Oorzaak
Wie heeft dit nog niet meegemaakt? Een flinke regenbui en we kunnen
een voetbad nemen in onze Traction. Het probleem, en dat weet bijna
iedereen, is het ventilatieklepje in het midden bij de
voorruit. Oplossingen genoeg en nieuw rubber kan soms wonderen doen
alleen niet bij ons. Ondanks het nieuwe rubber kunnen we alsnog bij
een regenbui genieten van een voetbad. Het probleem ligt in de
pasvorm van het rubber, de soepelheid ervan en de afstelling van het
klepje.
Klep moeilijk af te stellen
Het rubber wil niet goed aansluiten en het afstellen van het klepje
lukt niet en gaat vrij lastig. Tenminste niet optimaal zodat er
alsnog water op de vloer kan komen. Het ventilatieklepje afkitten is
een oplossing alhoewel dat door sommige onder ons verfoeid wordt.
Een mogelijke oplossing
Een andere mogelijke oplossing is dat we zelf rubber nemen die
vloeibaar is zodat deze de vorm aan kan nemen om
het klepje volledig af te dichten. Het wonder product die dat
mogelijk maakt is Sikaflex die in tube verkrijgbaar is in diverse
watersportwinkels. Het wordt gebruikt als dekrubber tussen de
teakhouten dekdeeltjes. Het rubber is flexibel want het moet
temperatuursveranderingen kunnen verdragen.
Het is vrij eenvoudig aan te brengen. Gewoon het gootje volspuiten met deze
kit. Het klepje afschermen met een boterhamzakje en sluiten
wanneer de kit is aangebracht. Het overtollige kit kan je met wat
thinner wegvegen. Na uitharding het klepje er uit nemen en het
boterhamzakje verwijderen. We hebben nu een optimale afdichting
verkregen. Belangrijk is het dat het
plastic dun is en zonder plooien wordt aangebracht onder het klepje.
Gewoon eromheen vouwen en aan de bovenzijde vastplakken is eigenlijk
het beste. Het voordeel van deze werkwijze is dat onderin het gootje
geen water kan komen en dus ook geen roest wat meestal wel het geval
is bij een kant en klaar aangebrachte rubberen afdichting.
Foto 1
Een plastic boterhamzakje of ander dun plastic wordt om het klepje
heen gevouwen zonder plooien en vastgezet met schilderstape.
Foto 2
Met kit wordt het gootje overdadig gevuld waarna het klepje in de
kit wordt gedrukt. Overtollige kit verwijderen. Na uitharding van de
kit kan het klepje eruit gehaald worden waarna we het weer vast
kunnen zetten aan de scharnieren. Overtollige kit aan de binnenzijde
van de klepopening met een Stanleymes wegsnijden.
Foto 3
Nadat we de klep hebben gemonteerd kunnen we nog wat overgebleven
restanten van de kit wegpoetsen. Voor optimale afdichting en
bescherming van de kleprand kunnen we het rubber licht insmeren met
wat vaseline.
Foto 4
Na afloop hebben we een waterdicht ventilatieklepje verkregen waar
we zonder lekkage gebruik van kunnen maken. Ook roest in de goot is
nu verleden tijd!
|

Foto
1

Foto
2

Foto
3

Foto
4
|