Steeds
maar weer die startproblemen bij warme motor!
Voor veel mensen een grote ergernis en van alles gedaan om er vanaf
te komen. Brandstofleiding verlegt en zelfs geïsoleerd, niets
helpt. Soms wordt als laatste redmiddel een terugslagklep geplaatst
voor de brandstofpomp. Er zijn zelfs lieden die overgaan tot het
monteren van een elektrische brandstofpomp.
Wat is vapour
lock?
Vapour lock is niets anders dan luchtbellen in de brandstofleiding.
Eigenlijk moet ik zeggen brandstofgasbellen. Deze gasbellen ontstaan
door het wegvallen van de druk in de leiding die brandstofpomp met
carburateur verbindt. Doordat deze druk wegvalt komt ook het
kookpunt van benzine lager te liggen en ontstaan er dus gasbellen
bij warme motor.
Deze gasbellen ontstaan dus alleen onder bepaalde omstandigheden.
Hoge temperaturen in combinatie met drukverlaging in de
benzineleiding. Deze benzine gasbel blokkeert de doorvoer van
benzine en we hebben dan de welbekende vapour lock en dus het niet
meer willen starten van de motor.
Wil je van het vapour lock probleem af?
De oplossing is heel eenvoudig, zorg dat de druk in de leiding niet
wegvalt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn twee
onderdelen die voor drukverlies verantwoordelijk zijn en dat is in
de eerste plaats de brandstofpomp en in de tweede plaats de
carburateur.
De brandstofpomp met zijn klepjes die niet meer goed sluiten en de
carburateur met zijn niveauklep in de vlotterkamer. Een van beide of
alle twee kunnen verantwoordelijk zijn voor het vapour lock probleem.
Moeilijke beslissing
Ga maar eens een brandstofpomp of carburateur vervangen als deze
onder de meeste omstandigheden nog goed werkt. Het zijn de kleine
veranderingen die er langzaam insluipen maar wel voor vapour lock
kunnen zorgen. Wil je toch van het probleem af dan zit er niets
anders op dan tot vervanging over te gaan. Een garantie krijg je
hierbij niet omdat zelfs een nieuwe brandstofpomp of carburateur al
voor vapour lock problemen kunnen zorgen. Zelf heb ik dat meegemaakt
met een nieuwe carburateur die kort na gebruik al problemen gaf.
Waar beginnen met vervanging?
Het meest voor de hand liggend is de brandstofpomp vervangen.
Controleer eerst, voordat je deze gaat vervangen, of de opbrengst nog
voldoende is. Oude brandstofpompen kunnen we demonteren en daar
eventueel de klepjes van omdraaien of de veerdruk van de klepjes
verhogen. Voor sommige types brandstofpompen zijn zelfs revisiesetjes verkrijgbaar. Nieuwe types brandstofpompen (niet demontabel)
kunnen we alleen maar vervangen en hopen dat daarmee het probleem is
opgelost. Als laatste blijft de carburateur over maar deze is wel
het minst voor de hand liggende. Heeft deze een respectabele
leeftijd dan is vervanging als laatste redmiddel aan te raden.
|
Brandstofleiding aansluiting op
carburateur.
Tussen punt
A
carburateur en punt
B
brandstofpomp (foto onder) is een verhoogde brandstofdruk aanwezig.
Deze verhoogde druk moet een vapour lock voorkomen.
Brandstofleidingaansluiting op
brandstofpomp.
De gebruikelijke brandstofpompen voor de Traction kunnen een
overdruk opbouwen van ongeveer 0,15 Bar. Als alles goed werkt blijft
deze druk aanwezig ook als de motor niet meer loopt. Deze brandstofoverdruk kan zelfs nog iets oplopen wanneer restwarmte vanaf de
motor opstijgt.
Wanneer de motor grotendeels is afgekoeld zal ook de overdruk in de
brandstofleiding zijn afgenomen en ook
de mogelijkheid van het ontstaan van vapour lock verdwenen zijn.
|
Eigenschappen brandstofpompen
De Guiot, S.E.V. , Valeo en de A.C pompen kunnen normaal een pomp-
of werkdruk opbouwen van 0,15 kg/cm2. Dat is niet veel en verklaart ook
een klein beetje de gevoeligheid voor vapour lock. Het minste geringste drukverlies
veroorzaakt het bekende probleem. Een iets wat hogere pompdruk zou heel
wat problemen kunnen wegnemen.
Alternatieve pomp
De mogelijkheid is aanwezig om over te stappen naar een elektrische
brandstofpomp. De pompdruk of werkdruk mag niet hoger zijn dan 0,35
kg/cm2. Levert de pomp een hogere druk op dan zal er een
drukregelaar tussen moeten die de druk moet verlagen onder de 0,35
kg/cm2. Deze pompdruk of iets lager is gebruikelijk voor motoren die
uitgevoerd zijn met een carburateur. Voor de brandstoftoevoer van de elektrische pomp is altijd
een brandstoffilter nodig.
|