Zien en gezien worden:
De
verlichting is een niet onbelangrijk onderdeel. In het leger
zegt men wel eens "zien zonder gezien te worden", dat
geldt dus niet voor ons, wij willen zien en gezien worden en gelet
op onze Traction laat dat nogal te wensen over. Debet aan deze
toestand is meestal onze 6 Volt installatie die bij lange na niet
toereikend is voor onze hedendaagse verkeerssituatie. Denk maar
aan fileverkeer, s'avonds als het donker is en het weer ook niet
meewerkt, dan moet een 6 Volt dynamo al op z'n tenen gaan lopen.
In de meeste gevallen laat hij het dan afweten en er wordt dan een
aanslag gepleegd op de accu die zoals men weet het ook niet kan
trekken en minder spanning afgeeft dan waarvoor hij gemaakt of
ontworpen is. Het uiteindelijke resultaat is ons bekend, |

|
"Koplampen
als
gloeiende spijkers"
|
 |
Duplolampaanpassing:
Oud
en nieuw naast elkaar, links uitgevoerd met stadslichtlampje voor
ons stadslicht, maar heeft ook een functie voor onze verklikker op
de koplamp. Bij de rechter lamp ontbreekt deze faciliteit en we
moeten ook hier weer een aanpassing maken in de vorm van een
opening in de lamp Dit kunnen we doen met een hobbyfrees. De
nieuwe fitting zelf heeft een aansluiting voor een bajonetlampje.
Aan te bevelen is om de binnenzijde van de koplamp met lichte verf
af te werken zodat het schaarse licht daar kan reflecteren. Het
verklikkertje boven aan de koplamp wordt dan ook beter gezien.
|

|
Overgangsweerstand:
Er
is al veel gesproken over overgangsweerstanden en men kan niet
teveel benadrukken dat dit gegeven niet alleen voor 6 Volt
installatie geldt maar evenzeer voor 12 Volt installaties. 12 Volt
is onder deze omstandigheden ook niet zaligmakend. |
 |

|
Lichtopbrengst
verbeteren:
Een
verbeterde lichtopbrengst voor de achterlichten is te verkrijgen
door de folie te verwijderen aan de achterzijde van het glas, men
moet dan wel losse reflectors plaatsen |
|

|
Klinknagels:
Over
achterlichten gesproken, zien we dat ook, die klinknagels.
Een betere verbinding zou zijn de aansluitdraden aan het messing
te solderen, even met een stukje schuurpapier schoonmaken en
solderen maar. Wel de tin goed laten vloeien en er geen koude las
van maken zoals dat heet. De achterlichten zullen dan schijnen als
vuurtorens!!
|

|
Dashboardlampjes:
Voor
de dashboardlampjes zijn alternatieve exemplaren te verkrijgen
Led-Lampjes:
Voor
mensen die naar de toekomst willen kijken zijn hier led-lampjes
die eeuwig meegaan.
|
|

|
Dashboardverlichting:
De dashboardverlichting laat wat te wensen over bij de Traction
Avant, zelfs bij een 12 Volt installatie. Dit alles heeft te maken
met een slechte reflectie in de behuizing en daar kan men niets
aan doen.
|
 |

|
Goede
verlichting ook overdag!!
Onderzoek van het nationale
wetenschappelijke instituut voor verkeersveiligheid in opdracht
van de Europese Commissie toonde aan dat het voeren van licht
overdag het aantal ernstige verkeersongevallen vermindert. Om de
totale licht- en elektrische installatie daarbij te ontzien voert
Hella speciale dagrijlampen in het gamma. Die zijn er nu ook in
led-versie. Dat is nog mooier......
Automatisch licht
aan
Dagrijlampen moeten zo gemonteerd worden dat ze afzonderlijk van
de standaard lichtinstallatie werken. Contact aan betekend
automatisch licht aan, da's makkelijk voor de automobilist.
Een bericht uit Auto en motor Techniek.
|
|

Drie
Led-lampjes per gietalluminium lampenhuis gebruiken in een set van
twee maar 10 Watt stroom.
|
|

|