Waterpomp slakkenhuis
De waterpomp is van hetzelfde materiaal gemaakt als het gietijzeren
motorblok dus hebben we in de waterpompbehuizing dezelfde pokdalige
roest- en kalkaanslag die we ook aantreffen in het verhaal "Cilinderbussen"
en koeling "Cilinderbus".
Deze roest- en kalkaanslag is niet bepaald bevorderlijk voor de
doorstroomsnelheid van het koelwater en je krijgt dan ook allerlei
wervelingen in de koelvloeistof die de doorstroming afremt.
Soms vinden we nog restanten van een thermostaat in het slakkenhuis
die zijn blijven hangen van een vorig probeersel om een thermostaat
te plaatsen.
Slechte Koeling
Hebben we al te maken met een slechte koeling van de motor dan komt
dit er nog bij. Gelukkig is het niet zo ingrijpend als het motorblok
zelf om deze van kalk en roest te ontdoen maar toch blijft het een
klusje waar je veel geduld bij moet hebben. Alle beetjes helpen
zullen we maar zeggen als het om de koeling van de Traction gaat!
Schoonmaken waterpomp
Gezien de constructie van het slakkenhuis is deze nogal moeilijk om
bij alle plaatsen te komen maar door gebruik van verschillende slijpsteentjes en een Dremel
kom je al een heel eind.
Eventueel zandstralen kan ook maar dan moet je wel eerst het
lagerbusje verwijderen. Hoe gladder het oppervlak hoe beter.
Foto 1
Door het pokdalige oppervlak aan de binnenzijde van de waterpomp
zal de doorstroming van het koelwater door wervelingen worden
vertraagd wat
natuurlijk niet ten goede komt voor de koeling van de motor
Foto 2
Bijna onzichtbaar en moeilijk te zien is de splitpen voor de borging van de schroefbare
binnenring. Met een punttangetje kun je de achterzijde van de
splitpen samenknijpen en deze iets naar buiten drukken zodat deze aan de
buitenzijde verwijderd kan worden.
Foto 3
Na het verwijderen van de splitpen kan deze schroefbare binnenring
losgedraaid worden door gebruikmaking van een speciale sleutel. Deze
sleutel zien we vaak terug bij haakse slijpmachines. Met een kleine
aanpassing, door afvlakking van de twee pennen, is deze ook
toepasbaar voor ons doel.
Foto 4
Nadat deze schroefbare binnenring is verwijderd kan de waterpomp-as
er uit gedrukt worden. Omdat dit nogal stroef gaat kan je hiervoor een
hamer gebruiken met kunststof kop of met een messing drevel. De twee
halve maantjes komen nu als borging van de waterpomp-as te
voorschijn.
Aandachtspunten waterpomp
De punten die aandacht verdienen is
de afdichting, zie het verhaal "Waterpomp
restauratie"
en eventuele vervanging van het lager die bij de aandrijfpoelie zit.
Als laatste is het interessant om ook het verhaal "Waterpomp
smeren"
te lezen.
Opmerking
Deze schoonmaakbeurt zal niet alleen een verbetering zijn voor de
doorstroomsnelheid van de koelvloeistof maar kan ook aangegrepen
worden voor een totale revisie zoals van het motorblok en kop en de
radiator.
|
Foto
1
Foto
2
Foto
3
Foto
4
|