Kwaliteit
benzine
Verschillende soorten benzine met verschillende octaangetallen
en gelode of ongelode benzine hebben allemaal een iets andere
tijd nodig voordat een volledige verbranding wordt ingezet. Als
we terug gaan in de beginperiode van de Traction Avant dan kon
het gebeuren dat als we benzine wilde tanken de benzine bij de
ene pomp in kwaliteit anders was dan bij die andere. Niet alleen
verschillen in kwaliteit maar ook verschillen in klopvastheid.
Vandaar de knop op het dashboard (correcteur d'avance) die we
konden verdraaien zodat het ontstekingsmoment kon worden
aangepast. Schijnbaar was toen de kwaliteit van sommige
benzinesoorten zo slecht dat de basisinstelling van 8 graden
voorontsteking onvoldoende was en deze dus naar 12 graden voor
BDP gebracht moest worden. Hoe lager het octaangetal hoe vroeger
het ontsteekmoment moest worden afgesteld. De brandtijd en dus
ook het ontsteekmoment duurt dan langer.
Terug naar
de basisinstelling
Nu bij de moderne hedendaagse benzine is deze extra
voorontstekings- instelling niet meer nodig en kan dus gewoon weer
teruggegaan worden naar de 8 graden basis voorontsteking van de
Traction Avant. Bij de meeste moderne benzinemotoren met
carburateur is deze voorontstekingsinstelling vaak een stuk
minder en is dan ook grotendeels afhankelijk van de constructie
van de motor. Bij moderne injectiemotoren waarbij een lage co2
uitstoot wordt vereist, zien we een instelling van een armer
benzinemengsel. Hier moet de voorontsteking weer eerder dus
vroeger worden ingesteld. Bij een armer brandstofmengsel duurt
het volledige ontstekingsmoment namelijk langer.
Zie ook het verhaal over "Werking
centrifugaal- vacuumvervroeger".
|

Bij de Citroën HY
ontbrak de vervroegingsknop (correcteur d'avance) op het
dashboard en deze kon, indien nodig, door
middel van een stelschroef met de hand worden bijgesteld.
In de praktijk werd deze mogelijkheid niet gebruikt omdat de
kwaliteit van de benzinesoorten dusdanig goed was geworden dat
bijregelen van de vervroeging niet meer nodig was.
|
Afstellen
van het ontstekingtijdstip
In het reparatiehandboek wordt standaard de vermelding
gedaan hoe de ontsteking moet worden afgesteld. Later
is er een vermelding bijgekomen punt 24 d met een
aangepaste vervroeging van de stroomverdeler. Op de
tekening zien we dan ook twee afbeeldingen, de ene met een
stroomverdelerafstelling op 8 graden voor BDP en de
andere met een afstelling op 12 graden voor BDP (Bovenste
dode punt). Deze laatste afstelling is bij gebruik van
Euro 95 benzine niet meer nodig en zelfs ongewenst. Zie
verhaal over "Klopneigingen
en pingelen". |

Controletoestel
1691-T |
Ontstekingsafstelapparaat
Het ontstekingsafstelapparaat voor de Traction Avant, zoals
op de tekening te zien is, is niet meer verkrijgbaar en we
zullen dan ook op een andere manier het ontstekingsmoment
moeten vaststellen. Dit kan statisch gebeuren, dus met een
pen van 6mm in het vliegwiel (uitsparing in vliegwiel
eerste cilinder) en met een spanningzoeker van 12 Volt of
met een stroboscooplamp. Voor sommige mensen onder ons kan
het ontstekingsmoment, door aan de verdeler te draaien, ook
op het gehoor worden afgesteld.
Zie ook het verhaal over "Ontsteking
afstellen". |
|