Spanningregelaar 6 Volt met daarbovenop een relais voor de bermlampen.
Dit relais werd bediend met een schakelaar op het dashboard.
|
Nieuwe spanningsregelaar voor 12 Volt gebruik en ook toegepast bij de
Citroën HY. Deze kunnen we dus ook voor een Traction gebruiken,
alleen valt er weinig te regelen of in te stellen, omdat de
elektronica met kunsthars zit ingegoten. |
Bij een test konden we nog 30 Ampere meten die geleverd werd door de
dynamo. De maximale laadstroom, die deze dynamo kon leveren was 40
Ampere. De spanningsregelaar was dus voor deze dynamo niet ideaal
ingesteld maar 30 Ampere is ruimschoots voldoende voor de Traction
Avant.
|
Opmerking:
Mechanische spanningsregelaars hebben verschillende nadelen. Bij
geen gebruik van verlichting enz. kan de spanning te hoog oplopen,
terwijl onder belaste toestand de laadspanning voor de accu te
laag blijft. In het eerste geval kan de accu gaan koken wat
waterverlies tot gevolg heeft en op lange termijn schadelijk is
voor de accu. In het tweede geval wordt de accu onvoldoende
geladen, dat heeft dan weer sulfateren van de accu tot gevolg.
Je ziet dus dat zo'n mechanische spanningsregelaar nooit goed zijn
werk doet. Het is dan ook een compromis tussen twee uitersten.
Elektronica biedt uitkomst en het is zeker het overwegen waard om
hiervoor te kiezen.
Niet alleen een betere regeling, maar de accu gaat ook wat langer
mee en wie wil dat niet!
Zo,n elektronische spanningsregelaar kan alleen toegepast worden
wanneer we ook kiezen voor een
wisselstroomdynamo. Verder voordeel, meer totaal vermogen.
De verkrijgbare wisselstroomdynamo's zijn eigenlijk van het 12
Volt type die aangepast worden voor 6 Volt.
|
|