We
hebben het over benzineschaarste voor onze Traction Avant. In 1974
leek het er op dat de benzineschaarste voorgoed zijn intrede had
gedaan, maar gelukkig waaide dat over. Nu krijgen we een nieuw
tijdperk van benzine-schaarste maar dan in een andere vorm. We
weten dat benzine uit diverse componenten bestaat en net als bij
olie worden hier dopes bij gedaan om de auto onder andere bij
koude start gemakkelijker aan te laten slaan. Er zijn meer
functies, maar die laat ik even terzijde. Belangrijker is het
bijmengen van bio-ethanol die een lagere calorische waarde bezit
dan benzine en dus een groter verbruik met zich mee brengt. Op dit
moment wordt al 5% bio-ethanol bij onze brandstof toegevoegd, wat
in de toekomst meer moet worden. Hier zijn al afspraken over
gemaakt in Europees verband. Het wordt een probleem als de
toevoeging meer dan15% gaat bedragen, dan is er een ander type
motor vereist die nu al op de markt is, de zogenaamde
Flexifuel-auto. Deze bezit een sensor om te zien wat er voor een
brandstof in de tank zit zodat hij het motormanagement aan
kan passen. Bio-ethanol tast namelijk diverse materialen aan zoals
aluminium, maar ook ijzer en rubber. We zien het gevaar al voor
onze Traction met zijn metalen brandstoftank en rubberen slangen
en wat dacht je van onze aluminium carburateur. Deze worden allen
aangetast. Verder moet de smeerolie vaker ververst worden, gezien
de agressieve eigenschappen van bio-ethanol. Tot slot heeft
bio-ethanol slechtere koudstarteigenschappen en daar zitten we ook
al niet op te wachten. Moeten we weer terug in de tijd van de
gasgenerator of toch maar beter op LPG gaan rijden?
|
 |
|
Nieuw van Michelin
Michelin
heeft een nieuw wiel uitgevonden en ook al uitbesteed aan diverse
bedrijven zoals Heuliez en Venturi. Het nieuwe is dat de aandrijving
in het wiel zit, maar dat is niet alles, ook de vering en het
remsysteem zijn geïntegreerd in het wiel. Aandrijving en het
remsysteem zijn allen elektrisch uitgevoerd met de nodige
elektronica voor de bediening. Is dit misschien een oplossing voor
onze Traction, oude wielen eraf en elektrische erop. Geen olie
verversen meer en altijd starten. Tenminste als de accu’s vol
zijn. De oude motor laten we natuurlijk gewoon zitten. Originaliteit
staat bij ons hoog in het vaandel!
Nog even geduld.
|