Home                    Verhalen over techniek
 

Is je Traction "water-proof"

Ook als de onderhoudsbeurten regelmatig en secuur worden uitgevoerd om de motor in topconditie te houden dan blijkt toch dat vochtige omstandigheden voor verrassingen te kunnen zorgen.


Vocht problemen
We weten allemaal hoeveel mogelijkheden er zijn om startproblemen te krijgen. In hoofdlijnen kan je het brandstof- of het ontstekingssysteem als schuldige aanwijzen. Daarbij zijn er verschillende gradaties in elk systeem mogelijk en zijn er ook combinaties van beiden. Er kan een moment gekomen zijn dat je door het bos de bomen niet meer ziet. Dan zal elk systeem onderzocht moeten worden totdat de fout gevonden is. Met regelmatig onderhoud kan je dan ook veel van deze problemen voorkomen en zelfs uitsluiten en ook dan kan het er niet gemakkelijker op worden. Een mogelijkheid waar niet altijd aan gedacht wordt is vocht. Het ontstekingssysteem is daar heel erg gevoelig voor. In het verdelersysteem van de Traction vind je dan ook in sommige behuizingen een dekseltje die condens bij een koude start moet voorkomen of tegengaan.
Vochtig geworden bougiekabels kunnen zelfs willekeurige bougies tijdelijk buiten werking stellen. Het lijkt er dan op of er een of meerdere bougies defect zijn geraakt. De aansluiting van de condensator op de rotorbehuizing is ook zo'n probleemgebied waar vuil en vocht de sturing voor je bobine aardig in de war kunnen brengen.

Vocht bestrijden
Om de ontsteking vocht- en condensvrij te houden moeten alle onderdelen hiervan schoon en vetvrij gemaakt worden. Vet en vuil zijn vaak de schuldige in het aantrekken en vasthouden van vocht waardoor vonkverlies kan optreden. Ook oude bougiekabels kunnen voor lekproblemen zorgen in combinatie met vocht, zodat de vonk een andere route neemt voordat hij de bougie heeft bereikt. Ook een zelfgemaakte hoogspanningstester, zoals omschreven in het verhaal "
Hoogspanningstester", kan in zo'n situatie verkeerde informatie geven en ons laten denken dat er niets aan de hand is.
Belangrijk is ook dat de bougiekabels vrij hangen en nergens tegen metalen onderdelen kunnen aanschuren. Met een siliconenspray, geschikt voor hoogspanning, kunnen we de bougiekabels en verdeler enz. behandelen zodat deze beschermd worden tegen vochtinvloeden.

Opmerking
Om vocht te verdrijven kunnen we ook andere middelen gebruiken zoals WD40 maar de werking hiervan is meestal van tijdelijke aard.



Mist en regen zorgen vaak voor het niet of slecht functioneren van je ontstekingssysteem. Vooral in de wintermaanden is de kans op dit probleem groot. De vochtige lucht dringt dan ook overal doorheen en laat onder bepaalde omstandigheden condens achter op alle motoronderdelen en dus ook op de bougiekabel, verdeler enz. Ook condens door temperatuurverschillen bij het starten hebben hetzelfde effect. Slecht starten of het helemaal niet aanslaan van de motor is dan niet denkbeeldig.

Risico van vonkoverslag door vochtige omstandigheden is minder wanneer de kabels gefixeerd zijn en minder dicht bij metalen onderdelen of oppervlakten zitten.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015