Home    



 

Bediening versnellingsbak
Beveiliging versnellingen
Koppeling afstelling 
Koppelingsplaat
Krakende versnellingsbak
Schoonmaken schilderen (restauratie
Versnellingsbak algemeen (restauratie
Werking synchromesh

Versnellingsbakrevisie
De versnellingsbak is een onderdeel van de Traction die je niet zo makkelijk uit elkaar haalt. Diverse afstellingen kunnen alleen door specialisten uitgevoerd worden omdat deze monteurs meestal voldoende kennis, ervaring en speciaal afstelgereedschap bezitten. Toch zijn we nieuwsgierig genoeg om ook hier iets van te willen weten. Uiteindelijk verschilt de versnellingsbak niet zoveel met andere versnellingsbakken uit die tijd. Er zijn natuurlijk altijd wel kleine verschillen maar in totaal gezien is hij wat constructie betreft vrij eenvoudig. Ondanks dat moet er toch wel wat voorzichtigheid betracht worden als we eraan willen gaan sleutelen. Zorg in de eerste plaats voor voldoende afstelgereedschap als je toch iets wil controleren of herstellen. Met een visuele controle van het inwendige van de versnellingsbak kom je al een heel eind en is het mogelijk eventuele beschadigingen waar te nemen van tandwielen en omliggende delen. 

Ervaring opdoen
Zorg voor een reserve of oude versnellingsbak om eerst wat ervaring op de doen voordat je begint aan die van je Traction. Zo leer je vanzelf de fijne kneepjes kennen en waar je speciaal op moet letten.


Deksel van de versnellingbak. Duidelijk zijn hier de schakelvorken te zien.


Versnellingsbak
Versnellingsbak

 

   


De ontwikkeling van de versnellingsbak
De geestelijke vader van de Traction Avant is Andrť LefŤbvre, die door Andrť CitroŽn eind 1932 van concurrent Renault werd aangetrokken. De ontwikkeling van de Traction Avant diende noodgedwongen in recordtijd te geschieden. Ernstige financiŽle problemen dwongen CitroŽn dan ook het model te vroeg uit te brengen, waardoor allerhande zaken nog niet uitontwikkeld waren. De eerste Traction Avants kenden talloze ernstige kinderziekten, die door de fabriek plichtsgetrouw werden aangepakt en opgelost. Deze ellende heeft menige eigenaar en 'Concessionaire' (dealer) in die jaren aan de rand van de wanhoop gebracht. De oorspronkelijke bedoeling was, de Traction Avant te voorzien van een automatische transmissie. Met die bak waren ook al problemen. De automaat had de bijnaam 'Friteuse' omdat die de olie steeds aan de kook bracht. Tijdens een praktijktest vanaf de fabriek naar de rand van Parijs, strandden alle drie de auto's. De ingenieurs van CitroŽn besloten tot een noodgreep en er werd in een tijd van ongeveer drie weken een handgeschakelde drieversnellingsbak in elkaar geflanst, maar die moest wel in het huis van de automaat passen, zodat CitroŽn het niet zou merken. Deze versnellingsbak zou tot het einde van de productie een van de zwakste schakels van de Traction Avant blijven.

   


Versnellingsbak met afgenomen deksel.

Foto links: Het kan spontaan gebeuren dat bij een verkeerde handeling van het koppelingspedaal de versnellingsbak de geest geeft.

                         Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 27-12-2016