Home                   Remsysteen overzicht
 

Welke remvloeistof gebruiken?

Eigenlijk maakt het niet veel uit voor welke remvloeistof wordt gekozen. Belangrijker is dat de remvloeistof op tijd wordt vervangen. Voor een enkelvoudig remsysteem zoals dat bij een Traction Avant  is dit gegeven nog belangrijker! Maak een aantekening die duidelijk zichtbaar is bij het remreservoir wanneer de remvloeistof voor het laatst ververst is.


Omdat de tijd niet stilstaat en de ontwikkelingen dus ook niet, komen er regelmatig verbeteringen van olie, remolie en smeervetten. Soms zijn de verbeteringen klein maar kunnen soms ook vervangen worden door geheel nieuwe producten. Het probleem komt naar voren als je ziet dat het rempotje een te laag niveau bezit. Hij moet dan bijgevuld worden, maar met welke remolie? Niet iedere fabrikant of winkelier heeft nog DOT3 in voorraad dus moet er een vervanger gevonden worden en dat zou een DOT4 kunnen zijn. In de meeste gevallen gaat dit goed als er maar aan de specificaties van de fabrikant wordt voldaan maar het kan ook fout gaan ondanks het gegeven dat de specificaties overeen komen.
Daarom is het raadzaam altijd hetzelfde product van dezelfde fabrikant te gebruiken. Als dat niet mogelijk is wordt er risico genomen die niet groot hoeft te zijn,  maar je weet maar nooit.
Meestal wordt er een moderne remoliesoort gekozen bij een remrevisie omdat je mee wilt gaan met de ontwikkeling. Een nieuw remolieproduct hoeft niet per definitie beter te zijn en dat is zeker voor een oldtimer van toepassing. Sommige remoliesoorten dienen een bepaald doel en moeten ze bijvoorbeeld tegen extreem hoge temperaturen bestand zijn zoals dat in de racerij voorkomt. Hier is de DOT5.1 een voorbeeld van. Natuurlijk kunnen we deze in de Traction gebruiken, maar waarom zouden we dat willen doen? Extreem hoge temperaturen komen immers bij een Traction niet voor! En als je het toch van plan bent, doe het dan na een remrevisie dan heb je in ieder geval minder risico dat er iets met de remcupjes gebeurt zoals het opzwellen ervan.
Gebruik dus altijd dezelfde remvloeistof als in het remsysteem aanwezig is en let, als het een ander merk is,  op de specificaties.

Remvloeistof en vocht
Het vocht in het remsysteem komt er alleen maar in als er geremd wordt want dan treedt er een wisselwerking op van lucht in het rempotje. Het niveau van de remolie daalt dus tijdens het remmen en daar komt lucht voor in de plaats. In deze lucht zit dus ook vocht en dat komt dan weer in de remvloeistof omdat deze vocht aantrekt. Wanneer er weinig van de remmen gebruikt wordt gemaakt, zoals in een stallingsperiode, vindt er dus ook geen uitwisseling plaats van vocht. In principe zou je dus langer met de remvloeistof kunnen doen zij het dat er ook dopes inzitten die roest moeten voorkomen. Dat is dan ook een belangrijke reden om de remolie toch regelmatig te vervangen.



Silicone remvloeistof DOT5. Bij een totale remrevisie is het mogelijk over te stappen naar een silicone remvloeistof in plaats van een op ethyleenglycol basis. Zeer geschikt voor oldtimers omdat deze vloeistof geen water aantrekt. Een goed alternatief voor de DOT3, DOT4 of DOT5.1 remvloeistof. Het is een persoonlijke keuze omdat er met de tegenwoordige gebruikte DOT4 niks mis mee is. Op deze DOT4 zijn ook nog weer varianten met lettertoevoegingen die dan een kwaliteitsverbetering aangeven en net weer iets beter zijn als de standaard DOT4 zoals wordt beweerd. Deze specificaties vinden we terug op de verpakking.
In de grafiek zie je duidelijk de verschillen in kookpunt. Superieur is dan de DOT5.1 maar dat verandert drastisch wanneer het vochtpercentage toeneemt. Hij wordt dan slechter als een nieuwe DOT3 remvloeistof waarmee gezegd wordt dat de verversingstermijn zoals dat door de fabrikant wordt voorgeschreven niet wordt overschreden.
Vervangen remvloeistof
Remvloeistof neemt niet alleen vocht op maar verouderd ook in het gebruik ervan. DOT5.1 is hier een voorbeeld van en moet na een jaar al vervangen worden. Bepaalde dopen verdwijnen of raken uitgewerkt. Vooral in de remcilinders wordt een aanslag gepleegd op de aanwezige dopes.
Daarom is het verstandig zeker na twee jaar de remmen te ontluchten zodat er nieuwe en schone remvloeistof voor in de plaats komt. Bij een goed werkend remsysteem is niet eens zoveel remolie nodig om het geheel te vervangen door verse remolie en dat komt omdat er geen luchtbellen behoeven te worden verwijderd. We kunnen dus tijdens het verversen stoppen wanneer de remvloeistof er schoon en helder uit ziet. De afgetapte remolie kunnen we niet meer hergebruiken.

Houdbaarheid remvloeistof
Remvloeistof die in een afgesloten ruimte, dus die in een pot of fles met deksel wordt bewaard, kan eigenlijk jarenlang meegaan zonder problemen ook als de fles half gevuld is. In een ongeopende verpakking is deze praktisch onbeperkt houdbaar.
Lees ook het verhaal over  "Silicone remvloeistof ervaring".

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 05-06-2017