Home          Overzicht                                                    


 
Smering aangepast aan deze tijd 
uit de reeks "Smering aangepast aan deze tijd"



Nog niet zo lang geleden smeerden we onze motoren met olie van eenvoudige samenstelling. Een bijkomend probleem werd het toen er meer auto's gingen rijden in Europa. Men had toendertijd een winter- en een zomerolie wat vooral  lastig werd in de herfst en in het voorjaar. Men is toen overgegaan op een multigrade olie die net als in Amerika in gebruik was. Deze olien zijn dunner dan monograde-olien als ze koud zijn en dikker dan monograde-olien als ze warm zijn. Ze kunnen het hele jaar door worden gebruikt. De multigrade is de enige oliesoort die over de hele wereld motoren kan smeren onder alle weersomstandigheden. Zonder problemen gaat dit niet, vooral door de steeds hogere thermische belastingen en de langere verversingstermijnen stellen zeer hoge eisen aan de olie


Nu we aangeland zijn bij synthetische olie is het een misvatting dat een synthetische olie niet afstamt van de raffinage van ruwe aardolie. Dat doet deze net zo goed als de gewone minerale olie. Een basisolie voor gewone olie moet met een hele serie dopes geschikt worden gemaakt voor gebruik in de motor. Een Synthetische olie is gemaakt van een basisolie waarvan de elementen lange ketens vormen, die zich niet laten scheiden onder invloed van hoge temperaturen of zware belastingen. Door de structuur is de synthetische olie heel goed bestand tegen veroudering. Ook wordt deze nauwelijks dunner of dikker bij stijgen of dalen van de temperatuur. Een synthetische olie leent zich beter voor het verlengen van de intervallen tussen de beurten.

 

                      Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015