Startmotor
een vaak vergeten onderdeel !
De startmotor is vaak een vergeten onderdeel als het op onderhoud
aankomt en dat komt ook omdat hij zelden stuk gaat. Zolang er nog
gestart kan worden is er niets aan de hand. Ook als het starten na
verloop van tijd wat moeizamer gaat, wordt niet direct aan
de startmotor gedacht. Meestal krijgt de accu de schuld want die
is bijvoorbeeld niet zo jong meer of heeft te weinig lading door
het lange stilstaan. Wat we vergeten is de startmotor. Het kan
geen kwaad deze bij een jaarlijkse onderhoudsbeurt eens na te
kijken. Het verwijderen van een startmotor kan alleen bij een 11BL wat
lastiger zijn omdat daar net iets te weinig ruimte is. Hiervoor moet de
motor iets gekanteld worden met behulp van een motorkraan. Een
lastige klus maar het gaat maar om millimeters.
|
|
Het uitnemen van de
startmotor
|
Voor de 12 Volt installaties is het eenvoudiger om de startmotor te
verwijderen want die is wat dunner. Stroomkabel losmaken en de
centrale bevestigingsbout en de startmotor kun je er dan zo
uitschuiven. Er zijn gevallen dat het niet zo eenvoudig gaat omdat
de vatting van de startmotor, welke in het huis van de versnellingsbak
is geschoven, gecorodeerd is.
We hebben te
maken met twee verschillende materialen, de startmotor van ijzer en
de vatting van de versnellingsbak van alluminium, dit werkt
elektrolise (corrosie) in de hand. Door
het inspuiten met kruipolie en wat tikken met een houten hamer wil
deze nog wel eens loskomen. Geduld is hier zeker van belang omdat
anders gemakkelijk de alluminium versnellingsbakbehuizing kan
scheuren.
|

Aan de binnenzijde 4
bouten lossen om meer beweeggelijkheid van de motor te
verkrijgen.
(alleen voor de 11BL nodig)
|

Overlooppijpje naar
links buigen en de stroomkabel losmaken (accu eerst losmaken).
De stroomkabel kan ook op het oude mechanische startrelais
zitten. Starter-trekkabel losmaken.
|

De centrale
bevestigingsbout van de startmotor losdraaien.
|

De motorsteun iets
omhoog tillen nadat eerst de uitlaat en de onderste uitlaatstrip
losgemaakt zijn. (bevestigingsstrip uitlaat naar de
versnellingsbak,
is alleen voor de 11BL nodig)
|
Als
we eenmaal de startmotor hebben verwijderd kan het onderhoud
beginnen. Omdat een startmotor lagers heeft moeten die eerst
gesmeerd worden alsook de schuivende delen. Een controle van de
koolborstels kan ook geen kwaad en we kijken of deze nog lang genoeg
zijn. Ook de colector moet niet al te veel ingesleten zijn. Met een
fijn schuurpapiertje kan die wat opgezuiverd worden. Wanneer er
duidelijke groeven aanwezig zijn zal met een draaibank de collector
moeten worden afgedraaid. Dit kun je beter door een specialist laten
uitvoeren want die kan meteen beoordelen of dat nog mogelijk is. De
oorspronkelijke diameter van de collector is (6 Volt) 45 mm en
hiervan mag maximaal 2 mm afgedraaid worden. Hierna de
tussenlamellen met een zaagblaadje van dezelfde breedte schoonmaken.
Met perslucht kan het geheel worden schoongeblazen. Als dat alles
gebeurd is kunnen we de bedrading controleren en of de isolatie nog
goed is. Wanneer je de startmotor jaarlijks even nakijkt zul je niet
gauw worden verrast door storingen of slecht starten.
|
|
Onderhoud
startmotor: |
|
|
1
- Diverse punten smeren met vet of een druppeltje olie.
2 - Het inwendige gedeelte schoonblazen met perslucht.
3 - Controle van de koolborstels en collector.
4 - Controle van de elektrische wikkelingen op isolatie en
aansluitingen.
5 - Startrelais (6 Volt installatie) controleren op inbranden indien
gemonteerd op startmotor. Eventueel vervangen, of elektrisch
startrelais plaatsen met bijpassende trekschakelaar.
|
|
|
|
|
|

Is al dit werk je
teveel of heb je weinig tijd, smeer dan op z'n minst de startmotor
eens per jaar! |
|
|
Bij
het terugplaatsen van de startmotor:
De vatting waarin de startmotor wordt geschoven licht invetten ter
voorkoming van corrosie
Controle van de stroomkabel op losse draadjes van de kabelschoen.
Opmerking:
Voor de 6 Volt installatie zijn verschillende type startmotoren in
de handel. Zo zijn er startmotoren waarvan de veldwikkelingen van
alluminium en soms ook van koper zijn.
Ook het aantal veldspoelen kan verschillen. Zo zijn er
startmotoren met 2 (Paris-Rhône), maar er zijn er ook met 4 veldspoelen
(Ducellier). De laatste met natuurlijk meer vermogen en dat is zeker
aan te raden wanneer de startomstandigheden wat minder gunstig zijn.
Voor informatie en handelingen zie ook het handboek Traction Avant
handeling nr. 145.
|
|
Naar
boven
|