Home          Versnellingsbak overzicht                           

Versnellingbak algemeen

Tijdens de restauratie kom je soms dingen tegen die om wat meer aandacht of uitleg vragen en in dit geval de versnellingsbak.

Bouten en zelfborgende moeren die gebruikt worden bij de bevestiging van de aandrijfassen. Eenmalig te gebruiken zoals te zien is op de foto. Beter is de roestvast-stalen exemplaren te gebruiken. Het schroefdraad van de bout is door de borgmoer zwaar beschadigd. Ophangpunt van de motor bij de versnellingbak. Door deze constructie kan de motor vrij soepel bewegen en dat kan in sommige gevallen een nadeel zijn. Door het schudden van de motor bij het wegrijden of bij lage toerentallen waarbij kracht geleverd moet worden, schudt de carrosserie ook mee. De spatborden krijgen het dan ook zwaar te verduren en kunnen daardoor aan de randen inscheuren. Dit kan worden voorkomen door  de randen van de spatborden te verstevigen. Ook kunnen de veren aan beide zijden van de motor worden vervangen door gevulkaniseerde types.
Lagerbus voor de hamkoppeling. Deze zorgt voor een verbinding van de nokkenas naar de aandrijfpoelie die de waterpomp en dynamo bedient. Bij montage eenmalig met vet vullen. Verder nasmeren heeft het nadeel dat vet in het oliekanaal kan komen aan de zijde van de oldhamkoppeling en motorverbinding. Labyrintlager, onderhoudsvrij en voorkomt dat olie uit de versnellingsbak naar buiten loopt. Een ander type lager zit aan de motorzijde en deze wil ook wel eens gaan lekken. Dit komt door de aanslag die na verloop van tijd ontstaat in het afvoerpijpje naar het carter toe. Schoonmaken is hiervoor de enige remedie. Voorste kogellager versnellingsbak waarvan de krans, waarin de kogels opgesloten zitten, gebroken is. Hierdoor kon een kogel ontsnappen door een stuk uit de buitenste ring te slaan. Door zwevende metaaldeeltjes in de olie kunnen deze lagers beschadigt raken. Monteer altijd een aftapplug met magneet. Foto Paris-Moscou-Paris 2009
Alle bouten, die de vorken op de assen vasthouden, worden met een staaldraadje geborgd. Dit moet zodanig gebeuren, dat als men de bout wil losdraaien, het staaldraadje onder spanning komt te staan.  Samenstelling van het deksel: Een afstelling vindt je op bladzijde 51, handeling no. 118 van het reparatie handboek. De linker grote vork bedient de tweede en derde vesnelling. De rechter kleine vork de eerste- en de acheruitversnelling Versnellingbak met afgenomen deksel. Een visuele controle is nu mogelijk. 

                Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 15-01-2017