Home                  Techniek verhalen
 

Rijden in een Traction Avant 

Als je in een Traction Avant gaat rijden, gaan we terug in de tijd waar alles anders is en was.


Eerste Traction ervaring
Als je voor het eerst in een Traction stapt is dat een hele spannende ervaring. Niet te vergelijken met een moderne auto. Alles voelt stug aan zelfs het zitten erin geeft een andere kijk op de weg. Zo'n lange neus eraan zijn we niet gewend en je kan zelf de koplampen zien. Maar dan het rijden, want voor het zover is moet met een speciale pook in het dashboard de versnelling gekozen worden. Deze versnellingspook heeft een bijzondere vorm en is zo gebogen dat je knieen er net niet tegen aan kunnen komen, of toch wel? Dan de motor gestart met een heel klein sleuteltje door deze op contact te draaien en daarna aan verschillende knoppen te trekken in een bepaalde volgorde. Je komt er vanzelf achter welke volgorde de juiste is. De motor loopt dan uiteindelijk en dan de gebruikelijk vertrouwde handelingen verrichten om weg te rijden zoals dat bij de meeste auto's moet gebeuren. Het koppelingspedaal gaat wel heel erg zwaar zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt.

Het rijden in de Traction Avant
Langzaam gasgevend komt de Traction in beweging maar waar ligt het moment van overschakelen? Met een beetje rijervaring ga je meestal op het gevoel af maar dat is niet voldoende. We hebben maar drie versnellingen en dat is heel wat anders als bij de hedendaagse auto's gebruikelijk is. Ook de geluiden van de Tractionmotor zijn anders. Vergeleken met een moderne auto lijkt het wel of we aan het vliegen zijn als we wat snelheid maken. We willen trouwens ook een redelijke verdeling hebben over onze drie beschikbare versnellingen en waar liggen dan de grenzen. 

Kruissnelheid en trekkracht
We hebben allemaal wel eens gehoord over maximale snelheden, kruissnelheden en maximaal koppel bij een bepaald toerental. Belangrijk is natuurlijk om te weten wat mogelijk is zonder de motor geweld aan te doen.
Om te beginnen de maximale snelheid in de hoogste (3e) versnelling want die is 120 km per uur. Deze snelheid mag kortstondig worden gereden om wat voor reden dan ook. Wat we wel langer mogen aanhouden is de kruissnelheid van ongeveer 80 km per uur. We zitten dan in de buurt van het maximale koppel van de motor dus bij de snelheid waarbij de Traction de grootste trekkracht heeft.

Beperk het doortrekken in de versnellingen!
Het belangrijkste weten we nu maar nu willen we natuurlijk ook weten hoever we in de overige twee versnellingen in snelheid kunnen gaan en dat is voor de eerste versnelling 30 km per uur en voor de tweede 60 km per uur. Ook hier kunnen we kortstondig in de eerste en tweede versnelling doortrekken wanneer dat nodig is zoals op een helling. Let wel dat als we dat doen de motor dat niet leuk vindt. Om tegemoet te komen aan diegenen die dit toch willen weten of doen hier de gegevens: De eerste versnelling maximaal tot 48 km per uur en de tweede tot 82 km per uur. Niet direct mijn idee want ik houd het toch liever bij het wat rustiger aan doen. Het uiterste uit de motor willen halen kunnen we alleen maar onder race-omstandigheden. 

Rijden in een Traction is een bijzondere ervaring vooral met deze "lange neus" en je kan zelfs de koplampen zien. Op de foto zien we de wijnstreek aan de Moezel in Duitsland. Het is een mooi gebied om er te rijden met onze Traction!


Het blijft altijd weer een hele beleving om in de Traction Avant te rijden. Door het rustig aan te doen, ook met het schakelen in diverse versnellingen, wordt het een ontspannende gebeurtenis. Haast moet je vooral niet hebben want dan zit je in een verkeerde auto. Op de autobaan gaat dan ook iedereen je voorbij en dat is helemaal niet erg. Je moet het niet erg vinden want dat is een instelling die de meeste onder ons niet gewend zijn. Alleen is het lastig wanneer er een steile helling genomen moet worden want dan is het kruipen geblazen vooral als er veel verkeer is. Iedereen moet dan om je heen en dat voelt minder leuk aan maar het went!
Als je in een Traction stapt stap je in een andere wereld!
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 21-07-2016