Home                     Brandstof overzicht
 

Vlotternaald carburateur 
 of naaldklep

Voor het juiste brandstofniveau in de vlotterkamer wordt een regelklep toegepast, een klein maar belangrijk onderdeel, die bepalend is voor het brandstofverbruik en bijdraagt tot een goede werking van de motor.


Carburateur en diverse problemen
De carburateur kan veel problemen veroorzaken en dat hoeft niet altijd vuil te zijn of verstopte of versleten sproeiers. De ouderdom van de carburateur, en daardoor het langdurig gebruik ervan, kan een belangrijke rol spelen in het wel of niet goed functioneren. Oxidatie aan de binnenzijde is er een van omdat de beschermende laag dan is verdwenen en de kleine kanaaltjes kunnen verstoppen. Ook speling op de gasklep komt vaak voor waardoor valse lucht kan worden aangezogen en de motor daardoor stationair wat onregelmatig gaat lopen. Een lekke vlotter of drijver in de vlotterkamer, wat soms wel eens voor kan komen, kan voor een groter brandstofverbruik zorgen.

Vlotternaald- of brandstofregelklepwerking
De vlotternaald en de vlotterafstelling bepalen het brandstofniveau in de vlotterkamer. Dit brandstofniveau is heel belangrijk en moet constant het zelfde blijven.
Het is een instelling die door de fabrikant wordt bepaald en niet zomaar gewijzigd kan worden zonder gevolgen te hebben. De brandstof die door de regelklep wordt doorgelaten is exact de hoeveelheid die nodig is om de motor goed te laten werken. We hebben het dan over de juiste lucht-brandstofmengsel verhouding.

Kleine aanpassing
Een kleine aanpassing om het brandstofniveau te veranderen gebeurt soms door een ringetje te leggen om de behuizing van de vlotternaald (brandstofregelklep). Hierdoor wordt het brandstofniveau in de vlotterkamer iets verlaagd en kan het brandstofverbruik ook iets minder worden. Het is dan ook de enige aanpassing die gedaan kan worden en ook weer ongedaan kan worden gemaakt. 

Problemen met de vlotternaald (brandstofregelklep)
Een van de problemen die voor overstromen van de carburateur kunnen zorgen is de vlotternaald in de vlotterkamer. Door een versleten vlotternaald zal het brandstofniveau niet altijd constant zijn waarbij slecht starten tot de mogelijkheden kan behoren en een hoog benzineverbruik en vapour lock in de hand werken. Onregelmatige loop van de motor, waarbij ook toerentalverschillen, kunnen optreden.
Een nog belangrijk gegeven is dat de vlotternaald kan klemmen in de behuizing. Hij blijft als het ware hangen. Dit komt nog wel eens voor na een lange autorit, waardoor na het afzetten van de motor, de restwarmte naar boven naar de carburateur kan stijgen. De vlotternaald wil dan niet meer door eigen gewicht zakken maar blijft plakken in de behuizing. Door met de achterkant van een schroevendraaier een tikje tegen de behuizing van de carburateur te geven kan de vlotternaald door de schok weer zakken. 
Zie ook het verhaal over "
Carburateur probleem oplossen".

Opmerking:
Sommige vlotternaalden bezitten ook nog een heel klein puntje die verend is om schokken op te vangen van de vlotter. Hiermee kunnen schommelingen in het brandstofniveau worden tegen gegaan.


Een veel voorkomende brandstofklep (Solex) die in combinatie met de vlotter voor het juiste brandstofniveau in de vlotterkamer moet zorgen. Deze brandstofklep (vlotternaald) bevindt zich in de deksel van de carburateur.

Het staafje met het tapse puntje, ook wel vlotternaald of naaldklep genoemd, wordt bediend door de vlotter. De vlotter geeft een opwaartse druk tegen dit onderdeel bij het bereiken van het ingestelde brandstofniveau. Door beschadiging van het tapse puntje (zie rode pijl) zal deze niet goed meer af kunnen sluiten waardoor het brandstofniveau niet meer constant kan blijven en de carburateur als het ware overloopt. Ook passerend vuil in de benzine kan het puntje beschadigen daarom is het zo belangrijk om brandstoffilters te plaatsen om dit te voorkomen!
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 10-06-2016