Minerale
olie:
Deze smeerolie wordt verkregen uit ruwe aardolie. Door
verschillende behandelingen zoals destillatieprocessen,
condensaties wordt onder andere motorolie verkregen. Daarna wordt
de olie gezuiverd en van verschillende dopes voorzien om de
eigenschappen te verbeteren. Minerale olie veroudert minder snel
dan andere oliesoorten, maar de hechting aan metaal is minder dan
de vettere oliën.
Plantaardige
olie:
Deze olie wordt uit zaden van planten geperst.
Plantaardige oliën hebben zeer goede smeereigenschappen, hechten
goed aan materialen en worden vette oliën genoemd. Het nadeel is
dat ze sterk op zuurstof reageren en oxideren (verouderen). Ze
worden nog veel toegepast voor racedoeleinden. Dus niet geschikt
voor langdurig gebruik.
Dierlijke
olie:
Dierlijke
olie verkrijgt men door uitkoken of uitpersen van beenderen en
dierlijk vet. Dezelfde voor- en nadelen van de reeds genoemde
plantaardige olie gelden ook voor deze olie. Deze olie wordt dan
ook toegepast als toevoeging aan minerale olie om de voordelen van
beide oliën te combineren.
Compound
olie:
Dit is een minerale olie waaraan een bepaalde
hoeveelheid plantaardige of dierlijke olie is toegevoegd. Het
percentage van toevoeging bedraagt tussen de 5- en 10 procent.
Door de samenstelling wordt de hechting op metaal beter alleen de
veroudering gaat sneller.
Viscositeitsindex:
In
de auto-industrie wordt de viscositeit van de smeerolie uitgedrukt
in een SAE-getal. SAE is een afkorting voor de naam van een
commissie: Society of Automotive Engineers, in Amerika.
Van SAE olie ofwel monograde olie genoemd kan men gemakkelijk bij
elke temperatuur de viscositeit (vloeibaarheid) vaststellen. Met
de viscositeitsindex, afgekort VI, wordt bedoelt: het verband
tussen vloeibaarheid en temperatuur van de olie.
Verhoging van de temperatuur heeft tot gevolg dat de olie dunner
wordt, dus lagere viscositeit, omgekeerd wordt bij verlaging van
de temperatuur de olie dikker en dus hogere viscositeit. De olien
met een SAE-getal, aangevuld met een W bijvoorbeeld 10W, 20W zijn
dan ook de aanbevolen olien voor gebruik in de winter. Leuk
om te weten is dat wanneer men een olie SAE20 mengt met een SAE40
we geen olie verkrijgen met een SAE30 waarde. ook is het zo dat
een transmissie olie SAE80 niet twee maal zo dik is als een SAE40,
maar ongeveer overeen komt met het viscositeitsgebied tussen SAE20
en SAE30.
Viscositeitskromme:
Gebleken
is dat de viscositeitsverandering door temperatuurswisseling niet
voor elke vloeistof een constante waarde heeft. Vooral bij
automotoren is een sterk temperatuurgevoelige olie niet bruikbaar,
omdat deze olie bij koude start te dik-vloeibaar is en bij het
bereiken van de werktemperatuur waterdun wordt. Ideaal zou bij
deze omstandigheden een niet temperatuurgevoelige olie zijn, maar
die bestaat helaas niet. Iedere vloeistof is namelijk
temperatuursgevoelig, in meer of mindere mate. Leggen we het
verband, dat bestaat tussen de temperatuur en de viscositeit van
een bepaalde olie vast in een grafiek, dan krijgen we voor elke
olie een bepaalde lijn, de zogenaamde viscositeitskromme. Hoe
minder de viscositeit van een olie verandert bij een bepaalde
temperatuurvariatie, des te vlakker zal de viscositeitskromme
liggen.
|

In het algemeen kan je
de smeerstoffen in vier groepen verdelen.


Multigradeolie 10W30
in koude toestand is even dik als een koude SAE 10 en in warme
toestand even dik als een warme SAE 30. |