Belangrijk
onderdeel
De waterpijp vinden we terug in de cilinderkop en is een belangrijk
onderdeel voor wat de koeling van de motor betreft. Deze waterpijp
begint bij de waterpomp en eindigt aan de andere kant van de
cilinderkop. Daar wordt het einde van deze pijp afgesloten door een
blinde stop of ook wel vriesdop genoemd.
Water als koelmiddel
Omdat vroeger gewoon water werd gebruikt als koelmiddel voor de
motor en deze waterpijp van gewoon ijzer was gemaakt was doorroesten
hiervan eigenlijk vanzelfsprekend. Vooral het achterste gedeelte
verdween door roest zodat het koelwater de weg van de minste
weerstand nam waardoor de achterste cilinder(s) niet of nauwelijks
werden gekoeld. Oververhitting van de motor was het gevolg zelfs met
een geringe belasting.
Koelingsprobleem oplossen
Sommige Tracionisten plaatsten een extra ventilator en zelfs werd
soms de
radiator vervangen door een nieuwe in de hoop het koelingsprobleem
op te lossen. Dat de motor door de jaren heen de nodige sporen van
kalkaanslag en roest had opgelopen werd niet gezien.
Goede verdeling koelwater
Terugkomend op de waterpijp en de werking ervan zien we dat het
koelwater netjes verdeeld wordt over al de vier de cilinders. Deze
waterpijp bezit dus gaatjes die precies uitkomen in het midden van
elke cilinder. De gaatjes zijn dusdanig geplaatst dat het uitstromende
koelwater er horizontaal uit komt. Op deze manier krijgt dus elke
cilinder evenveel koelwater toegediend. Dat de waterpijp
tegenwoordig van rvs wordt gemaakt is eigenlijk een overbodige luxe
want nu hebben we wel de juiste koelmiddelen die bescherming biedt
tegen het doorroesten.
Montage
van de vriesdop
De ruimte waar de vriesdop in moet goed schoonmaken en ontvetten.
Voor het bevestigen van de vriesdop kan je het beste een passende
dopmoer nemen die je als een soort stempel gebruikt om vervormen van
de vriesdop te voorkomen. Voor het inbrengen de dop insmeren met
blauwe Loctite. De vriesdop nu met een houten hamer voorzichtig in
de uitsparing tikken. Later kan bij draaiende motor gekeken worden
voor lekkage.
|