Home          Overzicht                                             


 
Toevoegingen    
uit de reeks "Smering aangepast aan deze tijd"

     
Bovensmering




Dopes:

Op de vorige pagina hebben we gezien dat de multigrade-oliën in meer of mindere mate voorzien zijn van diverse toevoegingen; dopes genoemd.
We hebben dan een compleet pakket die goed voor onze motor zorgt. Willen we voordeel houden van deze oliesoort, dan moeten we wel op tijd olie verversen, de dopes kunnen onder bepaalde omstandigheden uitgewerkt raken.
Om ook voordeel te hebben van onze oude single-grade olie  (bv.SAE30) kunnen we hetzelfde doen wat al reeds gedaan is bij multi-grade olie en dopes toepassen. Een voorbeeld is TSL, (Tri Star Lube) ons welbekend. Ook hierin vinden we de dopes terug reeds genoemd bij de toevoegingen aan olie.

TSL nader bekeken en een beetje reclame:
De olie is opgebouwd uit elf werkzame bestanddelen waarvan een op koolwaterstof gebaseerde Synthetische molecuul met zeer bijzondere eigenschappen de belangrijkste is. TSL geeft een oplossing voor smering op die plaatsen waar traditionele en synthetische smeermiddelen en toevoegingen tekort schieten.

De werking van TSL:
Omdat de TSL moleculen thermisch reactief zijn, neutraliseert TSL ook zogenaamde "hot spots" welke door wrijving zijn ontstaan en herstelt zodoende de beschermlaag op metaal. Het voorkomt ook temperatuurverhoging van essentiële onderdelen zoals tuimelaars, nokkenas, klepstelen enz.






Olie in een nieuw jasje:
Wanneer we dus onze oude mono-grade olie met TSL toepassen, hebben we eigenlijk een olie die een modern jasje heeft gekregen. Hij is dan aangepast aan deze tijd met zijn specifieke eigenschappen. Het nadeel van zomer- en winterolie en het vaker verversen onder slechte rijomstandigheden blijft. Wanneer we alleen in de vakantie van onze Traction gebruik maken, verdwijnen ook de laatste problemen.

Hoogwaardige smeermiddelen:
Onder hoogwaardige smeermiddelen verstaan we de zogenaamde smeermiddelverbeteraars, zoals: Molykote, STP, WYNN"s Friction Proofing, Castrol's Liquid Tungsten, Slik 50 op teflon basis enz.
Al deze preparaten hebben een ding gemeen, ze hebben een lage wrijvingscoëfficiënt en geven een goed hechtende en beschermende laag over de metalen, waardoor onder extreem zware werkomstandigheden van de motor de kans op metaalcontact sterk verminderd. De tegenwoordige smeeroliën geven voldoende smering bij normaal gebruik en hebben geen toevoegingen nodig. Veel nieuwe motoren worden tegenwoordig van fabriekswege voorzien van een 'inlooplaag' PTFE genoemd- beter bekend als handelsnaam van Dupont: Teflon- met fijnverdeeld molybdeen. Ondanks al deze middelen zal een nieuwe of gereviseerde motor toch een bepaald inloopproces moeten volbrengen om te kunnen profiteren van een lange levensduur. Bij dat inloopproces horen ook de banden, remmen, versnellingbak, koppelingsplaten enz.

Toevoegingen:
Men kan diverse producten verkrijgen ter verbetering van allerlei motorkwalen. Enkele toevoegingen kunnen zinvol zijn, maar de meeste producten zijn overbodig omdat bij gebruik van kwaliteitsolie voldoende bescherming aanwezig is.

Bovensmering, een vergeten onderwerp:
Bovensmeerolie is een dunne smeerolie die vroeger bij de benzine werd gemengd om tijdens de inloopperiode van een nieuwe of gereviseerde motor een betere smering van de klepstelen en topzuigerveren te verkrijgen. Vroeger werd dit ook aanbevolen bij koude start van de motor in de wintermaanden.
De voorgeschreven mengverhouding varieert van 1 op 100 tot 1liter op 300 liter benzine. Bij gebruik van moderne multi-grade oliën is dit onder normale omstandigheden niet meer nodig. Wanneer we besluiten om over te gaan op bovensmering kunnen we meteen gebruik maken van een moderne volsynthetische olie en wel een motorolie die rookvrij is. Deze olie vinden we als tweetaktolie in de winkel en is goed mengbaar met benzine.

Naar boven

                   Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015