Duistere zaken
De ontsteking is voor veel mensen een mysterie waar je beter niet aan
kunt komen. Duistere zaken, zoals hoogspanning uitgedrukt in Volt en
stromen waarvoor we Ampère gebruiken, kunnen nogal voor wat verwarring
zorgen, om het maar niet te hebben over de weerstand Ohm, want dan
zijn we helemaal de weg kwijt. Geen zorgen, we gaan gewoon verder!
Een onderdeel waar ook met enige afstand naar wordt gekeken is de
verdeler, vooral als deze vervangen moet worden. Om hierin tegemoet
te komen volgt hier een eenvoudige gebruiksaanwijzing die de drempel
moet verlagen.
Volgorde demonteren
1)
Het losnemen van de verdeler gaat eenvoudig door eerst de
bougiekabels te verwijderen.
2)
Daarna de bowndenkabel, die het
ontstekingstijdstip kan veranderen, losmaken.
3)
Blijft er
nog een draad over op de rotorbehuizing die van de bobine komt. Dit is
het punt waar ook de condensator aan vast zit. Het is een klein
schroefje die je voorzichtig los moet draaien. Deze stuurdraad eraf
halen en het moertje weer terugplaatsen om kwijtraken te voorkomen.
4)
Indien aanwezig de vacuümslang van de vacuümdoos losnemen.
5)
De spanveer losmaken van de strop.
6)
Blijft er nog
een strop over, die we moeten losdraaien, waarmee we het
ontstekingsmoment kunnen instellen.
7)
Als laatste gaan we de bout losnemen waarmee de strop-grondplaat (Livier
de commande avec barillet) aan het motorblok is geschroefd.
Nr. 457.105 (strop) en 457206
Klassieke of elektronische verdeler
We hebben nu
de mogelijkheid om voor de klassieke of elektronische
verdeler te kiezen. Welke we ook nemen, voor de afstelling of montage
maakt het niet zo heel veel uit. Bij de afstelling van een elektronische
verdeler moet je wel de bijgeleverde gebruiksaanwijzing volgen.
Klassieke verdeler monteren
Om het eenvoudig te houden nemen we de verdeler zonder verdelerkap
en plaatsen deze in het daarvoor bestemde gat. We draaien de
verdelerbehuizing zodanig dat de vacuümaansluiting redelijkerwijs
in de goede richting wijst.
Indien deze niet aanwezig is maakt het al helemaal niet uit hoe de
verdeler geplaatst wordt. Wel opletten dat de stuurdraadverbinding,
dus aansluiting condensator, redelijkerwijs goed bereikbaar is.
Aan de rotoras kunnen we voelen
(draaien) of deze inderdaad in de nok (slot) komt. Als dat zo is kunnen we
rotor op de rotoras schuiven. Als de paspen geplaatst is voor de 8
graden voorontsteking dan wijst nu de rotor naar de eerste cilinder
en dat is de cilinder die het dichtst bij de waterpomp zit. Vergelijk
dit met de contacten in de rotorkap. Soms
moeten we de behuizing nog iets verdraaien voor een betere
aanwijzing van de rotor. We monteren de spanveer, vervroegingkabel
en de eventuele slang van de vacuumvervroeger, indien aanwezig, waarna
we in grote lijnen klaar zijn.
Als laatste wordt de hele verdeler geborgd door strop-grondplaat
vast te zetten.
(Livier de commande avec barillet)
Afstellen van
de ontsteking
Wat
er nu overblijft is het verhaal volgen van "Ontsteking afstellen"
en "Ontsteking
afstellen in woord en beeld"
in pdf om te downloaden.
Ontstekingsvolgorde
De ontstekingsvolgorde voor je bougiekabeltjes is eerst cilinder 1 (zie verhaal hierboven aanwijzing rotor), dan cilinder 3,
cilinder 4 en als laatste cilinder 2. De draairichting van de rotor en dus de keuze over de plaatsing van je bougiekabeltjes, is
met de klok mee, dus rechtsom.
Opmerking
Als je goed oplet bij het demonteren van de verdeler, moeten we deze
eigenlijk in omgekeerde volgorde weer terug kunnen plaatsen.
Het verhaal "Ontsteking afstellen in woord en beeld" laat
niets aan de verbeelding over en vormt het sluitstuk van al je werk.
Vergeet niet de paspen te verwijderen voordat je de motor gaat
starten!
Controle na
het starten
Ondanks onze nauwkeurigheid van werken en precisie van afstellen
bestaat er altijd nog de mogelijkheid dat de motor niet zo mooi rond
wil lopen. Voor je verder gaat om iets te veranderen aan de
ontstekingsafstelling. moet de motor wel op temperatuur zijn gekomen.
Geef een paar keer flink gas en luister naar het resultaat. Wanneer
de motor nu wel goed loopt zijn we klaar. Wil deze nog steeds niet
mooi rond lopen, dus zonder schudden, kunnen we met de knop op het
dashboard het ontstekingmoment iets wijzigen. In de meeste gevallen
is dit niet nodig en loopt de motor zoals het hoort.
|

Bowndenkabel losmaken en,
indien aanwezig, eventueel de vacuümslang.

Moer verdelerstrop
losdraaien en spanveer wegnemen.

Grondplaat bevestigingsbout losnemen zoals de pijl aangeeft. Er zijn
van de grondplaatconstructie verschillende uitvoeringen!

Grondplaat onderdeel 457206 voor bevestiging aan motorblok
Onderdeel met strop is 457105 (niet afgebeeld).

Koppeling of slot van de
verdeleras.
|