Home                    Carrosserie overzicht
 

Ventilatieklep en
Wateroverlast in de Traction

Wateroverlast in de Traction. Een gevolg van een niet goed sluitend ventilatieklepje. Het is een bron van ellende omdat ook de bodem daar onder te lijden heeft en ongemerkt voor veel roest kan zorgen.




Oorzaak
Wie heeft dit nog niet meegemaakt? Een flinke regenbui en we kunnen een voetbad nemen in onze Traction. Het probleem, en dat weet bijna iedereen, is het ventilatieklepje in het midden bij de voorruit. Oplossingen genoeg en nieuw rubber kan soms wonderen doen alleen niet bij ons. Ondanks het nieuwe rubber kunnen we alsnog bij een regenbui genieten van een voetbad. Het probleem ligt in de pasvorm van het rubber, de soepelheid ervan en de afstelling van het klepje.

Klep moeilijk af te stellen
Het rubber wil niet goed aansluiten en het afstellen van het klepje lukt niet en gaat vrij lastig. Tenminste niet optimaal zodat er alsnog water op de vloer kan komen. Het ventilatieklepje afkitten is een oplossing alhoewel dat door sommige onder ons verfoeid wordt.

Een mogelijke oplossing
Een andere mogelijke oplossing is dat we zelf rubber nemen die vloeibaar is zodat deze de vorm aan kan nemen om het klepje volledig af te dichten. Het wonder product die dat mogelijk maakt is Sikaflex die in tube verkrijgbaar is in diverse watersportwinkels. Het wordt gebruikt als dekrubber tussen de teakhouten dekdeeltjes. Het rubber is flexibel want het moet temperatuursveranderingen kunnen verdragen.
Het is vrij eenvoudig aan te brengen. Gewoon het gootje volspuiten met deze kit. Het klepje afschermen met een boterhamzakje en sluiten wanneer de kit is aangebracht. Het overtollige kit kan je met wat thinner wegvegen. Na uitharding het klepje er uit nemen en het boterhamzakje verwijderen. We hebben nu een optimale afdichting verkregen. Belangrijk is het dat het plastic dun is en zonder plooien wordt aangebracht onder het klepje. Gewoon eromheen vouwen en aan de bovenzijde vastplakken is eigenlijk het beste. Het voordeel van deze werkwijze is dat onderin het gootje geen water kan komen en dus ook geen roest wat meestal wel het geval is bij een kant en klaar aangebrachte rubberen afdichting.


Foto 1
Een plastic boterhamzakje of ander dun plastic wordt om het klepje heen gevouwen zonder plooien en vastgezet met schilderstape.

Foto 2
Met kit wordt het gootje overdadig gevuld waarna het klepje in de kit wordt gedrukt. Overtollige kit verwijderen. Na uitharding van de kit kan het klepje eruit gehaald worden waarna we het weer vast kunnen zetten aan de scharnieren. Overtollige kit aan de binnenzijde van de klepopening met een Stanleymes wegsnijden.

Foto 3
Nadat we de klep hebben gemonteerd kunnen we nog wat overgebleven restanten van de kit wegpoetsen. Voor optimale afdichting en bescherming van de kleprand kunnen we het rubber licht insmeren met wat vaseline.

Foto 4
Na afloop hebben we een waterdicht ventilatieklepje verkregen waar we zonder lekkage gebruik van kunnen maken. Ook roest in de goot is nu verleden tijd!


    Foto 1

    Foto 2

    Foto 3

    Foto 4

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015