|
|
Temperatuurmeter:
Om
de temperatuur in de motor vast te stellen, gebruiken we een
temperatuurmeter. Hiermee kunnen we het verloop van de temperatuur
bepalen en of deze bepaalde waarden niet overschrijdt. De
temperatuurmeter kan mechanisch of elektrisch zijn.
Bedenk wel dat de temperatuurmeter een afwijking van 10 tot wel
30% kan hebben. Controleer de temperatuurmeter eerst met een
geijkte temperatuur meter voordat je hem gebruikt.
|
De
koeling:
Zoals
men weet produceert de Ottomotor warmte die vrijkomt tijdens de
werking. Deze warmte kunnen we deels gebruiken, denk hierbij aan
de smering of verwarming. Toch
blijft er een restwarmte over die we graag kwijt willen en dat kan
maar op een manier door middel van een warmtewisselaar of door
koelribben zoals bij een 2CV. Deze warmtewisselaar ook wel
radiator genoemd, zorgt er voor dat het teveel aan warmte wordt
afgevoerd. Hierbij stuiten we op een aantal problemen, hoe houden
we de temperatuur in de motor constant als door rijwind en
buitentemperatuur en de belasting van de motor de warmteafvoer
verandert.
|
Wanneer
men besluit om een thermostaat te plaatsen, moet men de volgende punten in acht nemen:
- Plaats
de thermostaat zo dicht mogelijk bij de waterpomp.
- Het
expansievaatje aan de afvoer onder de aftapkraan aansluiten.
- Koelvloeistof
in de radiator vullen tot onder de dop en deze goed dicht
draaien.
- Zorg
voor het juiste niveau in het expansievaatje.
|
|
Temperatuur
regelmogelijkheden:
|
De
rolhoes
Scherm voor de grill
Vaste afscherming
Thermostaat
|
|
De
rolhoes:
Met
de rolhoes kunnen we door deze van binnen uit te bedienen het
koelend oppervlak bepalen van de radiator en tevens het koelend
vermogen. Bij elke omstandigheid zoals lage- of hoge
buitentemperaturen, of het zwaarder belasten van de motor, er is
altijd wel een stand van de rolhoes te vinden die het gewenste
resultaat geeft. Ideaal zou men zeggen, maar er zitten ook een
paar nadelen aan dit systeem. Men is altijd bezig om de rolhoes te
bedienen. Ten tweede wil de rolhoes nog eens blijven hangen bij
veel rijwind, men moet dan terug in snelheid om de druk op de
rolhoes te verminderen.
|
|
|
Plaatsing
thermostaat:
De
thermostaat is in de bovenste waterslang zo dicht mogelijk bij de
waterpomp geplaatst, daarvoor zit een temperatuursensor van de
temperatuurmeter. Hierdoor verkrijgt men de beste werking. Vergeet
niet om in de thermostaat een gaatje te boren van 3 millimeter in
het vaste deel als dit niet aanwezig is.
Dit gaatje zorgt ervoor dat het warme water makkelijk naar
de thermostaat kan vloeien en tevens zorgt het ervoor dat het
dient als ontluchting tijdens het vullen van de radiator met
koelvloeistof. Bij het plaatsen van de thermostaat moet het gaatje
wel aan de bovenzijde zitten.
|
|
Thermostaat
met expansievaatje:
Het
probleem van te heet worden van de motor komt dus doordat de
thermostaat te hoog zit. Bij de meeste auto’s zit hij lager
zodat er altijd een vloeistofkolom boven staat. De thermostaat
voelt dan ook de warmte van de motor zodat hij zijn werking kan
doen. Om de verloren hoeveelheid koelwater tijdens het rijden
terug te krijgen, passen we een reservoir toe die dat opvangt. Bij
afkoeling komt deze hoeveelheid weer terug in het koelsysteem. De
bovenste waterslang blijft nu dus wel gevuld en de koelproblemen
horen tot het verleden. Verder voordeel, het koelen gebeurt
automatisch!
|
|
|