Home










Stuurinrichting problemen  
Stuurgedrag 


Groot stuurwiel
Het sturen in een Traction Avant gaat niet bepaald zonder enige krachtinspanning. Dat komt grotendeels door het type band wat gebruikt wordt en de bandenspanning. Deze bandenspanning was vroeger (voorschriften) vrij laag omdat de band ook bij moest dragen aan het veercomfort van de auto. Vooral bij langzaam rijden of bij het maken van een bocht ondervindt je veel weerstand en moet er behoorlijk veel kracht gebruikt worden om het stuur te verdraaien. Een voorbeeld hiervoor is het inparkeren, waarbij je bijna een sportprestatie moet leveren. Om al deze redenen heeft Citroën om praktische redenen voor een groot stuurwiel gekozen. Er was immers nog geen stuurbekrachtiging in die tijd!

 Traction Avant met standaard een groot stuurwiel.
Stuurinrichting                Het sturen in een Traction Avant        
 

  

Lichter sturen
Nu we gebruik kunnen maken van moderne autowegen is het niet meer direct nodig om met een lagere bandenspanning te rijden en is het zelfs een voordeel de bandenspanning iets te verhogen volgens de hedendaagse normen. Lees het verhaal over "
banden" voor de bandenspanning Traction. De banden hoeven nu niet meer bij te dragen voor een beter rijcomfort zoals vroeger noodzakelijk was door de slechtere wegen. Het sturen is dan nu ook in positieve zin verbeterd
en gaat een stuk makkelijke zonder al te veel krachtinspanning. Het inparkeren en het rijden gaat beter door de mindere rolweerstand wat het benzineverbruik, mits we een rustige rijstijl aanhouden, zeker ten goede komt.


Stuurhuis waarbij je de stuuraandrijfas en carrosserie goed af moet dichten om inwateren te voorkomen. Aan het uiteinde van het stuurhuis heb je de mogelijkheid om de stuuruitslag af te stellen. 
Wanneer sturen?
Stuur alleen wanneer de Traction in beweging is gezet. Het voorkomt slijtage en dus speling op sommige onderdelen van de de stuurinrichting. Bovendien stuurt het ook lichter.

Stuurbekrachtiging
De Traction Avant kan tegenwoordig ook met stuurbekrachtiging worden uitgevoerd. Veel winst zal deze bekrachtiging niet geven in verhouding tot de iets verhoogde bandenspanning waar we eventueel voor gekozen hebben. Maar zoals met alles zijn er voor het gebruik van stuurbekrachtiging liefhebbers net zoals de keuze voor het nemen van schijfremmen enz..

                       Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 20-08-2016