Carburateur en
diverse problemen
De carburateur kan veel problemen veroorzaken en dat hoeft niet
altijd vuil te zijn of verstopte of versleten sproeiers. De
ouderdom van de carburateur, en daardoor het langdurig gebruik
ervan, kan een belangrijke rol spelen in het wel of niet goed
functioneren. Oxidatie aan de binnenzijde is er een van
omdat de beschermende laag dan is verdwenen en de kleine
kanaaltjes kunnen verstoppen. Ook speling op de gasklep komt vaak voor waardoor valse lucht kan worden aangezogen en de motor
daardoor stationair wat onregelmatig gaat lopen. Een lekke
vlotter of drijver in de vlotterkamer, wat soms wel eens voor kan
komen, kan voor een groter brandstofverbruik zorgen.
Vlotternaald-
of brandstofregelklepwerking
De vlotternaald en de vlotterafstelling bepalen het
brandstofniveau in de vlotterkamer. Dit brandstofniveau is heel
belangrijk en moet constant het zelfde blijven. Het is een
instelling die door de fabrikant wordt bepaald en niet zomaar
gewijzigd kan worden zonder gevolgen te hebben. De brandstof die
door de regelklep wordt doorgelaten is exact de hoeveelheid die
nodig is om de motor goed te laten werken. We hebben het dan
over de juiste lucht-brandstofmengsel verhouding.
Kleine
aanpassing
Een kleine
aanpassing om het brandstofniveau te veranderen gebeurt soms
door een ringetje te leggen om de behuizing van de vlotternaald
(brandstofregelklep). Hierdoor wordt het brandstofniveau in de
vlotterkamer iets verlaagd en kan het brandstofverbruik ook iets
minder worden. Het is dan ook de enige aanpassing die gedaan kan worden en ook weer ongedaan kan
worden gemaakt.
Problemen
met de vlotternaald (brandstofregelklep)
Een van de problemen die voor overstromen van de carburateur kunnen
zorgen is de vlotternaald in de vlotterkamer. Door een
versleten vlotternaald zal het brandstofniveau niet altijd
constant zijn waarbij slecht starten tot de mogelijkheden kan
behoren en
een hoog benzineverbruik en vapour lock in de hand werken.
Onregelmatige loop van de motor, waarbij ook toerentalverschillen,
kunnen optreden.
Een nog belangrijk gegeven is dat de vlotternaald kan klemmen
in de behuizing. Hij blijft als het ware hangen. Dit komt nog
wel eens voor na een lange autorit, waardoor na het afzetten van
de motor, de restwarmte naar boven naar de carburateur kan
stijgen. De vlotternaald wil dan niet meer door eigen
gewicht zakken maar blijft plakken in de behuizing. Door met de
achterkant van een schroevendraaier een tikje tegen de
behuizing van de carburateur te geven kan de vlotternaald door de schok weer
zakken.
Zie ook het verhaal over "Carburateur
probleem oplossen".
Opmerking:
Sommige vlotternaalden bezitten ook nog een heel klein puntje die
verend is om schokken op te vangen van de vlotter. Hiermee kunnen
schommelingen in het brandstofniveau worden tegen gegaan.
|
Een veel
voorkomende brandstofklep (Solex) die in combinatie met de
vlotter voor het juiste
brandstofniveau in de vlotterkamer moet zorgen. Deze
brandstofklep (vlotternaald) bevindt zich in de deksel van de carburateur.
Het staafje met
het tapse puntje, ook wel vlotternaald of naaldklep genoemd, wordt bediend door de vlotter. De vlotter
geeft een opwaartse druk tegen dit onderdeel bij het bereiken
van het ingestelde brandstofniveau. Door
beschadiging van het tapse puntje (zie rode pijl) zal deze
niet goed meer af kunnen sluiten waardoor het brandstofniveau
niet meer constant kan blijven en de carburateur als het ware
overloopt. Ook passerend vuil in de benzine kan het puntje
beschadigen daarom is het zo belangrijk om brandstoffilters te plaatsen
om dit te voorkomen!
|