Stabiliseren |
Voorkom
teleurstellingen, voor dat je aan een Traction Avant begint is het
misschien interessant om wat gegevens en mogelijkheden van
stalling enz. op een rijtje te zetten. De korte verhalen "Restaureren
of Opknappen"
en
"Stabiliseren" kunnen je daarbij misschien helpen. |
|
|
Eerst
Stabiliseren en dan opknappen ?!
Het
kan soms lang duren voordat je je droomauto hebt gevonden, maar
uiteindelijk vindt je er het lang gezochte exemplaar in een schuur
onder het stof. Een eerste inspectie volgt en naarmate je verder
komt denk je dat valt reuze mee deze wil ik wel hebben. Wat roest
hier en daar maar dat kan geen kwaad en in een deur onderin wat
blaasjes. Wat kleine deukjes, maar dan heb je het wel gehad. Het
geheel ziet er dan ook verder hard uit zoals dat in vaktermen
heet. Wat overblijft is een motortest en natuurlijk de
aanschafprijs wat op dit moment nog niet zo belangrijk is. Met wat
moeite en met hulp van de eigenaar de motor aan de praat gekregen.
Ook dit is een meevaller en het is geen alledaags gegeven dat en
carrosserie en motor toch wel in goede staat verkeren na lange
stilstand. De koop is meestal in zo’n geval snel gesloten. We
zijn in de wolken met onze nieuwe aanwinst en willen dan ook zo
snel mogelijk aan de slag om hem op te knappen. Nog in een roes
verkerend wordt deze aanwinst bij familie en omgeving getoond.
Uiteindelijk is het dan zo ver, opknappen maar.
|

Zo wordt hij meestal
gevonden, of in een schuurtje onder het stof.
|
Waar
beginnen?
Maar waar moeten
wij beginnen? Bij verdere inspectie blijkt er iets meer roest
aanwezig te zijn dan dat we op het eerste gezicht gezien hadden en
onder de vloerbedekking is spontaan een gat ontstaan bij het
verwijderen van wat roest. Ook de motor blijkt wat problemen te
hebben. Zo worden we opgescheept of geconfronteerd, hoe je het ook
noemen wilt, met een waslijst van problemen. Sommige zijn
gemakkelijk te herstellen, maar ander vragen toch om wat meer
aandacht en tijd. Ja en wat nu. Wat eerst zo mooi en zo bijzonder
was blijkt nu minder mooi en veel problemen te geven. Een illusie
minder of is het teleurstelling. Misschien wel een miskoop. Het is
een verhaal wat werkelijkheid had kunnen zijn, misschien anders
beleeft, maar het komt voor.
|
Stabiliseren
Het
doel van deze hele operatie is dat we een auto verkrijgen met een
grotere opknaptijd. Tijd wat we meestal niet in overvloed hebben en
zeg nou zelf, wat is te verkiezen een auto die jaren uit elkaar ligt
of een auto waarmee nog gereden kan worden en waarbij we zelf kunnen
bepalen wanneer iets opgeknapt dient te worden.
Het uit elkaar halen, of reviseren van een complete auto is voor de
meeste mensen niet weggelegd en vaak onmogelijk . Door de auto een
eenvoudige voorbehandeling te geven in constructie en uiterlijk
winnen we tijd. Nu kunnen we deel voor deel onder handen nemen in
een tijd die ons het beste uitkomt. Voordeel van deze methode is dat
we geen tijdsdruk meer hebben. We kunnen gewoon met de auto blijven
rijden.
De meeste mensen zullen na deze werkwijze langer van hun auto kunnen
en blijven genieten als diegene die jaren en jaren de auto aan het
reviseren is zonder dat er een eind in zicht komt.
|

Waarschijnlijk wordt
deze Traction Avant nooit meer afgemaakt en dat is jammer.
|
Gebed
zonder einde!
Maar al te vaak wordt er aan een project begonnen en niet gekeken of
het binnen een redelijke tijd af te ronden is. We missen
bijvoorbeeld nog een onderdeel waarna gezocht moet worden of we zijn
afhankelijk van die monteur die nog iets voor ons moet maken. Veel
dingen die het geheel kunnen vertragen. Na verloop van tijd is de
aardigheid van het opknappen eraf en blijft het project liggen. De
aandacht verslapt en het
enthousiasme kunnen
we niet meer opbrengen. In de meeste gevallen is dit einde verhaal
en we zien het project vaak onafgebouwd als een soort bouwpakket
doorverkocht worden aan een volgende liefhebber. En dat is jammer,
vandaar eerst stabiliseren en dan pas opknappen. We kunnen zelf
kiezen welke werkwijze de voorkeur heeft.
|
Zo
is het begonnen
Mijn zoon
is vroeger zo begonnen met een Citroën Hy en dat was min of meer
noodzaak omdat de ruimte om hem te restaureren ontbrak. Alles
moest op de straat gebeuren. Er volgde ook nog een Citroën ID19 uit 1967 met dezelfde
mogelijkheden. Ook deze rijdt nog steeds. Het voordeel van deze
auto is dat de losse delen aan de auto makkelijk om te wisselen
zijn. De eend 2CV waarmee hij is begonnen heeft hij wel helemaal
uit elkaar gehad en gerestaureerd in de garage voor het huis. Toen
bestond mijn Trachtion Avant nog uit fantasiebeelden en wat
foldermateriaal. Later aangestoken door het Citroën virus werd mijn droomauto gevonden in een caravanstalling, moederziel
alleen tussen de caravans. De stallingseigenaar zag meer brood in
caravans dan in oude auto’s en die waren dan ook allemaal
verdwenen op deze Traction na. Die stond natuurlijk op mij te
wachten. De restauratie is op deze site terug te vinden. Nu er
niets meer te restaureren valt is er een leegte gevallen.
Natuurlijk vraagt de Traction regelmatig aandacht maar dat is niet
genoeg. Daarom maar weer opnieuw begonnen met het zoeken naar een
restauratie object en ook gevonden in de vorm van een Citroën Break Familiale uit 1969.
Deze heb ik inmiddels gestabiliseerd !!!
|

Deze Traction Avant
hebben ze behoorlijk gestabiliseerd! Hij rijdt nog steeds.
|
|
|
Verhalen over de Traction uit
een reeks van verhalen, geschreven door
Ben E Kulsdom. |
|