Home                  Ontsteking overzicht
 

Verdeler vervangen 
en extra uitleg ontstekingsvolgorde

Een verdeler is aan slijtage onderhevig en zal na verloop van tijd vervangen dienen te worden.  Het kan een nieuwe of een elektronische zijn waarbij de basishandelingen praktisch het zelfde zijn.


Duistere zaken
De ontsteking is voor veel mensen een mysterie waar je beter niet aan kunt komen. Duistere zaken, zoals hoogspanning uitgedrukt in Volt en stromen waarvoor we Ampère gebruiken, kunnen nogal voor  wat verwarring zorgen, om het maar niet te hebben over de weerstand Ohm, want dan zijn we helemaal de weg kwijt. Geen zorgen, we gaan gewoon verder!  Een onderdeel waar ook met enige afstand naar wordt gekeken is de verdeler, vooral als deze vervangen moet worden. Om hierin tegemoet te komen volgt hier een eenvoudige gebruiksaanwijzing die de drempel moet verlagen.   

Volgorde demonteren 
1) Het losnemen van de verdeler gaat eenvoudig door eerst de bougiekabels te verwijderen.  
2) Daarna de bowndenkabel, die het ontstekingstijdstip kan veranderen, losmaken. 
3) Blijft er nog een draad over op de rotorbehuizing die van de bobine komt. Dit is het punt waar ook de condensator aan vast zit. Het is een klein schroefje die je voorzichtig los moet draaien. Deze stuurdraad eraf halen en het moertje weer terugplaatsen om kwijtraken te voorkomen.
4) Indien aanwezig de vacuümslang van de vacuümdoos losnemen. 
5) De spanveer losmaken van de strop.
6) Blijft er nog een strop over, die we moeten losdraaien, waarmee we het ontstekingsmoment kunnen instellen.
7) Als laatste gaan we de bout losnemen waarmee de strop-grondplaat (Livier de commande avec barillet) aan het motorblok is geschroefd.
Nr. 457.105 (strop) en 457206


Klassieke of elektronische verdeler
We hebben nu de mogelijkheid om voor de klassieke of elektronische verdeler te kiezen. Welke we ook nemen, voor de afstelling of montage maakt het niet zo heel veel uit. Bij de afstelling van een elektronische verdeler moet je wel de bijgeleverde gebruiksaanwijzing volgen.

Klassieke verdeler monteren

Om het eenvoudig te houden nemen we de verdeler zonder verdelerkap en plaatsen deze in het daarvoor bestemde gat. We draaien de verdelerbehuizing zodanig dat de vacuümaansluiting redelijkerwijs in de goede richting wijst. 
Indien deze niet aanwezig is maakt het al helemaal niet uit hoe de verdeler geplaatst wordt. Wel opletten dat de stuurdraadverbinding, dus aansluiting condensator, redelijkerwijs goed bereikbaar is.
Aan de rotoras kunnen we voelen (draaien) of deze inderdaad in de nok (slot) komt. Als dat zo is kunnen we rotor op de rotoras schuiven. Als de paspen geplaatst is voor de 8 graden voorontsteking dan wijst nu de rotor naar de eerste cilinder en dat is de cilinder die het dichtst bij de waterpomp zit. Vergelijk dit met de contacten in de rotorkap. Soms moeten we de behuizing nog iets verdraaien voor een betere aanwijzing van de rotor. We monteren de spanveer, vervroegingkabel en de eventuele slang van de vacuumvervroeger, indien aanwezig, waarna we in grote lijnen klaar zijn.
Als laatste wordt de hele verdeler geborgd door strop-grondplaat vast te zetten.
(Livier de commande avec barillet)

Afstellen van de ontsteking
Wat er nu overblijft is het verhaal volgen van "
Ontsteking afstellen" en "Ontsteking afstellen in woord en beeld" in pdf om te downloaden.

Ontstekingsvolgorde
De ontstekingsvolgorde voor je bougiekabeltjes is eerst cilinder 1 (zie verhaal hierboven aanwijzing rotor), dan cilinder 3, cilinder 4 en als laatste cilinder 2. De draairichting van de rotor en dus de keuze over de plaatsing van je bougiekabeltjes, is met de klok mee, dus rechtsom.

Opmerking
Als je goed oplet bij het demonteren van de verdeler, moeten we deze eigenlijk in omgekeerde volgorde weer terug kunnen plaatsen.
Het verhaal "Ontsteking afstellen in woord en beeld" laat niets aan de verbeelding over en vormt het sluitstuk van al je werk. Vergeet niet de paspen te verwijderen voordat je de motor gaat starten!

Controle na het starten
Ondanks onze nauwkeurigheid van werken en precisie van afstellen bestaat er altijd nog de mogelijkheid dat de motor niet zo mooi rond wil lopen. Voor je verder gaat om iets te veranderen aan de ontstekingsafstelling. moet de motor wel op temperatuur zijn gekomen. Geef een paar keer flink gas en luister naar het resultaat. Wanneer de motor nu wel goed loopt zijn we klaar. Wil deze nog steeds niet mooi rond lopen, dus zonder schudden, kunnen we met de knop op het dashboard het ontstekingmoment iets wijzigen. In de meeste gevallen is dit niet nodig en loopt de motor zoals het hoort. 


Bowndenkabel losmaken en, indien aanwezig, eventueel de vacuümslang.

Moer verdelerstrop losdraaien en spanveer wegnemen.

Grondplaat bevestigingsbout losnemen zoals de pijl aangeeft. Er zijn van de grondplaatconstructie verschillende uitvoeringen!

Grondplaat onderdeel 457206 voor bevestiging aan motorblok
Onderdeel met strop is 457105 (niet afgebeeld).


Koppeling of slot van de verdeleras.

Ontstekingsvolgorde

De ontstekingsvolgorde wordt bepaald door de constructie van de motor. De zuigers gaan dan ook van een 4 cilinder in lijn zoals de Tractionmotor, paarsgewijs dus twee aan twee naar boven of naar beneden. Omdat we het over een 4 takt motor hebben wordt hierdoor, tijdens de ontstekingvolgorde van de cilinders, een gelijkmatig koppel of draaimoment  verkregen. Om in de volgorde wat duidelijkheid te krijgen wordt het op de foto hiernaast nog eens aangegeven. Als we de verdelerkap verwijderen en de pen in het vliegwiel is geplaatst voor de 8 graden bovenste dode punt (BDP) afstelling, dan wijst de rotor naar de eerste cilinder toe. Een ezelsbruggetje voor de verdelerkapaansluitingen laat dan ook het getal 1342 zien.

Ontstekingsvolgorde Traction Avant.
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-06-2017