Home                 Remsysteem overzicht
 

Silicone remvloeistof ervaring


Ervaring krijg je niet zomaar, daar is soms veel tijd voor nodig
.


Welke remvloeistof kiezen
Het is nu alweer zo'n 15 jaar geleden dat de vraag bij mij op kwam, tijdens de restauratie van het remsysteem, welke remvloeistof ga ik gebruiken? Keuze genoeg maar er zijn bij elke remvloeistofsoort voordelen maar ook wat nadelen en hoe zwaar wegen deze. DOT3 (Department Of Transport) is wel de meest bekende en het grootste verschil ten opzichte van DOT4 is dat het kookpunt wat lager licht. Voor een zware auto, waarvan de remmen evenredig zwaar belast kunnen worden, zou dus voor een DOT4 gekozen kunnen worden. Verder kan een DOT3 remvloeistofsysteem, indien nodig, bijgevuld worden met een DOT4 remvloeistof maar niet andersom. Om nog hoger in het kookpunttraject te gaan kan een DOT5.1 gekozen worden maar voor een oldtimer zoals onze Traction minder geschikt omdat we ook moeten denken aan de verversingstermijn van deze remvloeistof. Blijft er nog één over en dat is de DOT5 die een andere samenstelling heeft dan de DOT3, DOT4 en de DOT5.1, namelijk op silicone basis met wat toevoegingen om het product geschikt te maken voor ons remsysteem. Nadeel is het moeilijker verkrijgen van deze remvloeistof. Je zult dus altijd een eigen voorraadje achter de hand moeten hebben wanneer er onderhoud aan het remsysteem moet plaatsvinden.

En dan de keuze
Omdat het remsysteem helemaal was vervangen, dus ook de remcups, is het besluit gevallen om toch voor de siliconen remvloeistofsoort DOT5 te kiezen ondanks dat er 15 jaar geleden nog weinig over bekend was. Het is dus een keuze waarbij pas na een lange periode bekeken kan worden of deze wel juist is geweest. Bij het vullen van het remsysteem met deze silicone remvloeistof valt alleen de kleur van de vloeistof op, want die is paarsachtig. Belangrijk is dan ook dat bij het ingieten van de remvloeistof in het remvloeistofreservoir er geen luchtbellen meegaan maar dat geldt eigenlijk voor alle remvloeistoffen die je wilt gebruiken.

En dan de praktijk
Bij het rijden met de Traction is er geen verschil of afwijking in het remgedrag te bespeuren als je dat wilt vergelijken met de andere gangbare DOT remvloeistoffen. Tot op heden is er ook geen lekkage opgetreden, alleen was de paarsachtige kleur in het remvloeistofreservoir wat lichter geworden. Een paar jaar geleden is het remsysteem wat ontlucht, wat resulteerde in wat vuil in de remvloeistof maar niet in die hoeveelheid die wel eens wordt aangetroffen bij DOT3 of DOT4 remvloeistoffen. Waarschijnlijk zorgen de diverse dopes, wanneer deze ontbreken of uitgewerkt raken, voor dit effect.
Wel wordt er voor gezorgd dat het rempedaal toch zeker eens in de veertien dagen wordt bekrachtigd, dit om het vastzitten van de remcups te voorkomen. Of dit echt nodig is bij silicone remvloeistof is niet bekend maar oude gewoontes verander je niet zomaar. Ook de verversingstermijn is niet duidelijk maar als we uitgaan van gebruik voor racedoeleinden dan zal dat eens per twee jaar moeten plaatsvinden. Kort samengevat zit de silicone remvloeistof nu al 15 jaar in het remsysteem zonder onderhoud en reparaties of andere problemen. Het enige nadeel is misschien de aanschafprijs en de verkrijgbaarheid van dit product!

Eigenschappen silicone remvloeistof
Een belangrijke eigenschap van silicone remvloeistof is dat het een breed temperatuurbereik heeft van -40C tot over +260C. Silicone remvloeistof is volledig synthetisch met superieure smerende eigenschappen voor het remsysteem en vermindert daardoor de slijtage aan afdichtingen en zuigers.Voor de racewereld is deze remvloeistof dan ook niet weg te denken gezien de hoge temperaturen van de schijfremmen die bij het remmen kunnen voorkomen.

Remvloeistofreservoir gevuld met DOT5 remvloeistof op siliconebasis. Duidelijk zien we de paarsachtige kleur van de vloeistof. Vul het reservoir altijd tot het maximum met remvloeistof zodat je altijd makkelijk kunt zien of er veranderingen zijn in het niveau. Een lekkage in het remsysteem wordt dan ook sneller waargenomen!


Een liter verpakking met DOT5 Siliconen remvloeistof

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 24-03-2017