Home                Motor overzicht
 

Vervanging drukgroep of koppelingsplaat

De slijtage van de drukgroep of koppelingsplaat is een beetje afhankelijk van het gebruik en zal als deze versleten of defect is  vervangen dienen te worden. Een kleine handleiding kan je hierbij helpen.


Motor/versnellingsbak verwijderen
Om de drukgroep of koppelingsplaat te vervangen zullen eerst wat onderdelen verwijderd dienen te worden. Wij beginnen met de motorkapdelen, de grill, radiator en de ophanging van de versnellingsbak. In principe kan de motor in de Traction blijven zitten maar dan moet hij wel ondersteund worden. Omdat de aandrijfflenzen toch losgenomen moeten worden is het eenvoudiger de hele motor/versnellingsbak te verwijderen. Voor een Traction BL zal ook de voortrein iets opgekrikt moeten worden omdat er anders te weinig ruimte is om de aandrijfassen terug te schuiven. Door de motor iets te kantelen kan eerst de ene en dan de andere aandrijfas losgeschoven worden. Plaats, voordat de versnellingsbakophanging losgenomen wordt, eerst een motortakel in positie. Leg een strop om de waterpomp en bevestig een lijn aan het achterste hijsoog. Probeer ongeveer het hijsoog van de motorkraan iets achter de waterpomp uit te laten komen zodat bij het takelen het geheel een beetje in balans is.

Makkelijker werken
Maak diverse verbindingen en aansluitingen los zoals de uitlaat (ook de strip die onder aan de versnellingsbak zit), koppelingskabel, kilometertellerkabel, bedieningsstangen versnellingsbak, accukabels, kabel startmotor, bediening carburateur, brandstofaansluiting en wat draden van de ontsteking. Indien aanwezig eventueel ook de aansluitingen van een temperatuur of oliedrukmeter losnemen. Het extra werk wat je nu gedaan hebt lijkt veel maar daar staan veel voordelen tegenover zoals het makkelijker werken aan de motor/versnellingsbak en we kunnen de motorruimte makkelijker controleren op roest en of de diverse verbindingen nog in orde zijn. Tevens is het nu veel gemakkelijker deze ruimte schoon te maken en wat op te knappen.
Je haalt niet iedere dag zomaar een motor eruit!

Versnellingsbak losnemen
Wanneer de motor/versnellingsbak is uitgenomen kan deze op een stevige ondergrond geplaatst en ondersteund worden zodat omvallen niet mogelijk is. Nu kan begonnen worden met het losdraaien van de speciale boutjes met een daarvoor gemaakte precies passende sleutel. Probeer dat niet met ander gereedschap omdat de kans op beschadiging van deze boutkopjes dan zeer groot is. Het opdelen van de motor en versnellingsbak moet voorzichtig gebeuren want deze moet van een paar paspennen of geleidepennen afgeschoven worden. Hier en daar voorzichtig met een schroevendraaier wrikken zodat er wat speling ontstaat. Met wat handkracht gaat de rest dan vanzelf. Leg de versnellingsbak horizontaal weg, omdat anders de olie die in de versnellingsbak zit via het labyrint eruit kan lopen.

Drukgroep verwijderen en vervangen
De drukgroep zit met een aantal boutjes vast aan het vliegwiel en deze moeten we om en om losdraaien omdat anders door de veerspanning het geheel scheef kan trekken. Bij het monteren doen we hetzelfde dus om en om weer vastdraaien. Gebruik als laatste een momentsleutel maar zover zijn we nog niet. Wanneer de boutjes zijn verwijderd kunnen we de drukgroep van het vliegwiel eraf nemen inclusief de koppelingsplaat. In de meeste gevallen is ook de koppelingsplaat aan vervanging toe. Als we de drukgroep vervangen kunnen we ook kiezen voor een diafragma koppeling die veel lichter is te bedienen. Even nog controleren of het toplager nog goed is en eventueel van vet voorzien.
Wanneer de keuze van het type drukgroep gemaakt is kan deze met koppelingsplaat weer op het vliegwiel gemonteerd worden. Hierbij moeten we gebruik maken van een hulppriceas die ervoor moet zorgen dat deze twee onderdelen in lijn komen en bij montage in lijn blijven. 

In lijn brengen
Koppelingsplaat moet in lijn worden gebracht voor het toplager. Daarvoor wordt zoals gezegd een hulpas gebruikt die voordat de drukgroep wordt vastgeschroefd  in de koppelingsplaat wordt geschoven en daarna in het toplager wordt gedrukt
. De koppelingsplaat staat nu als het ware in lijn met het toplager. Hierdoor wordt het later monteren van de versnellingsbak aan de motor een stuk eenvoudiger. Nu kunnen we de drukgroep weer vast zetten waarna de de hulpas weggenomen kan worden. 

Montage versnellingsbak
Het meeste werk hebben we nu gehad en blijft het terugplaatsen van de versnellingsbak over. Voordat we dat doen eerst de price-as heel licht met wat kopervet invetten. Het oliepotje op de versnellingsbak die voor dit smeerpunt moet zorgen hierna nooit meer gebruiken!! Nu kunnen we de versnellingsbak opschuiven tot aan de paspennen. Met een paar bouten kunnen we nu om en om wat meer kracht zetten zodat ook het laatste stukje aangetrokken wordt. De verdere montage spreekt eigenlijk voor zich.

Terug plaatsen motor
Voordat de motor teruggeplaatst wordt controleer dan het rubberen blok die tegen de distributiedeksel aan geschroefd zit op slijtage of passing.
Controleer na het terugplaatsen van de motor ook de afstellingen van de bedieningstangen versnellingsbak op de juiste werking. Voor het afstellen van de koppelingskabel zie "
Koppeling afstellen".

Speciaal gereedschap:
Vork voor het blokkeren van de aandrijfflenzen. De moeren zijn nu makkelijker los te draaien zonder dat de flenzen mee kunnen draaien.
Speciale versnellingsbaksleutel (speciale boutkopjes)
Hulpas of oude price-as voor de uitlijning koppelingsplaat en het toplager.

Drukgroep en koppelingsplaat losgenomen. We zien onder rechts van de foto nog de hulp-priceas die voor de centrering gebruikt wordt.

Drukgroep aan de voorzijde gezien.

Toplager half uitgenomen.

Afdekplaat voor het toplager. De moeren worden geborgd door de buitenlippen van deze borgplaat om te zetten

Drukgroep. De koppelingsplaat wordt d.m.v. een hulpas in lijn gebracht.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-04-2015