Home                         Brandstof overzicht
 

Vapour lock deel 2

Deel twee over vapour lock geeft een iets andere kijk op het probleem en mogelijke oplossingen.


Steeds maar weer die startproblemen bij warme motor!
Voor veel mensen een grote ergernis en van alles gedaan om er vanaf te komen. Brandstofleiding verlegt en zelfs geïsoleerd, niets helpt. Soms wordt als laatste redmiddel een terugslagklep geplaatst voor de brandstofpomp. Er zijn zelfs lieden die overgaan tot het monteren van een elektrische brandstofpomp.

Wat is vapour lock?
Vapour lock is niets anders dan luchtbellen in de brandstofleiding. Eigenlijk moet ik zeggen brandstofgasbellen. Deze gasbellen ontstaan door het wegvallen van de druk in de leiding die brandstofpomp met carburateur verbindt. Doordat deze druk wegvalt komt ook het kookpunt van benzine lager te liggen en ontstaan er dus gasbellen bij warme motor. Deze gasbellen ontstaan dus alleen onder bepaalde omstandigheden. Hoge temperaturen in combinatie met drukverlaging in de benzineleiding. Deze benzine gasbel blokkeert de doorvoer van benzine en we hebben dan de welbekende vapour lock en dus het niet meer willen starten van de motor.

Wil je van het vapour lock probleem af?
De oplossing is heel eenvoudig, zorg dat de druk in de leiding niet wegvalt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn twee onderdelen die voor drukverlies verantwoordelijk zijn en dat is in de eerste plaats de brandstofpomp en in de tweede plaats de carburateur.
De brandstofpomp met zijn klepjes die niet meer goed sluiten en de carburateur met zijn niveauklep in de vlotterkamer. Een van beide of alle twee kunnen verantwoordelijk zijn voor het vapour lock probleem.

Moeilijke beslissing
Ga maar eens een brandstofpomp of carburateur vervangen als deze onder de meeste omstandigheden nog goed werkt. Het zijn de kleine veranderingen die er langzaam insluipen maar wel voor vapour lock kunnen zorgen. Wil je toch van het probleem af dan zit er niets anders op dan tot vervanging over te gaan. Een garantie krijg je hierbij niet omdat zelfs een nieuwe brandstofpomp of carburateur al voor vapour lock problemen kunnen zorgen. Zelf heb ik dat meegemaakt met een nieuwe carburateur die kort na gebruik al problemen gaf.

Waar beginnen met vervanging?
Het meest voor de hand liggend is de brandstofpomp vervangen. Controleer eerst, voordat je deze gaat vervangen, of de opbrengst nog voldoende is. Oude brandstofpompen kunnen we demonteren en daar eventueel de klepjes van omdraaien of de veerdruk van de klepjes verhogen. Voor sommige types brandstofpompen zijn zelfs revisiesetjes verkrijgbaar. Nieuwe types brandstofpompen (niet demontabel) kunnen we alleen maar vervangen en hopen dat daarmee het probleem is opgelost. Als laatste blijft de carburateur over maar deze is wel het minst voor de hand liggende. Heeft deze een respectabele leeftijd dan is vervanging als laatste redmiddel aan te raden.


Brandstofleiding aansluiting op carburateur.
Tussen punt
A carburateur en punt B brandstofpomp (foto onder) is een verhoogde brandstofdruk aanwezig. Deze verhoogde druk moet een vapour lock voorkomen.


Brandstofleidingaansluiting op brandstofpomp.
De gebruikelijke brandstofpompen voor de Traction kunnen een overdruk opbouwen van ongeveer 0,15 Bar. Als alles goed werkt blijft deze druk aanwezig ook als de motor niet meer loopt. Deze brandstofoverdruk kan zelfs nog iets oplopen wanneer restwarmte vanaf de motor opstijgt. 
Wanneer de motor grotendeels is afgekoeld zal ook de overdruk in de brandstofleiding
zijn afgenomen en ook de mogelijkheid van het ontstaan van vapour lock verdwenen zijn. 

Eigenschappen brandstofpompen
De Guiot, S.E.V. , Valeo en de A.C pompen kunnen normaal een pomp- of werkdruk opbouwen van 0,15 kg/cm2. Dat is niet veel en verklaart ook een klein beetje de gevoeligheid voor vapour lock. Het minste geringste drukverlies veroorzaakt het bekende probleem. Een iets wat hogere pompdruk zou heel wat problemen kunnen wegnemen.

Alternatieve pomp
De mogelijkheid is aanwezig om over te stappen naar een elektrische brandstofpomp. De pompdruk of werkdruk mag niet hoger zijn dan 0,35 kg/cm2. Levert de pomp een hogere druk op dan zal er een drukregelaar tussen moeten die de druk moet verlagen onder de 0,35 kg/cm2. Deze pompdruk of iets lager is gebruikelijk voor motoren die uitgevoerd zijn met een carburateur. Voor de brandstoftoevoer van de elektrische pomp is altijd een brandstoffilter nodig.


 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 27-07-2016