Home               Verhalen over techniek
 

Wat nemen we mee op reis?

Voorkom problemen en neem altijd wat reserve onderdelen mee. Beter mee verlegen dan om verlegen zitten!


Wat nemen we mee?
Voor de Traction Avant, dus een dame op leeftijd, moeten we goed zorgen vooral als we een rit gaan maken of een lange reis gaan ondernemen. De afstand maakt eigenlijk niet zoveel uit omdat ondanks het onderhoud wat we plegen we toch onverwachts voor verrassingen kunnen komen te staan. Je weet maar nooit wat er zoal kan gebeuren. Na verloop van tijd weten we natuurlijk wel wat de zwakke punten zijn en kunnen we ons daar tegen wapenen. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat we een complete Traction aan onderdelen mee moeten gaan nemen. Het kunnen dan onderdelen zijn die het meest voorkomen en stuk kunnen gaan of problemen kunnen geven. Voor een grote groep Tractions deelnemers, zoals de rit Parijs - Moskou - Parijs in 2009, konden de meest voorkomende onderdelen per groep verdeeld worden zodat niet iedereen hetzelfde mee hoefde te nemen. Voor een vakantie of een klein ritje kan je natuurlijk nooit zoveel onderdelen meenemen daarom hier een kleine opsomming van onderdelen die je beslist bij je moet hebben.

Ontstekingsonderdelen
Een set nieuwe bougies en een condensator moeten zeker als reserve worden meegenomen. Als extra toevoeging kunnen een bobine en een set bougiekabels met verdelerkap en rotorkap goede diensten bewijzen al is het maar om eventueel een mede Tractionist,  te kunnen helpen.
Een "ontstekingstester" kan goede diensten bewijzen als we niet zeker weten met wat voor probleem we te maken hebben.

Brandstofsysteem
Wat voor de hand ligt is een halve meter reserve benzineslang met daarbij een extra brandstoffilter bij je te hebben. Omdat problemen met de brandstofpomp een bekend verschijnsel zijn, is het meenemen van een extra brandstofpomp geen overbodige luxe.
Met een lege Colafles is het mogelijk het brandstofsysteem te ontluchten mochten we te maken krijgen met lucht in de leiding of als we een vapour lock probleem hebben gekregen.

Smeermiddelen
Een liter motorolie is in de meeste gevallen wel voldoende tenzij het olieverbruik wat forser is dan gebruikelijk. Voor grote afstanden zoals met vakantie naar bijvoorbeeld Frankrijk of Italië is het verstandig om genoeg bij je te hebben zodat eventueel de motorolie in de motor ververst kan worden. Neem dan ook een opvangbak mee!
Een bus WD40 kan heel wat problemen oplossen en niet alleen om te smeren maar kan ook vocht verdrijven voor bijvoorbeeld de ontsteking. Hiermee kunnen de kabels van de ontsteking worden ingespoten mochten we hoogspanningslekken hebben door condens of vocht.

Elektrische installatie
Reservelampen en een spanningsmetertje zodat je ook een spanning op een draad kunt volgen mocht deze ergens niet aanwezig zijn. Het gebruik van isolatietape kent vele toepassingen dat spreekt vanzelf. Mocht de dynamo geen stroom meer kunnen leveren of is de spanningsregelaar defect dan kan een acculader uitkomst bieden. Met een volgeladen accu kan minstens vier uur rijden overbrugt worden. Neem geen druppellader mee want dan duurt het laden van de accu veel te lang!

Normaal gereedschap
Neem voldoende gereedschap mee en dat behoeft eigenlijk geen uitleg. Als extra zou een blokkeersteun voor de wielen mee genomen kunnen worden wanneer we een wiel willen verwisselen. Ook handig als we op een helling moeten parkeren zodat een handrem niet alles hoeft te doen. Een plankje voor de krik mochten we in een zachte berm terecht zijn gekomen bij het verwisselen van een wiel.

Huishoudelijk
Plastic handschoenen en wat oude lappen met wat schoonmaakmiddelen kunnen handig zijn wanneer we iets schoon willen maken. Denk hier aan het schoonmaken van de vlotterkamer van de carburateur. Duck-tape, ijzerdraad en wat elektriciteitsdraad. Met ijzerdraad kan b.v. een losgetrilde ophanging van de uitlaat worden vastgezet.

Kun je de problemen niet zelf oplossen?
Ook als je niet handig bent en twee linker handen bezit is het toch belangrijk diverse reserve onderdelen bij je te hebben. Misschien kom je onderweg, als je problemen krijgt, iemand tegen die wel handig is en je kan helpen en zo kun je op deze manier toch van je problemen afkomen.

Als laatste en zeker niet minder belangrijk
Een reserve jerrycan met benzine (5 liter).
Gevarendriehoek.
Een veiligheidshesje voor elke passagier een.
Een paar alcoholtestertjes (in Frankrijk verplicht).
Verbanddoos.
Voldoende lucht in de reserveband (wordt wel eens vergeten).
Sleepkabel (bevestig deze b.v. aan een draagarm en niet aan de bumper!).
Een extra krik omdat de originele krik niet zo heel erg handig is in gebruik.

Een "mooie" gereedschapkoffer waar alles in zit wat je zoal nodig hebt. Plakband, wat elektriciteitsdraad een spanningsmeter en zelf een paar vijlen om de contactpuntjes bij te werken denk ik. Waar heb ik dat meer gezien....?

Bij de aansluiting van de startmotor kwam de kabel wel heel erg dicht bij de carrosserie en dan is wat isolatietape de oplossing om kortsluiting te voorkomen.

Een mooie doppendoos. Sommige hebben zoveel gereedschap bij zich dat zelfs een kleine motorrevisie mogelijk is. Hoe ver wil je gaan?

Zo ga je toch niet aan een lange reis beginnen? Een beetje slordig en gaat zeker ten koste van de betrouwbaarheid van de Traction. Gezien op PMP 2009.

Voor waterpompproblemen heb je al meer onderdelen nodig dan gebruikelijk. Een opvangbak voor de koelvloeistof neemt niet iedereen mee! (PMP 2009)

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 21-09-2016