Vocht problemen
We weten allemaal hoeveel mogelijkheden er zijn om startproblemen te
krijgen. In hoofdlijnen kan je het brandstof- of het
ontstekingssysteem als schuldige aanwijzen. Daarbij zijn er
verschillende gradaties in elk systeem mogelijk en zijn er ook
combinaties van beiden. Er kan een moment gekomen zijn dat je door het
bos de bomen niet meer ziet. Dan zal elk systeem onderzocht moeten
worden totdat de fout gevonden is. Met regelmatig onderhoud kan je
dan ook veel van deze problemen voorkomen en zelfs uitsluiten en ook
dan kan het er niet gemakkelijker op worden. Een mogelijkheid waar
niet altijd aan gedacht wordt is vocht. Het ontstekingssysteem is
daar heel erg gevoelig voor. In het verdelersysteem van de Traction
vind je dan ook in sommige behuizingen een dekseltje die condens bij een
koude start moet voorkomen of tegengaan. Vochtig
geworden bougiekabels kunnen zelfs willekeurige bougies tijdelijk
buiten werking stellen. Het lijkt er dan op of er een of meerdere
bougies defect zijn geraakt. De aansluiting van de condensator op de
rotorbehuizing is ook zo'n probleemgebied waar vuil en vocht de
sturing voor je bobine aardig in de war kunnen brengen.
Vocht bestrijden
Om de ontsteking vocht- en condensvrij te houden moeten alle
onderdelen hiervan schoon en vetvrij gemaakt worden. Vet en vuil
zijn vaak de schuldige in het aantrekken en vasthouden van vocht
waardoor vonkverlies kan optreden. Ook oude bougiekabels kunnen voor
lekproblemen zorgen in combinatie met vocht, zodat de vonk een
andere route neemt voordat hij de bougie heeft bereikt. Ook een
zelfgemaakte hoogspanningstester, zoals omschreven in het verhaal "Hoogspanningstester",
kan in zo'n situatie verkeerde informatie geven en ons
laten denken dat er niets aan de hand is.
Belangrijk is ook dat de bougiekabels vrij hangen en nergens tegen
metalen onderdelen kunnen aanschuren. Met een siliconenspray, geschikt
voor hoogspanning, kunnen we de bougiekabels en verdeler enz.
behandelen zodat deze beschermd worden tegen vochtinvloeden.
Opmerking
Om vocht te verdrijven kunnen we ook andere middelen gebruiken zoals
WD40 maar de werking hiervan is meestal van tijdelijke aard.
|
Mist en regen zorgen
vaak voor het niet of slecht functioneren van je
ontstekingssysteem. Vooral in de wintermaanden is de kans op dit
probleem groot. De vochtige lucht dringt dan ook overal doorheen en
laat onder bepaalde omstandigheden condens achter op alle
motoronderdelen en dus ook op de bougiekabel, verdeler enz. Ook
condens door temperatuurverschillen bij het starten hebben
hetzelfde effect. Slecht starten of het helemaal niet aanslaan van
de motor is dan niet denkbeeldig.
Risico van vonkoverslag door vochtige omstandigheden is minder
wanneer de kabels gefixeerd zijn en minder dicht bij metalen
onderdelen of oppervlakten zitten.
|