Welke
remvloeistof kiezen
Het is nu alweer zo'n 15 jaar geleden dat de vraag bij mij op
kwam, tijdens de restauratie van het remsysteem, welke
remvloeistof ga ik gebruiken? Keuze genoeg maar er zijn bij
elke remvloeistofsoort voordelen maar ook wat nadelen te
noemen en hoe
zwaar wegen deze. DOT3 (Department Of Transport) is wel de
meest bekende en het grootste verschil ten opzichte van DOT4
is dat het kookpunt wat lager licht. Voor een zware auto,
waarvan de remmen evenredig zwaar belast kunnen worden, zou dus
voor een DOT4 gekozen kunnen worden. Verder kan een DOT3
remvloeistofsysteem, indien nodig, bijgevuld worden met een
DOT4 remvloeistof maar niet andersom. Om nog hoger in het
kookpunttraject te gaan kan een DOT5.1 gekozen worden maar
voor een oldtimer zoals onze Traction is deze minder geschikt omdat we
ook moeten denken aan de verversingstermijn van deze
remvloeistof. Blijft er nog één over en dat is de DOT5 die
een andere samenstelling heeft dan de DOT3, DOT4 en de DOT5.1,
namelijk op silicone basis met wat toevoegingen om het product
geschikt te maken voor ons remsysteem. Nadeel is het
moeilijker verkrijgen van deze remvloeistof. Je zult dus altijd
een eigen voorraadje achter de hand moeten hebben wanneer er
onderhoud aan het remsysteem moet plaatsvinden.
En dan de keuze
Omdat het remsysteem helemaal was vervangen, dus ook de remcups,
is het besluit gevallen om toch voor de siliconen
remvloeistofsoort DOT5 te kiezen ondanks dat er 15
jaar geleden nog weinig over bekend was. Het is dus een keuze
waarbij pas na een lange periode bekeken kan worden of deze wel
juist is geweest. Bij het vullen van het remsysteem met deze
silicone remvloeistof valt alleen de kleur van de vloeistof op,
want die is paarsachtig. Belangrijk is dan ook dat bij het
ingieten van de remvloeistof in het remvloeistofreservoir er
geen luchtbellen meegaan maar dat geldt eigenlijk voor alle
remvloeistoffen die je wilt gebruiken.
En dan de praktijk
Bij het rijden met de Traction is er geen verschil of
afwijking in het remgedrag te bespeuren als je dat wilt
vergelijken met de andere gangbare DOT remvloeistoffen. Tot op
heden is er ook geen lekkage opgetreden, alleen was de
paarsachtige kleur in het remvloeistofreservoir wat lichter
geworden. Een paar jaar geleden is het remsysteem wat ontlucht,
wat resulteerde in wat vuil in de remvloeistof maar niet in
die hoeveelheid die wel eens wordt aangetroffen bij DOT3
of DOT4 remvloeistoffen. Waarschijnlijk zorgen de diverse dopes,
wanneer deze ontbreken of uitgewerkt raken, voor dit effect.
Wel wordt er voor gezorgd dat het rempedaal toch zeker eens in
de veertien dagen wordt bekrachtigd, dit om het vastzitten van
de remcups te voorkomen. Of dit echt nodig is bij silicone
remvloeistof is niet bekend maar oude gewoontes verander je
niet zomaar. Ook de verversingstermijn is niet duidelijk maar
als we uitgaan van gebruik voor racedoeleinden dan zal dat eens
per twee jaar moeten plaatsvinden. Kort samengevat zit de
silicone remvloeistof nu al 15 jaar in het remsysteem
zonder onderhoud en reparaties of andere problemen. Het enige
nadeel is misschien de aanschafprijs en de verkrijgbaarheid
van dit product!
Eigenschappen
silicone remvloeistof
Een belangrijke eigenschap van silicone remvloeistof is dat
het een breed temperatuurbereik heeft van -40C tot over +260C.
Silicone remvloeistof is volledig synthetisch met superieure
smerende eigenschappen voor het remsysteem en vermindert
daardoor de slijtage aan afdichtingen en zuigers.Voor de
racewereld is deze remvloeistof dan ook niet weg te denken gezien de
hoge temperaturen van de schijfremmen die bij het remmen kunnen
voorkomen.
|

Remvloeistofreservoir
gevuld met DOT5 remvloeistof op siliconebasis. Duidelijk zien we
de paarsachtige kleur van de vloeistof. Vul het reservoir altijd
tot het maximum met remvloeistof zodat je altijd makkelijk kunt
zien of er veranderingen zijn in het niveau. Een lekkage in het
remsysteem wordt dan ook sneller waargenomen!

Een liter verpakking
met DOT5 Siliconen remvloeistof
|