Slechte
elektrische verbindingen
We kennen het wel, slechte verlichting, slecht starten van de motor
enz.. Dat komt niet alleen omdat we een 6 Volt installatie
hebben maar het is deels te danken aan diverse elektrische
overgangen. Een van de meest voorkomende gebreken is het deels
ontbreken van goede aardverbindingen. Hiervoor wordt meestal de
carrosserie gebruikt en dat is zelfs bij moderne auto's nog
gebruikelijk. Door roest en slechte schroefverbindingen wordt in de
loop der jaren een overgangsweerstand gecreeerd die voor het nodige
spanningsverlies zorgt. De oplossing is cruciale onderdelen van een
extra aard- of massadraad te voorzien. Dat kunnen bijvoorbeeld de
koplampen zijn maar ook voor de ontsteking kunnen we voor een extra
aarddraad zorgen afhankelijk van het spanningsverlies. Bij moderne
auto's wordt zelfs de motor van een speciale aardstrip voorzien om
het starten te vergemakkelijken. Eigenlijk geen overbodige luxe als
we de zwakke startmotoren van de Traction bekijken waarvan sommige
maar met twee veldwikkelingen zijn uitgerust.
Onbetrouwbare
aansluitingen
Kabelschoenen op de klemstroken in het motorcompartiment zijn vaak
geoxideerd en kunnen meestal wel een schoonmaakbeurt gebruiken.
Licht invetten met vaseline is nodig om oxidatie in de toekomst
tegen te gaan. Een groter probleem vormt de kabelboom in de
motorruimte waar de aansluitdraad aan de kabelschoen is bevestigd.
De tiertjes van de aansluitdraad en de kabelschoen vormen vaak een
overgangsweerstand. Aan de buitenzijde is niets waar te nemen maar
als we de verbinding van de kabelschoen open maken zien we dat de
blanke draad zwart gekleurd is en soms groene uitslag vertoond.
Mogelijke
oplossingen
De enige oplossing is, om wanneer de kabelschoenverbinding inderdaad
te wensen overlaat, de aansluitdraad iets in te korten maar gezien de
lengte die dan vaak overblijft, is dit moeilijk uit te voeren. Een mogelijke
oplossing kan ook zijn om nieuwe kartelringen te gebruiken tussen de
kabelschoen en de schroefverbinding om op deze manier de
verbindingen iets te verbeteren. Met wat vaseline monteren om
oxidatie te voorkomen. Als laatste blijft over de kabelboom in de
motorruimte te vervangen omdat dit deel het meest te lijden heeft
gehad van diverse invloeden zoals hitte, olie en vocht.
|
Het uiteinde van de draad
in de kabelschoen is vaak geoxideerd en wanneer er ook nog een grote
stroom loopt dan kan zo'n aansluiting behoorlijk warm worden waarbij
de isolatie kan smelten. Het contactslot van de Traction is onder
andere zo'n probleempunt.
De overgang kabelschoen aansluitdraad geeft vaak problemen waarbij
aan de buitenzijde niet veel te zien is!
Kartelringen zijn er in diverse afmetingen en zorgen bij toepassing
voor een beter elektrisch contact.
|