Motor
Traction wil niet starten wanneer hij warm is.
Iedereen kent
het wel of heeft ervan gehoord, vapour lock een verschijnsel wat
soms optreedt maar wat zich goed laat verklaren. Wat is nu vapour
lock? Vapour lock is niets anders dan lucht/dampbellen in de
benzineleiding die de toevoer naar de carburateur of brandstofpomp
afsluiten met
als resultaat, de motor wil niet meer aanslaan. De benzine heeft
dan ook een ‘kooktraject’ omdat er vele tientallen
verschillende koolwaterstoffen in zitten die elk een eigen
kookpunt hebben. Omdat benzine heel lichte fracties heeft, speelt
daar het fenomeen vapour lock een grote rol. Bij Juist die lichte
fracties kunnen dus voor de dampbellen zorgen.
Niets helpt
Eenvoudig verhaal, maar voor sommige mensen een hardnekkige kwaal
die niet op te lossen is wat ze er ook aan doen. De benzineleiding
verleggen, isoleren, elektrische pomp plaatsen, niets helpt. Het
probleem blijft en het ontstaat meestal na een lange rit waarbij
de motor behoorlijk warm is geworden.
Eenvoudige
verklaring
Na het stoppen voor een
rustpauze zal de warmte die de motor uitstraalt ook de
brandstofleiding verhitten met het gevolg dat minuscule
dampbelletjes in de benzineleiding een grote dampbel vormen en
hiermee wordt de brandstoftoevoer naar de carburateur of brandstofpomp
verhinderd. Het
resultaat, de motor wil niet meer starten. Dan nu een belangrijke
vraag, waarom bij de ene auto altijd wel dit probleem terwijl het
bij de andere auto nooit voorkomt. Het probleem van die
auto waarbij het optreedt heeft in de meeste gevallen meerdere
problemen die je niet ziet. Willen we dus van die vapour lock
afkomen, moeten we eerst die andere problemen oplossen. Wanneer we
het brandstofcircuit bekijken dan zien we de brandstofpomp met een
stukje brandstofleiding en daarna de carburateur. In dit stukje
brandstofleiding ontstaat meestal het probleem. Onder normale
omstandigheden zal de brandstofpomp een drukopbouw geven in deze
leiding. De carburateur sluit immers de toevoer af in de
vlotterkamer wanneer er voldoende brandstof aanwezig is. Door deze
drukopbouw kan er geen vapour lock ontstaan! Juist door deze
verhoogde druk komt ook het kookpunt van benzine hoger te liggen
zodat er moeilijker dampbellen in kunnen ontstaan. Het is te
vergelijken met een gesloten radiatorsysteem waarbij het kookpunt
ook hoger komt te liggen wanneer deze gesloten is.
Mogelijk
oorzaken
Deze druk moet
dus ergens weglekken. Dat kan dus de brandstofpomp zijn met een
versleten klepje, of de carburateur die niet meer zo goed afsluit.
Kunnen we dit verhelpen dan is het vapour lock probleem meestal
verleden tijd. Ook in de toevoerleiding kan vapour lock ontstaan
wanneer we rijden op vluchtige winterbenzine gedurende de zomer,
of rijden op grote hoogte, waarbij het kookpunt van benzine daalt.
Ondanks al deze mogelijke oplossingen vereist het starten met een
warme motor speciale handelingen die precies omschreven zijn in
het instructieboekje van de Traction Avant. Wanneer we ons hier
aan houden kunnen we onder de meeste omstandigheden starten. Zelfs
met een warme motor!
|

Afschermplaat brandstofpomp

Hitteschild carburateur

Klepje van de
brandstofpomp die door slijtage niet goed meer wil sluiten en
verantwoordelijk is voor drukverlies in de leiding brandstofpomp
naar de carburateur toe. Een van de mogelijke oorzaken van
Vapour-Lock |
STARTPROCEDURE
Die startprocedure is heel belangrijk en wanneer we ons daar niet
aan houden treden dezelfde verschijnselen op die vergelijkbaar
zijn met vapour lock. Hier zien we dus een benzineverzadiging in
het inlaatspruitstuk die, omdat er te weinig zuurstof in zit niet
is te ontsteken. Deze benzineverzadiging moet dan eerst
doorgepompt worden voordat er benzine komt met de juiste
verhouding benzine en zuurstof. We hebben in dit geval te maken
met het overstromen van de carburateur. Warmtestraling van de
motor naar de carburateur, uitzetten van de benzine in de
carburateur, overstromen van de carburateur en daardoor
verzadiging benzine inlaatspruitstuk.
|