De eerste auto’s waren aangewezen op
spatsmering dat werd gedaan door de ronddraaiende krukas. Deze
krukas voorzag de draaiende delen van een smerende oliefilmlaag.
Nadat de auto’s meer gingen presteren moest ook de smering
aangepast worden. Hiervoor werd een systeem ontwikkeld dat er voor
moest zorgen dat op belangrijke plaatsen en motoronderdelen olie
werd gebracht voor een optimale smering. Dit systeem bestond uit
een oliepomp die olie haalde uit het carter en dit onder druk via
diverse kanalen naar de juiste plaats bracht. Een bijkomend
voordeel is dan ook, dat de olie veel makkelijker gekoeld kon
worden. Een goed werkend smeersysteem is dan ook, gezien de
grotere prestaties die verlangd worden, van vitaal belang en de
levensduur wordt ermee verlengd. De laatste schakel in dit
smeersysteem is dat we er voor moeten zorgen dat de olie schoon
blijft, dus zonder verontreinigingen. Aan dit laatste ontkomen we
niet , want door slijtage en
reststoffen die bij de verbranding vrijkomen, zitten
koolstofdeeltjes enz. die langs de zuiger van de motor in de olie
terecht komen. Veel van deze vuildeeltjes kunnen we uitfilteren
door middel van een oliefilter. Jammer genoeg heeft onze Traction
Avant deze voorziening niet en moeten we volstaan met het
groffilter dat alleen grote vuildeeltjes tegen kan houden zoals
vloeibare pakkingsresten. Om nu toch te zorgen dat de olie schoon
blijft moeten we dus vaker olie verversen. De intervallen die
hiervoor staan zijn 2500 á 3000 Km. Het maakt dan ook geen
verschil of men een klassieke olie, zoals een singlegrade SAE30
gebruikt of een multigrade 20W50. Ook bij de 20W50 olie komen na
verloop van tijd verontreinigingen in het smeersysteem zonder dat
deze gefilterd wordt. Vandaar dat ook deze olie na 2500 á 3000 Km
vervangen moet worden. De eigenschap van de multigrade olie is wel
dat door middel van dopes vuildeeltjes zwevend gehouden worden,
maar dat is geen reden om niet te verversen. Wanneer het mogelijk
is kan men het beste in het najaar de olie vervangen. De auto
staat dan langere tijd stil en dan is het beter schone olie in de
motor te hebben zonder agressieve zuren en verontreinigingen die
de metalen aan kunnen tasten. Willen we lang plezier hebben van
onze Traction, dan moeten we zeker niet op de olie bezuinigen.
|
Waarom olie verversen:
Veel korte ritjes met te koude motor rijden waardoor black-sludge
ontstaat. Roet wat langs de zuiger komt, dikt de olie in waardoor
deze moeilijker verpompbaar wordt. Het is een van de oorzaken dat de oliekanalen
dicht kunnen slippen of
vervuilen door aanslag. Hierdoor kunnen onder andere de nokkenas,
zuigers en
lagers geen of onvoldoende smering krijgen. Kleppenvervuiling komt
dan veel voor. Ook treedt er
oxidatie en verzuring van de olie op die metalen aantasten op koude
plaatsen in de hoeken van de motor.
Resten benzine en condensvocht komen in de olie terecht bij een
koude start. Water gaat dan een verbinding aan met olie, emulgeren
heet dat, waardoor er een mayonaise achtige substantie ontstaat.
Deze substantie zet zich af op koude delen van de motor zoals het
kleppendeksel en de olievuldop. Deze substantie heeft niets meer met
smering te maken en is dan ook nog vrij agressief. Het heeft
dus zeker gevolgen voor de samenstelling van de olie.
Langdurige stilstand van de auto verslechtert de motorolie ook.
Dit zijn nog maar enkele opsommingen, de praktijk is nog veel erger
omdat er een chemisch proces in gang word gezet door al deze
verontreinigingen, vandaar "hoe vaak olie verversen".
|

Condens tijdens korte ritjes.
|