperiode, vindt er dus ook geen uitwisseling plaats van
vocht. In principe zou je dus langer met de remvloeistof kunnen doen
zij het dat er ook dopes inzitten die roest moeten voorkomen. Dat is
dan ook een belangrijke reden om de remolie toch regelmatig te
vervangen.
|

Silicone remvloeistof
DOT5. Bij een totale remrevisie is het mogelijk over te stappen naar
een silicone remvloeistof in plaats van een op ethyleenglycol basis.
Zeer geschikt voor oldtimers omdat deze vloeistof geen water
aantrekt. Een goed alternatief voor de DOT3, DOT4 of DOT5.1
remvloeistof. Het is een persoonlijke keuze omdat er met de
tegenwoordige gebruikte DOT4 niks mis mee is. Op deze DOT4 zijn ook
nog weer varianten met lettertoevoegingen die dan een
kwaliteitsverbetering aangeven en net weer iets beter zijn als de
standaard DOT4 zoals wordt beweerd. Deze specificaties vinden we
terug op de verpakking.
|