Home                 Carrosserie overzicht     


 
Spatbord repareren, schoonmaken en spuiten


De bekende zwakke plek van het spatbord, hier met veel plamuur gecamoufleerd, die na verwijdering het gat laat zien. Hiervoor zijn inzetstukken verkrijgbaar om dit te repareren. Wanneer rondom het gat nog voldoende materiaal aanwezig is kan ook volstaan worden om er een stukje plaatwerk in te lassen. De vorm van het spatbord blijft dan bewaard. Roest is bij de Traction een normaal verschijnsel, maar wat opvalt is de samenstelling van het ijzer wat gebruikt is. Door veel koolstof toe te passen wordt het materiaal enigszins verduurzaamd en dat zien we aan de vliegroest die overal aanwezig is.
Doorroesten gebeurt dan ook op die plaatsen die langdurig nat blijven of waarin water kan blijven staan zoals de bodemplaat of kofferbak. Ook bij deze koplampbevestiging/ondersteuning zien we alleen maar vliegroest ofwel oppervlakkige roest. Vooral achter deze ornamenten van Robri vinden we meestal gaten. Na reparatie kan worden begonnen met de nodige verflagen. Hier zien we de basislaag die het metaal dampdicht afschermt om vochtintrekking in het metaal tegen te gaan. Meestal wordt hiervoor een 2 componenten product gebruikt.
De nodige spuitplamuurlagen zorgen voor een grote laagdikte die vooral nodig is wanneer we het geheel strak willen schuren. Wanneer dat nog niet genoeg is kan een sneldrogende finishingplamuur van Motip gebruikt worden. Deze Cellulose plamuur werkt zelfs de kleinste oneffenheid weg. Voor de binnenzijde van het spatbord zijn al deze bewerkingen niet nodig en kan direct een afwerklak toegepast worden met daarop de antisteenslag coatings.
Het schuren en strak maken van het spatbord is best wel veel werk. Soms wanneer per ongeluk door de lagen heen is geschuurd, moet de basislak weer worden aangebracht. Schuren met verschillende gereedschappen of hulpstukken is noodzakelijk om een strak geheel te verkrijgen. Belangrijk is het ook om deze basislakken en plamuurlagen de gelegen te geven om uit te harden. Hiervoor moeten we zeker 2 tot 3 weken uittrekken en nogmaals controleren of alles glad en strak genoeg is. Wanneer het weer het toelaat kunnen we zelfs buiten spuiten. Voorwaarde is een niet te lage temperatuur zo ongeveer vanaf 15 graden Celsius, liefst s morgensvroeg met zo weinig mogelijk wind en stof in de lucht.
Plaatselijke beschadigingen bijwerken, alles goed afplakken en afdekken, omdat spuitstof verwijderen onnodig veel werk met zich mee brengt. Een zelfgemaakte standaard is handig voor het spuiten van diverse onderdelen.

Naar boven

                       Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015