Van
6 naar 12 Volt ?
Voor
het verkrijgen van een betere verlichting moeten we wat
aanpassingen doen. De oude 6 Volt installatie heeft te veel
nadelen om daar iets goeds van te maken. Een nieuwe 6 volt wisselstroomdynamo
zou wat kunnen helpen maar als we deze stap durven wagen, kunnen
we beter meteen over gaan naar 12 Volt. Het spanningsverlies in de
bekabeling is dan ook de helft en dat heeft toch wel invloed op de
verlichting. Verder zijn de startproblemen ook verdwenen en de
ontsteking heeft dan een verjongingskuur ondergaan.
Zeg niet nu ga ik meteen over naar 12 Volt want er zit toch
nog aardig wat voorbereiding en werk in.
|
Startmotor
/ startrelais oude situatie:
Als
eerste zien we de startmotor in de oude situatie waarbij de
bediening duidelijk zichtbaar is.
Deze mechanische/elektrische bediening laat nogal te wensen over.
Bij veelvuldig en onvakkundig gebruik treedt nogal wat slijtage op
met kwalijke gevolgen vandien.
Hiermee bedoel ik dus, wanneer de start-trekkabel langzaam bediend
wordt, er vonken optreden die inbranden van de contacten tot
gevolg hebben. |
Veranderingen
die nodig zijn !
>
Startmotor / Startrelais
> Dynamo / Spanningsregelaar
> Ruitenwissermotor
> Ontsteking / Bobine
> Benzinemeter / Tankvlotter
> Richtingaanwijzer
> Claxon
> Verlichting
> Accu
Veranderingen /
toevoegingen
> Startmotor ID-19
> Startrelais
> Trekschakelaar
|

Startmotor
/ Startrelais Oude situatie. |
|
|
Startmotor
Nieuwe situatie.
Om
de startcondities te verbeteren moeten we verschillende onderdelen
veranderen.
De startmotor is geen probleem, hij is zelfs iets dunner en
gemakkelijker te plaatsen bij een Traction BL waarbij je normaal
de motor iets moest kantelen.
De trekschakelaar wordt in het verlengde van de starttrekkabel
geplaatst en het startrelais vindt een plaats, daar waarbij de
kabels zo kort mogelijk kunnen zijn.
We kunnen dan wat dunnere stroomkabels toepassen dan gebruikelijk. |
 |
Startrelais
Nieuwe situatie.
Hier
zien we de nieuwe situatie met een standaard startrelais die wat
model betreft ook anders kan zijn.
De constructie van de trekschakelaar verdient wat extra aandacht.
De schakelaar zelf heeft een veer die er voor zorgt dat wanneer er
aan de schakelaar getrokken wordt deze niet stukgetrokken kan
worden.
Het in ruststand terugkeren van de schakelaar ontbreekt.
Je moet dus een extra veer plaatsen op de trekkabel zodat de
trekknop op het dashboard weer in de oude stand terug komt wanneer
men hem loslaat.
|
 |
|
Naar
boven |