|
Smering
aangepast aan deze tijd uit
de reeks "Smering aangepast aan deze tijd"
|
Nog niet zo lang geleden smeerden
we onze motoren met olie van eenvoudige samenstelling. Een
bijkomend probleem werd het toen er meer auto's gingen rijden in
Europa. Men had toendertijd een winter- en een zomerolie wat
vooral lastig werd in de herfst en in het voorjaar. Men is
toen overgegaan op een multigrade olie die net als in Amerika in
gebruik was. Deze olien zijn dunner dan monograde-olien als ze
koud zijn en dikker dan monograde-olien als ze warm zijn. Ze
kunnen het hele jaar door worden gebruikt. De multigrade is de
enige oliesoort die over de hele wereld motoren kan smeren onder
alle weersomstandigheden. Zonder problemen gaat dit niet, vooral
door de steeds hogere thermische belastingen en de langere
verversingstermijnen stellen zeer hoge eisen aan de olie |
Nu
we aangeland zijn bij synthetische olie is het een misvatting dat
een synthetische olie niet afstamt van de raffinage van ruwe
aardolie. Dat doet deze net zo goed als de gewone minerale olie.
Een basisolie voor gewone olie moet met een hele serie dopes
geschikt worden gemaakt voor gebruik in de motor. Een Synthetische
olie is gemaakt van een basisolie waarvan de elementen lange
ketens vormen, die zich niet laten scheiden onder invloed van hoge
temperaturen of zware belastingen. Door de structuur is de
synthetische olie heel goed bestand tegen veroudering. Ook wordt
deze nauwelijks dunner of dikker bij stijgen of dalen van de
temperatuur. Een synthetische olie leent zich beter voor het
verlengen van de intervallen tussen de beurten. |
|
|
|
|
|