Welke stelling is
beter?
Het is een stelling met voor en tegenstanders maar wat is nu
werkelijk beter?
Hard remmen is voor nieuwe remvoeringen sowieso niet goed omdat deze
nog moeten inlopen. Wanneer de verkeersomstandigheden het toelaten
moeten we ook na de inloopperiode de remmen spaarzaam gebruiken.
Participeren in het verkeer zoals dat zo mooi
heet. Daarom is het zo belangrijk om je snelheid op tijd aan te
passen aan de omstandigheden zoals bij file rijden of stoppen
bij een verkeerslicht.
Remslijtage
Wie bij hard remmen de remtijd wil verkorten en zodoende de
slijtage van de remschoenen wil verminderen komt bedrogen uit. Bij
deze remmethode komen er zoveel krachten vrij en niet alleen bij de
remschoenen waar juist verhoogde slijtage kan optreden maar denk
bijvoorbeeld ook aan de extra belasting die de banden ondervinden
van deze manier van remmen.
Remmen in de bergen
Remmen in heuvelachtige gebied verdient zeker de nodige aandacht
omdat heuvelafwaarts de snelheid vaak toeneemt zodat krachtige
remmen niet achter kan blijven. Bij langdurig krachtig remmen
bestaat het gevaar van vapour lock in het remsysteem. Dit komt door
de overmatige verhitting van de remvloeistof die plaatselijk in
dampbellen kan overgaan vooral als er veel vocht in de remvloeistof
aanwezig is. Deze mogelijkheid komt vooral voor bij oude
remvloeistof. Het rempedaal voelt dan sponzig aan tijdens het
remmen. Onder deze omstandigheden kan het oppervlak van de
remvoering, door de enorme hitte, "verglazen" . De grip
remvoering – remtrommel verdwijnt dan grotendeels zodat remmen
praktisch onmogelijk wordt.
Om dit alles te voorkomen moet altijd de juiste versnelling worden
gekozen en de stelregel is dan ook dat de snelheid bergopwaarts hetzelfde moet zijn als bergafwaarts. Op deze manier hoeven we alleen
maar spaarzaam bij te remmen om de snelheid te handhaven die
verantwoord is. Zo nodig terugschakelen wanneer dat niet meer
mogelijk is.
Remmen in
noodsituaties
Wanneer normaal remmen niet meer mogelijk is zal toch tot krachtig
remmen moeten worden overgegaan. Rem in noodsituaties krachtig maar
met korte tussenpozen zodat de wielen grip blijven houden en niet
gaan blokkeren. Op deze manier krijgen we een kortere remweg
zonder dat de auto doorglijdt. Het gevaar van uitbreken van de auto
wordt op deze manier van remmen aanzienlijk minder.
Opmerking
Bij het remmen in noodsituaties is krachtig remmen met tussenpozen
noodzakelijk omdat we geen ABS (Anti Blokkeer Systeem) hebben in
onze Traction Avant.
|

Rem zo min mogelijk door
te participeren in het verkeer. Op deze manier spaar je niet alleen
de remvoeringen en remtrommel maar gaan je banden ook veel langer mee!

In dit soort situaties moet de snelheid, dus de gekozen versnelling
bergafwaarts, hetzelfde zijn als bergopwaarts zodat je alleen maar
hoeft bij te remmen. Wanneer dat niet mogelijk is kies dan voor een
versnelling lager.
|