De bekende zwakke plek van het spatbord, hier met veel plamuur
gecamoufleerd, die na verwijdering het gat laat zien. Hiervoor
zijn inzetstukken verkrijgbaar om dit te repareren.
Wanneer rondom het gat nog voldoende materiaal aanwezig is kan ook
volstaan worden om er een stukje plaatwerk in te lassen. De vorm
van het spatbord blijft dan bewaard.
Roest is bij de Traction een normaal verschijnsel, maar wat opvalt is de
samenstelling van het ijzer wat gebruikt is. Door veel koolstof
toe te passen wordt het materiaal enigszins verduurzaamd en dat
zien we aan de vliegroest die overal aanwezig is.
Doorroesten gebeurt dan ook op die plaatsen die langdurig nat blijven of
waarin water kan blijven staan zoals de bodemplaat of kofferbak.
Ook bij deze koplampbevestiging/ondersteuning zien we alleen maar
vliegroest ofwel oppervlakkige roest.
Vooral achter deze ornamenten van Robri vinden we meestal gaten.
Na reparatie kan worden begonnen met de nodige verflagen. Hier zien we de
basislaag die het metaal dampdicht afschermt om vochtintrekking in
het metaal tegen te gaan. Meestal wordt hiervoor een 2 componenten
product gebruikt.
De nodige spuitplamuurlagen zorgen voor een grote laagdikte die vooral
nodig is wanneer we het geheel strak willen schuren.
Wanneer dat nog niet genoeg is kan een sneldrogende finishingplamuur van
Motip gebruikt worden. Deze Cellulose plamuur werkt zelfs de
kleinste oneffenheid weg.
Voor de binnenzijde van het spatbord zijn al deze bewerkingen niet nodig
en kan direct een afwerklak toegepast worden met daarop de
antisteenslag coatings.
Het schuren en strak maken van het spatbord is best wel veel werk. Soms
wanneer per ongeluk door de lagen heen is geschuurd, moet de
basislak weer worden aangebracht.
Schuren met verschillende gereedschappen of hulpstukken is noodzakelijk
om een strak geheel te verkrijgen. Belangrijk is het ook om deze
basislakken en plamuurlagen de gelegen te geven om uit te harden.
Hiervoor moeten we zeker 2 tot 3 weken uittrekken en nogmaals
controleren of alles glad en strak genoeg is.
Wanneer het weer het toelaat kunnen we zelfs buiten spuiten. Voorwaarde
is een niet te lage temperatuur zo ongeveer vanaf 15 graden
Celsius, liefst ‘s morgensvroeg met zo weinig mogelijk wind en
stof in de lucht.
Plaatselijke beschadigingen bijwerken, alles goed afplakken en afdekken,
omdat spuitstof verwijderen onnodig veel werk met zich mee brengt.
Een zelfgemaakte standaard is handig voor het spuiten van diverse
onderdelen.