Constructie
De traverse ook wel voorbrug of voortrein genoemd is een
onderdeel van de Traction Avant die als verbindingsstuk kan
worden gezien voor bijvoorbeeld de ophanging van de voorwielen,
voorvering, schokdempers, versnellingsbak, motor en ook de wielen
en de radiator horen daarbij. Het is een complete
aandrijfeenheid die met wat extra middelen praktisch zelfstandig
zou kunnen werken.
Verschillende
type traverse
Er zijn verschillende traverse uitvoeringen en vooral belangrijk
wanneer we deze willen vervangen of wanneer we onderdelen nodig
hebben. Het zijn verschillen zoals de lagering van b.v. de
triangelophanging, bevestiging van de radiator en ook
zijn er hier en daar wat wijzigingen in de constructie
doorgevoerd. In totaal zijn er voor alle bouwjaren en type
Tractions 15 verschillende uitvoeringen gemaakt. De basis is
voor alle types wel gelijk te noemen.
De traverse kan in zijn totaliteit dus separaat
aan of van het chassis worden gekoppeld met de vier draadstangen
als bevestiging.
Al deze veranderingen en aanpassingen, en nog veel meer door alle
bouwjaren heen, hadden tot doel de functionaliteit en het comfort te
verbeteren.
Waarom een
traverse toepassen?
Bij de ontwikkeling van Traction is voor deze constructie
gekozen om bij motorreparatie de traverse makkelijk van het
chassis te kunnen scheiden zodat je overal makkelijk bij kon
komen. In de praktijk is hier niet veel van terecht gekomen
omdat ook zonder verwijdering van de traverse de motor makkelijk
gerepareerd of verwijderd kon worden. Met het verwijderen van de
radiator en de sub traverse, waar de versnellingsbak aan hangt,
kom je al een heel eind. Voor grote reparatieklussen aan het
chassis kan het daarentegen handig zijn om de mogelijkheid te
hebben de complete aandrijfunit te kunnen verwijderen.
Lees ook het verhaal over Het
paard van Adré Citröen.
Traverse
uitlijnen
De traverse wordt dus als het ware op de vier
bevestigingsdraadstangen geschoven met daartussen afstandsringen
die voor de uitlijning naar het chassis toe moet zorgen. Dit kan
voor elke Traction verschillend zijn zodat daar bij demontage rekening mee moet worden gehouden. Het uitlijnen is vooral
belangrijk voor de sporing van de Traction en voor een goede
pasvorm van motorkap en grill. Controleer bij de montage van de
traverse, aan de hand van wat meetpunten, of deze recht staat t.o.v.
het chassis.
Passende sleutel
bevestiging traverse
De moeren die gebruikt zijn voor het vastzetten van de traverse
hebben geen gebruikelijke maat want die is namelijk 41,5mm om
precies te zijn. Een passende sleutel bijvoorbeeld maat 41mm is
dan ook lastig te krijgen. Een ringsleutel blijkt meestal te
dik te zijn waarbij met een steeksleutel geen slag gemaakt kan
worden en van de moer afglipt. Bij het gebruik van een dop
blijkt dat deze te ondiep is zodat je geen grip kan krijgen. Dan
maar zelf een sleutel maken zoals op bijgaande afbeelding te
zien is. Deze heeft precies de maat van 41,5mm en is diep genoeg
gemaakt. Om genoeg kracht te kunnen zetten is de handgreep 48 cm
lang gemaakt. Zo blijkt dat goed passend gereedschap een
voorwaarde is voor het sleutelen.
Onderste
draagarm slijtage
De onderste draagarm (A) is een belangrijk onderdeel aan de
traverse. Omdat bij het verend element (Silentsbloc) gevulkaniseerd
rubber (punten B) is gebruikt, kan door
veroudering en ook door vet en olie, het rubber deels oplossen.
Ook roest kan hierbij een handje
helpen waardoor het rubber los komt te zitten. De draagarm
gaat dan speling vertonen wat goed merkbaar is bij een
hobbelige weg. De draagarm maakt dan een klapperend geluid wat
zeer hinderlijk is. Het geeft ook een onrustig stuurgedrag met
een mogelijke bandenslijtage wanneer daarmee doorgereden
wordt. Het een en ander is afhankelijk van de speling die
opgetreden is. Bij doorrijden wordt deze kwaal, om dit zo te
noemen, alleen maar groter wat de veiligheid zeker niet ten
goede komt.
|

Deze traverse is
er een uit de beginjaren van de Traction. Later zijn er
verschillende aanpassingen gedaan waarbij de basis hetzelfde
is gebleven.
De traverse zoals deze in het handboek staat afgebeeld maar
dan zonder de bijbehorende onderdelen. De pijlen geven aan
waar de bevestigingsdraadstangen van het chassis doorheen
gaan.

De traverse met
alle bevestigde onderdelen, waaronder de motor en
versnellingsbak, losgekoppeld van het chassis. Om praktische
redenen is zoals reeds gezegd weinig van deze mogelijkheid
gebruik gemaakt.

Een passende
sleutel voor de traverse bevestigings- moeren. Deze moet niet
alleen smal maar ook diep genoeg zijn.

Punten B ook wel silentsblokken
genoemd willen nog wel eens loslaten in de bevestiging waardoor
het verend vermogen ook achteruit gaat. Punt A Bras of verende
draagarm.
|