Wat
nemen we mee?
Voor de Traction Avant, dus een dame op leeftijd, moeten we
goed zorgen vooral als we een rit gaan maken of een lange reis
gaan ondernemen. De afstand maakt eigenlijk niet zoveel uit
omdat ondanks het onderhoud wat we plegen we toch onverwachts
voor verrassingen kunnen komen te staan. Je weet maar nooit
wat er zoal kan gebeuren. Na verloop van tijd weten we
natuurlijk wel wat de zwakke punten zijn en kunnen we ons daar
tegen wapenen. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat we
een complete Traction aan onderdelen mee moeten gaan nemen.
Het kunnen dan onderdelen zijn die het meest voorkomen en stuk
kunnen gaan of problemen kunnen geven. Voor een grote groep
Tractions deelnemers, zoals de rit Parijs - Moskou - Parijs in 2009, konden
de meest voorkomende onderdelen per groep verdeeld worden
zodat niet iedereen hetzelfde mee hoefde te nemen. Voor een
vakantie of een klein ritje kan je natuurlijk nooit zoveel
onderdelen meenemen daarom hier een kleine opsomming van
onderdelen die je beslist bij je moet hebben.
Ontstekingsonderdelen
Een set nieuwe bougies en een condensator moeten zeker als
reserve worden meegenomen. Als extra toevoeging kunnen een bobine
en een set bougiekabels met verdelerkap en rotorkap goede
diensten bewijzen al is het maar om eventueel een mede
Tractionist, te kunnen helpen.
Een "ontstekingstester" kan goede diensten bewijzen
als we niet zeker weten met wat voor probleem we te maken
hebben.
Brandstofsysteem
Wat voor de hand ligt is een halve meter reserve benzineslang
met daarbij een extra brandstoffilter bij je te hebben. Omdat
problemen met de brandstofpomp een bekend verschijnsel zijn, is
het meenemen van een extra brandstofpomp geen overbodige luxe.
Met een lege Colafles is het mogelijk het brandstofsysteem te
ontluchten mochten we te maken krijgen met lucht in de leiding
of als we een vapour lock probleem hebben gekregen.
Smeermiddelen
Een liter motorolie is in de meeste gevallen wel voldoende
tenzij het olieverbruik wat forser is dan gebruikelijk. Voor
grote afstanden zoals met vakantie naar bijvoorbeeld Frankrijk
of Italië is het verstandig om genoeg bij je te hebben zodat
eventueel de motorolie in de motor ververst kan worden. Neem
dan ook een opvangbak mee!
Een bus WD40 kan heel wat problemen oplossen en niet alleen om
te smeren maar kan ook vocht verdrijven voor bijvoorbeeld de
ontsteking. Hiermee kunnen de kabels van de ontsteking worden
ingespoten mochten we hoogspanningslekken hebben door condens of vocht.
Elektrische installatie
Reservelampen en een spanningsmetertje zodat je ook een
spanning op een draad kunt volgen mocht deze ergens niet
aanwezig zijn. Het gebruik van isolatietape kent vele
toepassingen dat spreekt vanzelf. Mocht de dynamo geen stroom
meer kunnen leveren of is de spanningsregelaar defect dan kan
een acculader uitkomst bieden. Met een volgeladen accu kan
minstens vier uur rijden overbrugt worden. Neem geen
druppellader mee want dan duurt het laden van de accu veel te
lang!
Normaal gereedschap
Neem voldoende gereedschap mee en dat behoeft eigenlijk geen
uitleg. Als extra zou een blokkeersteun voor de wielen mee
genomen kunnen worden wanneer we een wiel willen verwisselen.
Ook handig als we op een helling moeten parkeren zodat een
handrem niet alles hoeft te doen. Een plankje voor de krik
mochten we in een zachte berm terecht zijn gekomen bij het
verwisselen van een wiel.
Huishoudelijk
Plastic handschoenen en wat oude lappen met wat
schoonmaakmiddelen kunnen handig zijn wanneer we iets schoon
willen maken. Denk hier aan het schoonmaken van de
vlotterkamer van de carburateur. Duck-tape, ijzerdraad en wat
elektriciteitsdraad. Met ijzerdraad kan b.v. een losgetrilde
ophanging van de uitlaat worden vastgezet.
Kun je de problemen niet zelf oplossen?
Ook als je niet handig bent en twee linker handen bezit is het
toch belangrijk diverse reserve onderdelen bij je te hebben.
Misschien kom je onderweg, als je problemen krijgt, iemand
tegen die wel handig is en je kan helpen en zo kun je op deze
manier toch van je problemen afkomen.
Als laatste en zeker niet minder belangrijk
Een reserve jerrycan met benzine (5 liter).
Gevarendriehoek.
Een veiligheidshesje voor elke passagier een.
Een paar alcoholtestertjes (in Frankrijk verplicht).
Verbanddoos.
Voldoende lucht in de reserveband (wordt wel eens vergeten).
Sleepkabel (bevestig deze b.v. aan een draagarm en niet aan de
bumper!).
Een extra krik omdat de originele krik niet zo heel erg handig
is in gebruik.
|

Een
"mooie" gereedschapkoffer waar alles in zit wat je
zoal nodig hebt. Plakband, wat elektriciteitsdraad een
spanningsmeter en zelf een paar vijlen om de contactpuntjes bij
te werken denk ik. Waar heb ik dat meer gezien....?

Bij de aansluiting van de startmotor
kwam de kabel wel heel erg dicht bij de carrosserie en dan is
wat isolatietape de oplossing om kortsluiting te voorkomen.

Een mooie doppendoos. Sommige hebben zoveel gereedschap bij zich
dat zelfs een kleine motorrevisie mogelijk is. Hoe ver wil je
gaan?

Zo ga je toch niet aan een lange reis beginnen? Een beetje
slordig en gaat zeker ten koste van de betrouwbaarheid van de
Traction. Gezien op PMP 2009.

Voor waterpompproblemen heb je al meer onderdelen nodig dan
gebruikelijk. Een opvangbak voor de koelvloeistof neemt niet
iedereen mee! (PMP 2009)
|