Home                  Techniek verhalen
 

Voorontstekingmythe ontkracht 

Sommige afstellingen zoals de voorontsteking op 12 graden zetten kunnen door onbekendheid hardnekkig blijven bestaan en in stand  gehouden worden.


Kwaliteit benzine
Verschillende soorten benzine met verschillende octaangetallen en gelode of ongelode benzine hebben allemaal een iets andere tijd nodig voordat een volledige verbranding wordt ingezet. Als we terug gaan in de beginperiode van de Traction Avant dan kon het gebeuren dat als we benzine wilde tanken de benzine bij de ene pomp in kwaliteit anders was dan bij die andere. Niet alleen verschillen in kwaliteit maar ook verschillen in klopvastheid. Vandaar de knop op het dashboard (correcteur d'avance) die we konden verdraaien zodat het ontstekingsmoment kon worden aangepast. Schijnbaar was toen de kwaliteit van sommige benzinesoorten zo slecht dat de basisinstelling van 8 graden voorontsteking onvoldoende was en deze dus naar 12 graden voor BDP gebracht moest worden. Hoe lager het octaangetal hoe vroeger het ontsteekmoment moest worden afgesteld. De brandtijd en dus ook het ontsteekmoment duurt dan langer.

Terug naar de basisinstelling
Nu bij de moderne hedendaagse benzine is deze extra voorontstekings- instelling niet meer nodig en kan dus gewoon weer teruggegaan worden naar de 8 graden basis voorontsteking van de Traction Avant. Bij de meeste moderne benzinemotoren met carburateur is deze voorontstekingsinstelling vaak een stuk minder en is dan ook grotendeels afhankelijk van de constructie van de motor. Bij moderne injectiemotoren waarbij een lage co2 uitstoot wordt vereist, zien we een instelling van een armer benzinemengsel. Hier moet de voorontsteking weer eerder dus vroeger worden ingesteld. Bij een armer brandstofmengsel duurt het volledige ontstekingsmoment namelijk langer. 
Zie ook het verhaal over "
Werking centrifugaal- vacuumvervroeger".


Bij de Citroën HY ontbrak de vervroegingsknop (correcteur d'avance) op het dashboard en deze kon, indien nodig,  door middel van een stelschroef met de hand worden bijgesteld.
In de praktijk werd deze mogelijkheid niet gebruikt omdat de kwaliteit van de benzinesoorten dusdanig goed was geworden dat bijregelen van de vervroeging niet meer nodig was.

Afstellen van het ontstekingtijdstip
In het reparatiehandboek wordt standaard de vermelding gedaan hoe de ontsteking moet worden afgesteld. Later is er een vermelding bijgekomen punt 24 d met een aangepaste vervroeging van de stroomverdeler. Op de tekening zien we dan ook twee afbeeldingen, de ene met een stroomverdelerafstelling op 8 graden voor BDP en de andere met een afstelling op 12 graden voor BDP (Bovenste dode punt). Deze laatste afstelling is bij gebruik van Euro 95 benzine niet meer nodig en zelfs ongewenst. Zie verhaal over "
Klopneigingen en pingelen".


   Controletoestel 1691-T

Ontstekingsafstelapparaat
Het ontstekingsafstelapparaat voor de Traction Avant, zoals op de tekening te zien is, is niet meer verkrijgbaar en we zullen dan ook op een andere manier het ontstekingsmoment moeten vaststellen. Dit kan statisch gebeuren, dus met een pen van 6mm in het vliegwiel (uitsparing in vliegwiel eerste cilinder) en met een spanningzoeker van 12 Volt of met een stroboscooplamp. Voor sommige mensen onder ons kan het ontstekingsmoment, door aan de verdeler te draaien, ook op het gehoor worden afgesteld.
Zie ook het verhaal over "
Ontsteking afstellen".

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 17-06-2016