Motor/versnellingsbak
verwijderen
Om de drukgroep of koppelingsplaat te vervangen zullen eerst wat
onderdelen verwijderd dienen te worden. Wij beginnen met de
motorkapdelen, de grill, radiator en de ophanging van de
versnellingsbak. In principe kan de motor in de Traction blijven
zitten maar dan moet hij wel ondersteund worden. Omdat de
aandrijfflenzen toch losgenomen moeten worden is het eenvoudiger de
hele motor/versnellingsbak te verwijderen. Voor een Traction BL zal
ook de voortrein iets opgekrikt moeten worden omdat er anders te
weinig ruimte is om de aandrijfassen terug te schuiven. Door de
motor iets te kantelen kan eerst de ene en dan de andere aandrijfas
losgeschoven worden. Plaats, voordat de versnellingsbakophanging losgenomen
wordt, eerst een motortakel in positie. Leg een strop om
de waterpomp en bevestig een lijn aan het achterste hijsoog. Probeer
ongeveer het hijsoog van de motorkraan iets achter de waterpomp uit
te laten komen zodat bij het takelen het geheel een beetje in balans
is.
Makkelijker werken
Maak diverse verbindingen en aansluitingen los zoals de uitlaat (ook
de strip die onder aan de versnellingsbak zit), koppelingskabel,
kilometertellerkabel, bedieningsstangen versnellingsbak, accukabels,
kabel startmotor, bediening carburateur, brandstofaansluiting en wat draden van de ontsteking. Indien aanwezig eventueel ook de
aansluitingen van een temperatuur of oliedrukmeter
losnemen. Het extra werk wat je nu gedaan hebt lijkt veel maar daar
staan veel voordelen tegenover zoals het makkelijker werken aan de
motor/versnellingsbak en we kunnen de motorruimte makkelijker
controleren op roest en of de diverse verbindingen nog in orde zijn.
Tevens is het nu veel gemakkelijker deze ruimte schoon te maken en
wat op te knappen.
Je haalt niet iedere dag zomaar een motor
eruit!
Versnellingsbak
losnemen
Wanneer de motor/versnellingsbak is uitgenomen kan deze op een
stevige ondergrond geplaatst en ondersteund worden zodat omvallen
niet mogelijk is. Nu kan begonnen worden met het losdraaien van de
speciale boutjes met een daarvoor gemaakte precies passende sleutel.
Probeer dat niet met ander gereedschap omdat de kans op beschadiging
van deze boutkopjes dan zeer groot is. Het opdelen van de motor en
versnellingsbak moet voorzichtig gebeuren want deze moet van een
paar paspennen of geleidepennen afgeschoven worden. Hier en daar
voorzichtig met een schroevendraaier wrikken zodat er wat speling
ontstaat. Met wat handkracht gaat de rest dan vanzelf. Leg de
versnellingsbak horizontaal weg, omdat anders de olie die in de
versnellingsbak zit via het labyrint eruit kan lopen.
Drukgroep verwijderen
en vervangen
De drukgroep zit met een aantal boutjes vast aan het vliegwiel en
deze moeten we om en om losdraaien omdat anders door de veerspanning
het geheel scheef kan trekken. Bij het monteren doen we hetzelfde
dus om en om weer vastdraaien. Gebruik als laatste een momentsleutel
maar zover zijn we nog niet. Wanneer de boutjes zijn verwijderd
kunnen we de drukgroep van het vliegwiel eraf nemen inclusief de
koppelingsplaat. In de meeste gevallen is ook de koppelingsplaat aan
vervanging toe. Als we de drukgroep vervangen kunnen we ook kiezen
voor een diafragma koppeling die veel lichter is te bedienen. Even
nog controleren of het toplager nog goed is en eventueel van vet
voorzien.
Wanneer de keuze van het type drukgroep gemaakt is kan deze met
koppelingsplaat weer op het vliegwiel gemonteerd worden. Hierbij
moeten we gebruik maken van een hulppriceas die ervoor moet zorgen
dat deze twee onderdelen in lijn komen en bij montage in lijn
blijven.
In lijn
brengen
Koppelingsplaat moet in lijn worden gebracht voor het toplager. Daarvoor
wordt zoals gezegd een hulpas gebruikt die voordat de drukgroep
wordt vastgeschroefd in de koppelingsplaat wordt geschoven en
daarna in het toplager wordt gedrukt. De
koppelingsplaat staat nu als het ware in lijn met het toplager.
Hierdoor wordt het later monteren van de versnellingsbak aan de
motor een stuk eenvoudiger. Nu kunnen we de drukgroep weer vast
zetten waarna de de
hulpas weggenomen kan worden.
Montage
versnellingsbak
Het meeste werk hebben we nu gehad en blijft het terugplaatsen van
de versnellingsbak over. Voordat we dat doen eerst de price-as heel
licht met wat kopervet invetten. Het oliepotje op de versnellingsbak
die voor dit smeerpunt moet zorgen hierna nooit meer gebruiken!! Nu
kunnen we de versnellingsbak opschuiven tot aan de paspennen. Met
een paar bouten kunnen we nu om en om wat meer kracht zetten zodat
ook het laatste stukje aangetrokken wordt. De verdere montage
spreekt eigenlijk voor zich.
Terug plaatsen motor
Voordat de motor teruggeplaatst wordt controleer dan het rubberen
blok die tegen de distributiedeksel aan geschroefd zit op slijtage
of passing.
Controleer na het terugplaatsen van de motor ook de afstellingen van
de bedieningstangen versnellingsbak op de juiste werking. Voor het
afstellen van de koppelingskabel zie "Koppeling
afstellen".
Speciaal gereedschap:
Vork voor het blokkeren van de aandrijfflenzen. De moeren zijn nu
makkelijker los te draaien zonder dat de flenzen mee kunnen draaien.
Speciale versnellingsbaksleutel (speciale boutkopjes)
Hulpas of oude price-as voor de uitlijning koppelingsplaat en het
toplager.
|

Drukgroep en
koppelingsplaat losgenomen. We zien onder rechts van de foto nog de
hulp-priceas die voor de centrering gebruikt wordt.

Drukgroep aan de voorzijde gezien.

Toplager half uitgenomen.

Afdekplaat voor het toplager. De moeren worden geborgd door de
buitenlippen van deze borgplaat om te zetten

Drukgroep. De koppelingsplaat wordt d.m.v. een hulpas in lijn
gebracht.
|