Tijdens
de restauratie kom je soms dingen tegen die om wat meer
aandacht of uitleg vragen en in dit geval de
versnellingsbak.
Bouten
en zelfborgende moeren die gebruikt worden bij de bevestiging van de
aandrijfassen. Eenmalig te gebruiken zoals te zien is op de foto.
Beter is de roestvast-stalen exemplaren te gebruiken. Het
schroefdraad van de bout is door de borgmoer zwaar beschadigd.
Ophangpunt
van de motor bij de versnellingbak. Door deze constructie kan de
motor vrij soepel bewegen en dat kan in sommige gevallen een nadeel
zijn. Door het schudden van de motor bij het wegrijden of bij lage
toerentallen waarbij kracht geleverd moet worden, schudt de
carrosserie ook mee.
De
spatborden krijgen het dan ook zwaar te verduren en kunnen
daardoor aan de randen inscheuren. Dit kan worden voorkomen door de randen van de spatborden te verstevigen. Ook kunnen de veren aan beide zijden van de motor
worden vervangen door gevulkaniseerde types.
Lagerbus
voor de hamkoppeling. Deze zorgt voor een verbinding van de nokkenas
naar de aandrijfpoelie die de waterpomp en dynamo bedient. Bij
montage eenmalig met vet vullen. Verder nasmeren heeft het nadeel
dat vet in het oliekanaal kan komen aan de zijde van de oldhamkoppeling en
motorverbinding.
Labyrintlager,
onderhoudsvrij en voorkomt dat olie uit de versnellingsbak naar
buiten loopt. Een ander type lager zit aan de motorzijde en deze wil
ook wel eens gaan lekken. Dit komt door de aanslag die na verloop
van tijd ontstaat in het afvoerpijpje naar het carter toe. Schoonmaken is
hiervoor de
enige remedie.
Voorste
kogellager versnellingsbak waarvan de krans, waarin de kogels
opgesloten zitten, gebroken is. Hierdoor kon een kogel ontsnappen
door een stuk uit de buitenste ring te slaan. Door zwevende
metaaldeeltjes in de olie kunnen deze lagers beschadigt raken.
Monteer altijd een aftapplug met magneet. Foto Paris-Moscou-Paris
2009
Alle
bouten, die de vorken op de assen vasthouden, worden met een
staaldraadje geborgd. Dit moet zodanig gebeuren, dat als men de
bout wil losdraaien, het staaldraadje onder spanning komt te
staan.
Samenstelling
van het deksel: Een afstelling vindt je op bladzijde 51, handeling
no. 118 van het reparatie handboek. De linker grote vork bedient
de tweede en derde vesnelling. De rechter kleine vork de eerste-
en de acheruitversnelling
Versnellingbak
met afgenomen deksel. Een visuele controle is nu mogelijk.