Home          Overzicht                                          


 
Belangrijke taken van smeerolie   
uit de reeks "Smering aangepast aan deze tijd"


           Smeren - Koelen - Afdichten:


Smeren:

Wanneer twee metalen op elkaar gedrukt worden en onderling worden verschoven, dan ontstaat droge wrijving met als gevolg warmte, invreten en vastlassen. Om het metalisch contact te verbreken wordt een dun laagje olie aangebracht tussen de metalen. Wanneer de speling tussen deze metalen te gering is kunnen de toppen van het metaal elkaar raken ondanks de oliefilm, we spreken dan van grenssmering. Dit kan bij een nieuwe motor het geval zijn wanneer hij nog moet inlopen. ook bij hoge belasting en lage snelheid van de motor is de kans op grenssmering groot. Wanneer de metaaloppervlakken elkaar niet meer raken door tussenkomst van olie, dan spreken we van een volledige vloeistofsmering.



Koelen:

Om de warmte ontstaan door de wrijving in de olie af te voeren, is oliecirculatie noodzakelijk. Door toepassing van een oliepomp kunnen we zorgen dat de olie die plaatsen bereikt die gesmeerd en gekoeld moeten worden. Nadat de olie zijn werk gedaan heeft vloeit hij weer terug in het carter die weer gekoeld wordt door de rijwind.



Afdichten:

Tijdens de compressieslag hebben de zuigerveren de taak om voor een gasdichte afsluiting zorg te dragen. Bij het heen en weer gaan van de zuiger, zullen de zuigerveren na-ijlen. De olie die eerst onder de veer aanwezig was kan nu ook boven de zuigerveren komen. Bij de compressieslag plant zich de compressiedruk door de olie voort tot achter de zuigerveren en drukt deze steeds vaster tegen de zuigerwand. De compressiedruk wordt eigenlijk hydraulisch overgebracht op de zuigerveren en zorgt daardoor voor een gasdichte afdichting.

 

Naar boven

                      Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015