Eerste
Traction ervaring
Als je voor het eerst in een
Traction stapt is dat een hele spannende
ervaring. Niet te vergelijken met een moderne auto. Alles voelt
stug aan zelfs het zitten erin geeft een andere kijk op de weg.
Zo'n lange neus eraan zijn we niet gewend en je kan zelf de
koplampen zien. Maar dan het rijden, want voor het zover is moet
met een speciale pook in het dashboard de versnelling gekozen
worden. Deze versnellingspook heeft een bijzondere vorm en is zo
gebogen dat je knieen er net niet tegen aan kunnen komen, of
toch wel? Dan de motor gestart met een heel klein sleuteltje
door deze op contact te draaien en daarna aan verschillende
knoppen te trekken in een bepaalde volgorde. Je komt er vanzelf
achter welke volgorde de juiste is. De motor loopt dan
uiteindelijk en dan de gebruikelijk vertrouwde handelingen
verrichten om weg te rijden zoals dat bij de meeste auto's moet
gebeuren. Het koppelingspedaal gaat wel heel erg zwaar zoals je
waarschijnlijk hebt gemerkt.
Het rijden in de Traction Avant
Langzaam gasgevend komt de Traction in beweging maar waar ligt
het moment van overschakelen? Met een beetje rijervaring ga je
meestal op het gevoel af maar dat is niet voldoende. We hebben
maar drie versnellingen en dat is heel wat anders als bij de
hedendaagse auto's gebruikelijk is. Ook de geluiden van de
Tractionmotor zijn anders. Vergeleken met een moderne auto lijkt
het wel of we aan het vliegen zijn als we wat snelheid maken. We willen
trouwens ook een redelijke
verdeling hebben over onze drie beschikbare versnellingen en
waar liggen dan de grenzen.
Kruissnelheid en trekkracht
We
hebben allemaal wel eens gehoord over maximale snelheden,
kruissnelheden en maximaal koppel bij een bepaald toerental.
Belangrijk is natuurlijk om te weten wat mogelijk is zonder de
motor geweld aan te doen.
Om te beginnen de maximale snelheid in de hoogste (3e)
versnelling want die is 120 km per uur. Deze snelheid mag
kortstondig worden gereden om wat voor reden dan ook. Wat we wel
langer mogen aanhouden is de kruissnelheid van ongeveer 80 km
per uur. We zitten dan in de buurt van het maximale koppel van
de motor dus bij de snelheid waarbij de Traction de grootste
trekkracht heeft.
Beperk het doortrekken in de
versnellingen!
Het belangrijkste weten we nu maar nu willen we
natuurlijk ook weten hoever we in de overige twee
versnellingen in snelheid kunnen gaan en dat is voor de eerste
versnelling 30 km per uur en voor de tweede 60 km per uur. Ook
hier kunnen we kortstondig in de eerste en tweede versnelling
doortrekken wanneer dat nodig is
zoals op een helling. Let wel dat als we dat doen de motor dat
niet leuk vindt. Om tegemoet te komen aan diegenen die dit
toch willen weten of doen hier de gegevens: De eerste versnelling
maximaal tot 48 km per uur en de tweede tot 82 km per uur. Niet
direct mijn idee want ik houd het toch liever bij het wat rustiger
aan doen. Het uiterste uit de motor willen halen kunnen we alleen maar
onder race-omstandigheden.
Inrijden
van een Traction met nieuwe- of gereviseerde motor
Met het inrijden wordt bedoelt zoals de fabriek dat heeft
voorgeschreven bij de aanschaf van een nieuwe Traction Avant.
Het een voorwaarde voor een lange levensduur van de motor maar
ook van remmen en banden die ook moeten inlopen.Gezien in deze
tijd komt er wel een beetje geduld bij kijken omdat de inloop
snelheden bijzonder laag zijn en het is dan ook oppassen in het
verkeer.
|
tot
500 km |
tot
1000 km |
tot
2000 km |
1e
versnelling |
20
km/h |
25
km/h |
30
km/h (normaal) |
2e
versnelling |
40
km/h |
45
km/h |
55
km/h |
3e
versnelling |
60
km/h |
70
km/h |
80
km/h |
Opmerking:
De
eerst volgende 1000 km mag de motor in de hoogste
versnelling nog niet maximaal worden belast ! |
|
Rijden in
een Traction is een bijzondere ervaring vooral met deze
"lange neus" en je kan zelfs de koplampen zien. Op
de foto zien we de wijnstreek aan de Moezel in Duitsland. Het
is een mooi gebied om er te rijden met onze Traction!
Het blijft
altijd weer een hele beleving om in de Traction Avant te
rijden. Door het rustig aan te doen, ook met het schakelen in
diverse versnellingen, wordt het een ontspannende gebeurtenis.
Haast moet je vooral niet hebben want dan zit je in een
verkeerde auto. Op de autobaan gaat dan ook iedereen je
voorbij en dat is helemaal niet erg. Je moet het niet erg
vinden want dat is een instelling die de meeste onder ons niet
gewend zijn. Alleen is het lastig wanneer er een steile
helling genomen moet worden want dan is het kruipen geblazen
vooral als er veel verkeer is. Iedereen moet dan om je heen en
dat voelt minder leuk aan maar het went!
Als je in een Traction stapt stap je in een andere wereld!
Inrijden begint al in een vroeg stadium
|