Home          Elektrisch overzicht  


 
Spanningsregelaar


Spanningregelaar 6 Volt met daarbovenop een relais voor de bermlampen. Dit relais werd bediend met een schakelaar op het dashboard.

Nieuwe spanningsregelaar voor 12 Volt gebruik en ook toegepast bij de CitroŽn HY. Deze kunnen we dus ook voor een Traction gebruiken, alleen valt er weinig te regelen of in te stellen, omdat de elektronica met kunsthars zit ingegoten.  Bij een test konden we nog 30 Ampere meten die geleverd werd door de dynamo. De maximale laadstroom, die deze dynamo kon leveren was 40 Ampere. De spanningsregelaar was dus voor deze dynamo niet ideaal ingesteld maar 30 Ampere is ruimschoots voldoende voor de Traction Avant.

 

Opmerking:
Mechanische spanningsregelaars hebben verschillende nadelen. Bij geen gebruik van verlichting enz. kan de spanning te hoog oplopen, terwijl onder belaste toestand de laadspanning voor de accu te laag blijft. In het eerste geval kan de accu gaan koken wat waterverlies tot gevolg heeft en op lange termijn schadelijk is voor de accu. In het tweede geval wordt de accu onvoldoende geladen, dat heeft dan weer sulfateren van de accu tot gevolg.
Je ziet dus dat zo'n mechanische spanningsregelaar nooit goed zijn werk doet. Het is dan ook een compromis tussen twee uitersten.
Elektronica biedt uitkomst en het is zeker het overwegen waard om hiervoor te kiezen.
Niet alleen een betere regeling, maar de accu gaat ook wat langer mee en wie wil dat niet!
   
Zo,n elektronische spanningsregelaar kan alleen toegepast worden wanneer we ook kiezen voor een wisselstroomdynamo. Verder voordeel, meer totaal vermogen.
De verkrijgbare wisselstroomdynamo's zijn eigenlijk van het 12 Volt type die aangepast worden voor 6 Volt.

 

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015