Home                Koelsysteem overzicht
 

Waterpijp Traction Avant 

De waterpijp zorgt er voor dat het koelwater netjes over de vier cilinders verdeeld wordt. Door het wegroesten van deze pijp wordt dit koelproces verstoord en kiest het koelwater de weg van de minste weerstand en dat is dus de kortste. De achterste cilinders worden hierdoor minder gekoeld met oververhitting tot gevolg. De cilinderslijtage is hier dan ook het grootst.



Waterpijp, een eenvoudig stuk pijp met wat gaatjes erin die voor veel narigheid kan zorgen wanneer deze voor een deel is weggeroest. Het vervangen kan het beste plaatsvinden wanneer de cilinderkop voor een revisie in aanmerking komt. Zorg bij montage van een nieuwe waterpijp dat de gaatjes horizontaal zitten.

Belangrijk onderdeel
De waterpijp vinden we terug in de cilinderkop en is een belangrijk onderdeel voor wat de koeling van de motor betreft. Deze waterpijp begint bij de waterpomp en eindigt aan de andere kant van de cilinderkop. Daar wordt het einde van deze pijp afgesloten door een blinde stop of ook wel vriesdop genoemd.


Water als koelmiddel 
Omdat vroeger gewoon water werd gebruikt als koelmiddel voor de motor en deze waterpijp van gewoon ijzer was gemaakt was doorroesten hiervan eigenlijk vanzelfsprekend. Vooral het achterste gedeelte verdween door roest zodat het koelwater de weg van de minste weerstand nam waardoor de achterste cilinder(s) niet of nauwelijks werden gekoeld. Oververhitting van de motor was het gevolg zelfs met een geringe belasting.

Koelingsprobleem oplossen
Sommige Tracionisten plaatsten een extra ventilator en zelfs werd soms de radiator vervangen door een nieuwe in de hoop het koelingsprobleem op te lossen. Dat de motor door de jaren heen de nodige sporen van kalkaanslag en roest had opgelopen werd niet gezien.

Goede verdeling koelwater
Terugkomend op de waterpijp en de werking ervan zien we dat het koelwater netjes verdeeld wordt over al de vier de cilinders. Deze waterpijp bezit dus gaatjes die precies uitkomen in het midden van elke cilinder. De gaatjes zijn dusdanig geplaatst dat het uitstromende koelwater er horizontaal uit komt. Op deze manier krijgt dus elke cilinder evenveel koelwater toegediend. Dat de waterpijp tegenwoordig van rvs wordt gemaakt is eigenlijk een overbodige luxe want nu hebben we wel de juiste koelmiddelen die bescherming biedt tegen het doorroesten.

Montage van de vriesdop
De ruimte waar de vriesdop in moet goed schoonmaken en ontvetten. Voor het bevestigen van de vriesdop kan je het beste een passende dopmoer nemen die je als een soort stempel gebruikt om vervormen van de vriesdop te voorkomen. Voor het inbrengen de dop insmeren met blauwe Loctite. De vriesdop nu met een houten hamer voorzichtig in de uitsparing tikken. Later kan bij draaiende motor gekeken worden voor lekkage.


Van de drie kleine gaatjes, daarvan is de middelste het oliekanaal voor de smering van de tuimelaars.
Daaronder de opening waar de waterpijp in zit en die afgesloten word met een vriesdop.



De vriesdop heeft een diameter van 25 mm doorsnede. Meet dit altijd even na voor de zekerheid. De vriesdop rechts heeft een doorsnede van 30 mm.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015