Home                    Verhalen over techniek
 


    
Startproblemen? 
Zie ook "startproblemen na lange stilstand"


Doet hij het wel of doet hij het niet. Het lijkt wel een quiz zoals zo vaak op TV te zien is geweest. We hebben het over startproblemen. Sommige mensen kennen machines, auto’s enz menselijke eigenschappen toe (Antropomorfisme), waardoor er verwacht wordt dat bij het toespreken de motor meteen aan zal springen. Toe dan, toe dan, nog een keer proberen te starten, want zo denkt men, nu moet hij toch aanslaan. Wanneer uiteindelijk wat gereutel uit het vooronder komt, wordt deze stelling alleen maar bevestigd en zal men doorgaan, meestal tot het bittere eind. De accu heeft inmiddels het loodje gelegd en is dan meestal overleden of bijna overleden wanneer het een nieuwe betreft. Dit verhaal is niet verzonnen en ik denk dat veel mensen een vorm van herkenning hierin zien zonder dat ze beseffen dat wanneer een motor na 4 keer starten niet wil aanslaan er toch iets aan de hand moet zijn. Hetzelfde vond plaats in de tweede wereldoorlog toen Engelse bommenwerpers gehavend en aangeslagen terug vlogen naar Engeland. Door motoruitval kon niet voldoende hoogte worden gehouden en bij het bereiken van de kust werd de machine toegesproken hoogte te winnen om over de krijtrotsen te vliegen. Deze vloog dan ook te pletter tegen de rotsen. Met verstandelijke vermogens had men kunnen weten dat dit niet mogelijk was, maar omdat men menselijke eigenschappen aan de machine toekende dacht men dat het moest lukken wanneer men deze toesprak. We hoeven gelukkig niet te vliegen met onze Traction Avant, anders was dit misschien ook gebeurd.
Terugkomend op startproblemen. Iedereen heeft wel eens startproblemen en de bedoeling is deze zo spoedig mogelijk op te lossen. Er komt dan een vorm van logica bij kijken om deze op te lossen,hetgeen niet iedereen in huis heeft. Dat is niet erg, want het is mijn bedoeling hier wat duidelijkheid in te brengen. Kant en klare oplossingen zijn onmogelijk omdat een probleem niet altijd op zich zelf staat.
We beginnen een indeling te maken:

Spanning-  / Ontstekingscircuit  en  Brandstofcircuit. 

   
      Het spanningcircuit kunnen we weer verdelen in :     

  1.  Accu, startmotor en bekabeling

    En het ontstekingscircuit in:

  2. Bobine, verdeler, contactpuntjes, bougie, bougiekabels en condensator

    
  Het brandstofsysteem:

  1. Brandstof, brandstoftank, leidingen, filters, brandstofpomp en carburateur

Kort samengevat:

  • Brandstof en geen vonk = Ontsteking

  • Vonk en geen brandstof = Brandstof

De keuze:
Dit is een redelijke verdeling waarbij bij problemen gekozen moet worden tussen spanning/ontsteking en het brandstofcircuit. Dit lossen we op door eerst te kijken of er een vonk of brandstof aanwezig is. Is er een vonk bij de bougie, dan wordt het een brandstofprobleem. Andersom wanneer er geen vonk aanwezig is wordt het automatisch de ontsteking.

Meerdere problemen:

Het lijkt simpel, maar door gebruik van diverse onderdelen in het spanningscircuit en brandstofsysteem, kan een probleem vrij complex zijn om op te lossen. Wanneer er dus een keuze is gemaakt tussen een van beide systemen en men weet dit praktisch zeker, kan men verder gaan.
We nemen aan dat het spanningsysteem problemen heeft, maar we weten niet wie de boosdoener is.
Om meteen maar met de deur in huis te vallen, de meeste problemen komen door slecht onderhoud en verwaarlozing waardoor we gemakkelijk te maken krijgen met meerdere problemen gelijktijdig.
Hier volgt een opsomming van veel voorkomende fouten of problemen:
  • Slechte contactpuntjes, dus ingebrand en contactpuntjes die niet meer open willen gaan. Het fiber nokje is afgesleten door onvoldoende smering.

  • Slechte condensator of aansluiting.

  • Bougies die aan vervanging toe zijn of een verkeerde afstelling hebben. Er kunnen ook problemen komen door een verkeerde warmtegraad voor een bougie te kiezen.

  • Rotorkap gebarsten of versleten. De rotorkap kan ook wel eens loszitten doordat de clips niet goed sluiten.

  • Verkeerde afstelling van de ontsteking. Het niet op tijd staan.

  • Een veel voorkomend probleem zijn de bougiekabels die door veroudering en uitdroging gaan lekken waardoor spanningsverlies optreed.

  • Bobine met inwendige overslag. Komt voor wanneer hij zijn vonk niet kwijt kan. Onderbroken bougiekabels enz.

  • Startmotor maakt te weinig toeren. De isolatie van wikkelingen is soms gedeeltelijk vergaan waardoor kortsluiting ontstaat. Collector van het anker ingebrand. Smering onvoldoende. Startmotor trekt te veel stroom waardoor de accuspanning te veel daalt en er dus te weinig spanning overblijft voor de ontsteking.

  • Spanningsverlies in de bekabeling zoals een slechte massaverbinding.

  • Slechte accu.

Brandstof problemen:
  • Lekkage brandstoftank. Kunnen we gemakkelijk vinden. Aanzuigleiding verstopt, de motor loopt dan eventjes
     maar stopt daarna meteen. Verbinding leiding en brandstoftank, aanzuiging valse lucht.
     Vervuilde brandstof kan voor veel problemen zorgen.

  • Brandstofpomp. Klepjes sluiten niet goed meer of membraam gescheurd. Veel vuil in de brandstofpomp. Schroeven die los zitten, ook bij nieuwe pompen. Vapour-Lock bij onvoldoende afscherming. Onvoldoende drukopbouw.

  •  Carburateur, een van de grootste boosdoeners die voor veel problemen kan zorgen omdat het een vrij complex apparaat is. Instellingen en afstellingen mag men veranderen wanneer men voldoende kennis in huis heeft. Van de sproeierbezetting moet men echt afblijven die zijn met de grootste zorg gekozen door de fabriek. De vlotter wil nog wel eens blijven hangen zodat de carburateur overstroomt. Ook vuil en water kan zich makkelijk in deze ruimte verzamelen ondanks de filters die in het brandstofcircuit zitten.

Zelf fouten inbouwen:
Dit is dan een kleine opsomming van problemen die zich voor kunnen doen maar er zijn natuurlijk ook combinaties te maken zoals een slechte accu met slechte startmotor of de ontsteking staat verkeerd met slechte bougie of een condensator die het niet meer doet.
En dan het brandstofsysteem kan evenzoveel voor problemen zorgen. Een verder probleem is de mens zelf. Nu vraag u zich af wat heb ik daarmee te maken. Zal ik vertellen. Door het zoeken en uit elkaar halen van onderdelen en het weer in elkaar zetten ervan kan heel gemakkelijk een extra fout ontstaan die men niet waarneemt en dus over het hoofd gezien worden. Vooral complexe onderdelen zoals een carburateur kunnen vaak dingen vergeten worden of hij word verkeerd in elkaar gezet zodat extra problemen ontstaan die het fout zoeken alleen maar bemoeilijken. Er worden ongemerkt fouten erbij gemaakt en het einde is dan zoek. Zelf heb ik mij in het verleden ook schuldig gemaakt aan het ongemerkt fouten inbouwen. Belangrijk is dat we hiervan leren. Ook als men intensief bezig is met foutopsporing kan men blind zijn voor de waarnemingen op dat moment. Ga dan eerst even koffie drinken of iets dergelijks om tot andere gedachten te komen. De problemen kunnen zeer hardnekkig zijn en de oplossing niet te vinden. Laat de moed nu niet zakken, we gaan gewoon verder met ons verhaal.
Jarenlange ervaring:
Het slechte starten van een automotor is natuurlijk niet alleen afhankelijk van het spanning/ontstekingscircuit of brandstofsysteem in orde hebben. Kleppenafstelling hoort hier ook bij en wat dacht je van zuigerveren en compressie.
Al met al geen eenvoudige zaak. Een automonteur heeft niet voor niets jarenlange studie achter de rug om nog maar niet te spreken van de jarenlange ervaring die hij nog moet opbouwen na zijn studie. Verder kan hij gebruik maken van diverse faciliteiten zoals testkasten gereedschappen brug enz. wat wij natuurlijk niet bezitten. Wij moeten het doen met eenvoudige hulpmiddelen zoals een multimetertje of een lampje aan een draadje. Dat maakt het voor ons niet eenvoudiger. We hebben wel een Traction club en dat is met al zijn kennis niet mis.
Hebben we nu de startproblemen opgelost? Ja en nee is dan mijn antwoord maar samen komen we hier natuurlijk wel uit want wat ons verbind is de Traction  Avant en dat wil toch heel wat zeggen.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 08-07-2016